Najgorsze i najlepsze miejsca na logo

Gdzie nie umieszczać logo

Kiedy projektujesz layout strony www, układ graficzny ulotki, broszury lub plakatu takie pytanie wydaje się oczywiste. Dla użytkowników, którzy czytają od lewej do prawej naturalnym miejscem, w które kieruje się wzrok, jest lewy górny róg, z kolei miejsce, gdzie najrzadziej docierają to prawy dolny róg.

Można się spierać, czy logo umieścić z prawej czy z lewej strony, czy dążyć do wyrównania, czy pozwolić sobie na przemyślaną asymetrię. Graficy i projektanci mają jednak wpływ tylko na to, jak będzie wyglądała ostateczna wersja pliku gotowego do wdrożenia lub do druku. To, co się z nim stanie, to już zupełnie inna historia…

To, gdzie zostanie umieszczone logo lub zaprojektowana reklama, pozostaje często dziełem przypadku lub… braku wyobraźni osób, które są za to odpowiedzialne. Kontekst często dopisuje dodatkowe znaczenie do projektu – nie zawsze pozytywne.

Oto 9 najbardziej niefortunnych miejsc, w jakich można umieścić logo lub reklamę.

 

Gdzie i jak nie umieszczać logo w przestrzeni?

1. Turkish Airlines

Gdzie nie umieszczać logo
Najgorsze miejsce na logo – dodatkowy kontekst

Projektant raczej nie mógł przewidzieć, że reklama umieszczona na schodach ruchomych wywoła skojarzenie z katastrofą lotniczą. Gdzie była osoba odpowiedzialna za promocję?

 

2. Starbucks

Gdzie nie umieszczać logo
Najgorsze miejsce na logo – dodatkowy kontekst

Oklejanie samochodów firmowych to popularna praktyka, jednak zanim przygotujesz projekt, upewnij się, gdzie w danym modelu znajdują się drzwi.

 

3. Technology driven transactions

Gdzie nie umieszczać logo
Najgorsze miejsce na logo – dodatkowy kontekst

Zielone logo? Oczywiście. Znak wyjścia ewakuacyjnego? Jak najbardziej. Tylko dlaczego razem? Niezamierzona relacja wywołana podobnym kolorem tworzy kontekt, którego mądry projektant wolałby uniknąć.

 

4. Halls

Gdzie nie umieszczać logo
Najgorsze miejsce na logo – dodatkowy kontekst

Nietypowe miejsce na reklamę pastylek na gardło.

 

5. Szwedzki klub piłkarski Örebro SK

Gdzie nie umieszczać logo
Najgorsze miejsce na logo – pechowa decyzja

Kolejny mało przemyślany projekt oklejenia samochodu.

 

6. Wildrose.ca

Gdzie nie umieszczać logo
Najgorsze miejsce na logo – pechowa decyzja

Pomyłka, której dało się uniknąć.

 

7. Bielizna Delicate

Gdzie nie umieszczać logo
Najgorsze miejsce na logo – pechowa decyzja

Co zawiodło tym razem – wyobraźnia projektanta czy decyzja osoby odpowiedzialnej za jego wykorzystanie?

 

8. Produkty Vick’s

Gdzie nie umieszczać logo
Najgorsze miejsce na logo – pechowa decyzja

Tym razem za wpadkę odpowiedzialny nie jest ani grafik, ani marketingowiec, ale “specjalista” DTP, który złożył i przygotował do druku reklamę umieszczoną trochę za blisko ilustracji do tekstu…

 

Bonus:
9. Kursy wakacyjne

Gdzie nie umieszczać logo
Najgorsze miejsce na logo – ukryty przekaz

A to przykład z naszego podwórka – wpadki zdarzają się nie tylko wielkim markom.

Widzieliście przykłady pechowego umieszczenia reklam tak, że otoczenie zmieniało ich sens lub dodawało niekoniecznie pozytywy przekaz? Napiszcie nam o tym w komentarzach!

Skomentuj

avatar