Kiedy freelancer powinien mówić „Nie!”

Kiedy freelancer powinien mówić „Nie!”

Kiedy freelancer powinien mówić „nie!”

Większość początkujących freelancerów jest gotowa podjąć się każdego zadania, aby tylko pozyskać klienta. Na początku to naprawdę jest uzasadnione: skoro jeszcze nie możesz wybierać, musisz czekać, aż wybiorą Ciebie. Z drugiej strony jest cała lista sytuacji, kiedy ze współpracy nic dobrego nie wyjdzie i lepiej od razu zrezygnować, inaczej wszystkie Twoje zarobki pójdą na pigułki antystresowe.

Kiedy freelancer powinien mówić „Nie!”
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/PublicDomainPictures-14/

Co utrudnia nam życie i dlaczego czasem warto powiedzieć klientowi „nie”? Oto 7 sytuacji w pracy zdalnej, kiedy lepiej już na samym początku taktownie odmówić.

Zadanie testowe za darmo

Wielu początkujących freelancerów stara się zdobyć jakiekolwiek zlecenie, dlatego wszędzie wykonują zadania testowe z nadzieją na otrzymanie wynagrodzenia później. Często bywa, że nie otrzymują potem ani zlecenia, ani pieniędzy.

Nigdzie i nikt nie pracuje za darmo, więc dlaczego powinno to mieć miejsce w pracy zdalnej? Powinniśmy szanować siebie, swoją pracę i swój czas. Nawet jeśli jesteś początkujący, proś o chociażby minimalną zaliczkę. Spróbuj też uzyskać inne gwarancje zapłaty (polecenia znajomych lub bezpieczne transakcje poprzez serwis pracy zdalnej), a dopiero potem przystąp do realizacji zlecenia.

Żeby w przyszłości nikt Cię nie prosił o wykonanie darmowego zadania testowego, warto mieć nawet niewielkie portfolio. Nie ma znaczenia, czy jesteś grafikiem, copywriterem, programistą, czy specjalistą od pozycjonowania – powinieneś mieć portfolio, żeby pokazać różne aspekty oferowanych przez Ciebie usług.

 

Obniżanie ceny (prośba o zniżkę)

Każdy klient chciałby obniżyć cenę i będzie to robił w każdy możliwy sposób. Zawsze ktoś będzie mówił, że proponowana cena jest nie do pomyślenia i że inni za podobny projekt biorą mniej. Wobec tego warto powiedzieć zleceniodawcy, że tani koszt nie zawsze oznacza dobrą jakość, a Twoje wykształcenie, umiejętności i doświadczenie kosztują właśnie tyle, ile podajesz.

Jedyny wyjątek od tej zasady można zrobić dla stałych klientów. Wierni klienci znają już Twój poziom i są gotowi zapłacić za niego tyle, ile powiesz.

 

Najpierw realizacja zlecenia, a pieniądze potem

Nigdy się na to nie zgadzaj! Zawsze bierz zaliczkę 50% (w rzadkich przypadkach, np.: olbrzymi projekt, zaliczka może wynosić 33%). Musisz być pewny, że klient jest w stanie zapłacić za wykonaną pracę i że to zrobi. Nie możesz pracować za darmo przez kilka miesięcy. Musisz jeść, pić, płacić rachunki i kupować ubrania.

Jeśli klient nie zgadza się na przedpłatę, lepiej w ogóle zrezygnować z takiego zlecenia. Niestety, w 95% takich przypadków potencjalni klienci są zwykłym oszustami, a kolejne 5% skąpcami, od których nigdy nie otrzymasz swoich pieniędzy.

 

Mega pilne zlecenie

A co jeśli zleceniodawca namawia Cię, abyś zrealizował zlecenie „na wczoraj”? To znaczy, że będziesz pracować w nocy albo w weekend, kosztem normalnego snu i wypoczynku. Oczywiście są ludzie, którzy pracują i w nocy, i w weekend, ale to ich wybór. Musisz mieć czas na wypoczynek, na rodzinę, na hobby.

Co warto, a czego nie warto robić, kiedy jesteś freelancerem

Pamiętaj, jeśli klient zrozumie, że jesteś gotowy spełnić wszystkie jego życzenia natychmiast, będzie regularnie Cię o to prosić.

 

Brak szczegółowo wypełnionego briefu albo zadania technicznego

Ilu freelancerów miało problem, ponieważ zaczęli pracę bez formalnie wypełnionego przez klienta zadania technicznego! Z reguły w miarę zbliżania się do końca projektu nagle okazuje się, że klient chciałby coś innego, nie zrozumiałeś go poprawnie, jesteś złym fachowcem, szarlatanem itp. Nie udowodnisz, że wina leży po stronie klienta, jeśli nie możesz potwierdzić jego pierwotnych wymagań bez odpowiedniego dokumentu.

Kiedy masz zadanie techniczne lub brief, wszystko jest jasne. Projekt nie jest akceptowany tylko wtedy, gdy wynik nie spełnia ustalonych kryteriów. Jeśli klient odmawia wypełnienia briefu albo nie odpowiada na Twoje pytania, uwierz nam, że będziesz przerabiać projekt w nieskończoność.

 

Prośba o numer prywatny

Nigdy nie udostępniaj klientom prywatnego kontaktu. Zawsze należy mieć oddzielną komórkę do kontaktów biznesowych, oraz korzystać z innych sposobów komunikacji. Większość klientów nie rozróżnia numeru roboczego i osobistego, późniejszych lub wcześniejszych godzin, weekendów lub dni powszednich. Będą dzwonić do Ciebie, jak tylko będą mieli potrzebę. Doceniaj swoją przestrzeń prywatną oraz rozdzielaj czas na pracę i wypoczynek!

Co ustalić ze zleceniodawcą, zanim zaczniesz pracę?

 

Za dużo zleceń

Jeśli jesteś popularny wśród zleceniodawców, może tak się zdarzyć, że wszystkich zleceń nie wykonasz. Lepiej odmówić jednemu-dwóm klientom, żeby wykończyć rozpoczęte projekty jakościowo i na czas. Dobra reputacja – to podstawa pracy zdalnej!

Całkiem możliwie, że nasza lista sytuacji, w których freelancer powinien powiedzieć „Nie!” jest niepełna. W jakich przypadkach Ty odmawiasz klientom? Czy odmawiasz w ogóle?

10 rzeczy, których nie chcesz usłyszeć od klienta

Zapisz

Skomentuj

avatar