Jak poprawić warsztat copywritera

Podczas gdy graficy i programiści mogą wybierać spośród szerokiej oferty kursów w swoich branżach, copywriterzy są zdani sami na siebie. Jako twórca treści na potrzeby stron www możesz co prawda zapisać się na kursy dotyczące ogólnych zagadnień, podstaw copywritingu albo podstaw SEO, ale jeśli początki masz za sobą, potrzebujesz czegoś więcej.

Każdy z nas chce pisać lepiej, ale jak to osiągnąć?
Największa trudność w kursach i ćwiczeniach dla bardziej doświadczonych copywriterów polega na tym, że trudno znaleźć edytora lub nauczyciela, od którego usłyszysz kreatywną krytykę i który pomoże ci wejść na wyższy poziom.
Do tego dochodzi również pewien rodzaj pragmatyzmu. Jeśli twój obecny warsztat jest wystarczający dla zleceniodawców z twojej niszy, jaki jest sens inwestowania czasu w wykonywanie ćwiczeń i szlifowanie rzemiosła?

Jak poprawić warsztat copywritera
13 kreatywnych ćwiczeń dla freelancerów

Odpowiedź jest prosta: im lepiej piszesz, im sprawniejsze masz pióro, tym mniejsza jest twoja konkurencja i tym lepszych klientów możesz zdobywać. Wszystko, co na plus odróżnia cię od innych copywriterów i podnosi twój poziom ponad przeciętny, zwiększa twoje szanse na dostęp do bardziej wartościowych zleceń.

 

Lepszy warsztat copywritera – kreatywne ćwiczenia

Kreatywne ćwiczenia dla copywriterów mają również tę zaletę, że… pobudzają wyobraźnię do pracy i zachęcają, żeby chociaż raz popatrzyć na to, co piszesz, z nieco innej perspektywy. To nie tylko okazja do zabawy, ale również do rozwijania swojej wrażliwości na słowo i konstruowanie tekstów.

Proponowane przez nas ćwiczenia nie są czasochłonne – na ich wykonanie wystarczy zaledwie 15 minut. Ne musisz też obawiać się, że będą kosztowały cię więcej twórczej energii niż twoja codzienna praca. A może wykorzystasz je do przełamania pisarskiej blokady?

 

1. Analizuj swoje teksty

Być może pamiętasz to ćwiczenie ze szkolnej nauki języka obcego. Szukanie i poprawianie swoich własnych błędów to jedno z najtrudniejszych zadań, ale i najbardziej skuteczna metoda nauki.
Znajdź jeden ze swoich starszych tekstów i przeczytaj go uważnie. Co mogło być w nim lepsze? Czy dziś również napisałbyś go w ten sam sposób?

 

2. Ćwicz zwięzłość

Wybierz jeden ze swoich starszych tekstów o długości powyżej 2,500 tysięcy zzs lub „weź na warsztat” dowolny tekst innego autora. Teraz spróbuj go skrócić, najpierw do 2 tysięcy znaków, potem o kolejne 500.

Weź na cel przymiotniki, które niewiele wnoszą do tekstu, za długie zdania, kliszowe formułki, nadużywane frazy. Jak czyta się tekst po twoich zabiegach edytorskich?
Brakuje ci tekstów do ćwiczeń? Skorzystaj z opisów filmów lub seriali dostępnych na platformach filmowych. Jak możesz skrócić tekst, aby wciąż zachować jego sens?

Jak poprawić warsztat copywritera
13 kreatywnych ćwiczeń dla freelancerów

3. Długość zdań i czytelność

Wiesz, że odbiorcy stykają się z twoimi tekstami w różnych sytuacjach, z których większość odbiega od idealnych „czytelniczych” warunków. Nie wystawiaj ich cierpliwości na próbę: pracuj nad czytelnością i długością zdań. Pomoże ci w tym Jasnopis, wygodne narzędzie do analizy tekstów.

 

4. Czytaj content klientów, dla których chcesz pracować

Masz listę swoich wymarzonych klientów? Określona branża, określona wielkość firmy? Poświęć chociaż kwadrans w tygodniu, aby przeczytać, co publikują.
To ćwiczenie pomoże ci poznawać potrzeby zleceniodawców, aby tworzyć oferty dopasowane do ich oczekiwań oraz dowiesz się, jakie treści interesują określone grupy odbiorców. To ostatnie wykorzystasz również w swojej codziennej pracy.
Spróbuj stworzyć krótki tekst, który będzie naśladował tematykę i styl publikowane treści. Czym ich warsztat różni się od twoich?

 

5. Popraw jeden z twoich istniejących tekstów

Niedawno pisaliśmy o tym, jak odświeżać posty na blogu – jeśli również prowadzisz swoją witrynę w sieci, potraktuj „recykling” treści jako ćwiczenie. Użyj podtytułów, przeanalizuj, jak kolejne akapity są ze sobą powiązane. Gotowy na ekstremalne doświadczenie? Skorzystaj z syntezatora mowy (np. Ivona dla krótkich tekstów, Responsive Voice dla dłuższych), który odczyta twój tekst. Czy wciąż brzmi tak dobrze, jak w twojej głowie?

 

6. Przepisz lead

Zostaw główną część tekstu, ale skup się na leadzie – krótkim fragmencie, który wprowadza w treść całego artykułu i zachęca czytelnika do dalszej lektury. Próbuj innych podejść, innych punktów widzenia, innych elementów, na jakich się skupisz.
Stwórz trzy-cztery leady. Pierwszy nie powinien ci nastręczyć trudności, drugi również, ale powyżej zaczyna się twórcze łamanie głowy.

Jak poprawić warsztat copywritera
13 kreatywnych ćwiczeń dla freelancerów

7. Wyjaśnij złożony problem w mniej niż 100 słowach

To trudniejsze, niż może ci się wydawać. Wybierz dowolne zagadnienie z branży, w jakiej się specjalizujesz – może to być również marketing internetowy i SEO. Twoje zadanie polega na tym, aby być zwięzłym, maksymalnie informacyjnym, ale jednocześnie niczego nie spłycać.

 

8. Stwórz opowiadanie w mniej niż 1000 słowach

Twoje zadanie polega na tym, aby stworzyć kompletne opowiadanie, z fabułą i postaciami, mieszcząc się w 1000 słów. To ograniczenie sprawia, że musisz skonstruować przekonującą postać w kilku zdaniach oraz dobrze rozplanować wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
Przy tak małej objętości tekstu łatwiej ci będzie nauczyć się, jak zrezygnować z niepotrzebnych szczegółów na rzecz emocji i sensu.

 

9. Popraw cudzy tekst

Jeśli twoim problemem nie jest tempo pisania, ale dalsza edycja, ćwicz na innych. Jeśli masz zaprzyjaźnionego copywritera lub początkującego pisarza, zaoferuj swoją pomoc w edycji. Skup się na błędach gramatycznych i stylistycznych, na interpunkcji, długości zdań i jasności wypowiedzi.
Zauważasz w tekście jakieś pozytywy? Przeanalizuj je i spróbuj włączyć do swojego warsztatu.

 

10. Stwórz swoje archiwum

W sieci, w gazecie, katalogu na bilbordzie natknąłeś się na hasło, claim, treść, która zrobiła na tobie wrażenie? Śmiałeś się, zapisałeś na newsletter, zdecydowałeś na zakupy? Zbieraj takie przykłady warsztatowej doskonałości i twórz swoje archiwum. Pozwoli ci to wyłapać ich podobieństwa i zrozumieć, na czym polega tajemnica ich sukcesu.

Jak poprawić warsztat copywritera
13 kreatywnych ćwiczeń dla freelancerów

11. Poznaj czytelnika

Na pewno, kiedy piszesz, masz w myślach postać twojego odbiorcy: wiesz, kim jest i czego potrzebuje. Czy to widać również w twoim tekście?
Weź na warsztat treść stworzoną przez markę specjalizującą się w określonej niszy lub o specyficznej grupie odbiorców. Odzież outdoorowa, sprzęt sportowy, rękodzieło – wybór należy do ciebie. Znajdź w tekście fragmenty, które pozwalają określić, kto jest odbiorcą całości. Mogą to być określone zwroty, język, odwołania do kultury. Jak autor osiągnął ten efekt?

Teraz puść wodze wyobraźni i zmień grupę docelową. Opis zalet goretexu skierowany do młodych ludzi? Zmień grupę docelową na odbiorców w wieku 60+. Porównanie wózków spacerowych adresowane do świeżo upieczonych mam? Spróbuj przekonać do zakupu ojców.

 

12. Stwórz czarną listę

Masz tendencję do używania ciągle tych samych zwrotów? Twoje teksty zaczynają się od podobnych formułek? Stwórz listę zdań, „wytrychów”, formuł i zwrotów, których nadużywasz i zabroń sobie odwoływać się do nich.
W ten sposób odejdziesz od utartego schematu, a twoje teksty staną się bardziej różnorodne. Jak możesz zastąpić zwroty będące na cenzurowanym?

 

13. Ćwicz tworzenie strategii

Wybierz dowolny produkt – łatwiej ci będzie z czymś o dyskusyjnej przydatności, na przykład krajalnicą do bananów. Kogo może zainteresować?

Pomyśl o wąskiej grupie odbiorców, do jakich chcesz dotrzeć i pod ich kątem przygotuj opis produktu i szkic tekstu na firmowy blog. Skoncentruj się na dwóch grupach odbiorców:

  • dostrzegają potrzebę posiadania krajalnicy do bananów, ale nie są gotowi na zakup
  • są gotowi na zakup, ale potrzebują więcej informacji

Teraz przejdź do contentu dla szerszej grupy. Przygotuj dwa szkice tekstów o zagadnieniach powiązanych z produktem, ale skierowanych poza obręb głównej grupy odbiorców.
Jeśli potrzebujesz dodatkowych ćwiczeń, napisz kolejne szkice dla kolejnych dwóch grupy odbiorców: pierwsza dokonała zakupu, o drugiej wiesz, że z niego zrezygnowała.

 

Ćwiczenia dla copywriterów – podsumowanie

Tworzenie treści na zamówienie brzmi jak praca marzeń dla wielu ludzi. Kiedy decydujesz się na to, aby zostać copywriterem-freelancerem, rozwój twojej kariery zależy tylko od ciebie. Im lepszym dysponujesz warsztatem, tym większe są twoje szanse na otrzymywanie dobrych zleceń od klientów „z wyższej półki”.

Co zrobić, jeśli twoje doświadczenie jest niewielkie i czujesz, że nie masz dość okazji, aby pracować nad warsztatem? A może masz już na koncie pierwsze sukcesy jako copywriter i chcesz być jeszcze lepszy?
Zainwestuj czas ćwiczenie warsztatu: rozwijanie pisarskiej wrażliwości, poznawania mechanizmów tworzenia skutecznych tekstów i pisanie treści odpowiadających potrzebom klienta.

Większość z zawartych tu ćwiczeń dla copywriterów ma na celu rozwijanie kreatywnego myślenia oraz rozpoznawania niezauważalnych dla czytelników struktur, które wpływają na czytelność tekstu i jego siłę przekonywania. Spróbuj wykonywać regularnie chociaż kilka z nich i patrz, jak zmienia się twój warsztat!