Jak podnieść wartość swojej pracy freelancera?

Większość freelancerów wybiera ścieżkę wolnego strzelca, aby w końcu zostać panem własnego losu – pracować w dowolnych godzinach i samemu dyktować stawki. Niestety często kończy się to pracą od rana do późnego wieczora, co wcale nie znajduje odzwierciedlenia w liczbach na koncie bankowym. Jak się z tej pułapki wydostać? Oczywiście pierwsze co przychodzi do głowy to zwiększenie zarobku na każdym ze zleceń. Jasne, łatwo się mówi, ale od czego zacząć?

Jak podnieść wartość swojej pracy freelancera?
Jak zbudować pewność siebie freelancera?

Jako freelancer powinieneś zwiększyć swoją wartość, co przełoży się w linii prostej na możliwość zaproponowania wyższych stawek. Oto kilka sprawdzonych sposobów na podniesienie swojej wartości w pracy freelancera.

Jak zwiększyć wartość pracy freelancera?

Zakładając, że na razie nie możesz sobie pozwolić na zatrudnienie pracowników i skalowanie swojego biznesu, przychody zwiększysz na dwa sposoby: pracując więcej lub pracując za więcej. Druga opcja brzmi dużo lepiej? Oczywiście. Ta sama ilość godzin, która przynosi większy przychód to najlepsza strategia na wyjście z pułapki niekończącej się ilości zleceń. Jednak za podniesieniem stawek musi iść również konkretna wartość dla Twoich klientów. Co zatem zrobić, aby przy tym ich nie odstraszyć?

Dbaj o wysoką jakość wykonywanej pracy

First things first: wyższe stawki muszą iść w parze z naprawdę wartościową pracą. Niezależnie od tego, czym się zajmujesz – jesteś grafikiem, tworzysz teksty czy programujesz, udana współpraca z freelancerem składa się z tych samych elementów.

Spełniaj oczekiwania klienta

Dobrego freelancera można poznać jeszcze przed przystąpieniem do współpracy. Odpowiednie zrozumienie wymagań na etapie ustalania warunków wykonania dzieła jest kluczem nie tylko do bezproblemowej komunikacji, ale też dostarczenia pracy w 100% odpowiadającej wymaganiom klienta.

Nie bój się na tym etapie zadawać wielu pytań, a także proponować innych rozwiązań. Pamiętaj, że to Ty jesteś w danej dziedzinie specjalistą i za Twoje umiejętności oraz doświadczenie ktoś postanowił zapłacić. Uważasz, że jeden z pomysłów można zrealizować lepiej? Zaproponuj to i razem z klientem przygotujcie odpowiedni brief, który będzie Twoim drogowskazem podczas pracy nad zleceniem.

Trzymaj się terminów

Jaki jest jeden z podstawowych problemów pracy z freelancerami? Zdecydowana większość osób wskazuje tutaj na terminowość, a raczej jej brak. Freelancerzy mają tendencje do chwytania każdego pojawiającego się na horyzoncie zlecenia i pracy na zakładkę. Wystarczy jeden mały problem, konieczność naniesienia czasochłonnych poprawek czy nawet problemy techniczne i cały tygodniowy plan sypie się jak domek z kart.

Jak zbudować pewność siebie freelancera?
Jak podnieść wartość swojej pracy freelancera?

Dotrzymywanie terminów to jedna z najważniejszych składowych Twojej marki osobistej jako freelancera. To właśnie dlatego za każdym razem, gdy ustalasz kolejny deadline, musisz go dokładnie przemyśleć i wziąć pod uwagę nieprzewidziane okoliczności.

Pomijając sytuacje, w których faktycznie dzieło potrzebne jest „na wczoraj”, większość klientów nie będzie miała absolutnie problemu z tym, że zaproponujesz o dwa dni wydłużony termin dostarczenia pracy. Natomiast przekroczenie terminu o dwa dni już wygląda nieprofesjonalnie, powoduje niepotrzebne napięcia i może sprawić, że klient do Ciebie więcej nie wróci.

Zostań ekspertem w swojej branży

Jako freelancer oferujesz swoje doświadczenie, umiejętności oraz czas. Nie posiadasz fizycznych produktów, które dopracujesz lub odpowiednio rozreklamujesz – musisz promować siebie. Co w sytuacji, gdy zajmujesz się wszystkim po trochu? Weźmy przykład copywritera piszącego teksty z każdej możliwej dziedziny. Od poradników dla młodych mam przez recenzje pił mechanicznych, aż po analizy produktów bankowych. Jak w takiej sytuacji zbudować odpowiednią markę?

Zacznij od znalezienia swojej niszy.

Chęć zmiany swojej oferty na bardziej wyspecjalizowaną wcale nie oznacza, że masz od razu odmawiać wszystkich innych zleceń. Jednak musisz pamiętać o tym, że najlepiej płatni freelancerzy to specjaliści w danej dziedzinie. Trzymając się naszego przykładu ze świata copywritingu, specjalistą może być tutaj na przykład ekspert piszący teksty finansowe. Specjalistyczne analizy finansowe, czy recenzje produktów bankowych mogą być jego głównym punktem w strategii reklamowej, która pozwoli zdobyć dobrze płatne zlecenia.

Wybierz dobrze znaną Ci branżę, coś, co sprawia Ci przyjemność i czujesz się w niej specjalistą. W ten sposób zaoferujesz większą wartość niż konkurencja.

Zainwestuj w edukację

To, że masz klientów i płynność finansową, wcale nie oznacza, że możesz przestać się rozwijać. Zdobywaj nową wiedzę i umiejętności. Zadbaj o certyfikaty oraz potwierdzenia ukończenia kursów, którymi będziesz mógł wzmocnić swoją markę osobistą. Inwestycja w wizerunek profesjonalisty to jedna z najszybszych dróg do podniesienia swojej wartości, a co za tym idzie stawek.

Zwiększanie wartości w pracy zdalnej
Jak zarabiać więcej jako freelancer?

Zostań autorytetem, tworząc treści

Wizerunek eksperta to nie tylko przewaga na etapie przetargów i wygrywania zleceń. Dzięki temu zbudujesz swoją pozycję w wyszukiwarce. Jak? Ostatnich kilka aktualizacji algorytmów Google, odpowiedzialnych za tworzenie rankingów organicznych wyników wyszukiwania, jasno wskazują drogę, którą powinni podążać przedsiębiorcy. Techniczne zagadnienia związane z SEO tracą powoli na znaczeniu. Natomiast coraz większe przełożenie na wysokość pozycji zyskują wartościowe treści tworzone przez autorytety w danej branży.

Pozycje w Google to jedno. Profesjonalne treści na blogu freelancera są dla potencjalnych klientów potwierdzeniem Twojej wiedzy i umiejętności. Co więcej, działa to w każdej branży. Weźmy za przykład fizjoterapeutę. Czy nie jest wysoce prawdopodobne, że szukając specjalisty, wybierzesz tego, który posiada kanał na YouTube z dużą ilością wyświetleń, lub bloga z wysokiej jakości treściami?

Jak zbudować pewność siebie i wartość freelancera?

Za odpowiednio zbudowaną wartością idzie pewność siebie freelancera, a to pozwala lepiej wycenić swoją pracę. Wszystkie wyżej opisane elementy, składają się na całość pracy wolnego strzelca – od etapu ofert, przez realizację i dostarczenie dzieła, aż po pracę nad marką osobistą oraz ciągłe doszkalanie.

Całość wydaje Ci się komplikowana? Zupełnie niepotrzebnie. Każdy z tych punktów możesz wprowadzić na spokojnie, nie tracąc przy tym aktualnych klientów. Jednak jeśli będziesz robić to sumiennie, za kilka miesięcy z pewnością wartość Twojej pracy w oczach zleceniodawców znacznie się zwiększy i będą skłonni więcej zapłacić.