Jakość snu a jakość życia: jak spać wydajniej?

Zdrowy sen w pracy zdalnej

Ile snu potrzebujesz, żeby funkcjonować na pełnych obrotach? Dla jednych jest to 7 godzin, dla innych 9 to jeszcze za mało, ale nauka zna też nieliczne przypadki osób, którym wystarczało 4-5 godzin snu na dobę. Zazwyczaj jednak “senna średnia” wynosi 8 godzin: tyle czasu potrzebujemy, aby tkanki mogły się zregenerować, a mózg mógł przetworzyć wszystkie doświadczenia z poprzedniego dnia.

Tymczasem badania pokazują, że wraz z coraz wyższym poziomem technologicznego zaawansowania wzrasta długość naszej aktywności, zmniejsza się natomiast ilość snu. Już teraz przeciętny Amerykanin śpi średnio o godzinę mniej niż jego krewniak w latach 40. XX wieku. Brak snu przekłada się na poziom empatii, wrażliwości na ból, zdolność zapamiętywania oraz podejmowania decyzji. Permanentnie niewyspanie oznacza negatywne skutki w niemal każdym obszarze życia.

Czy da się pogodzić tempo współczesnego życia z potrzebami organizmu, w tym dostarczaniem mu odpowiedniej ilości snu? Rozwiązanie może być prostsze, niż ci się wydaje. Opowiada o nim Dan Gartenberg w swoim wykładzie na TED. Okazuje się, że jest jeden rodzaj dźwięku, który wzmacnia i wydłuża najważniejszą fazę głębokiego snu, a tym samym poprawia zdolności organizmu do regeneracji.

 

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar