Gdzie sprawdzić tekst?

Czym różnią się teksty pisane przez dobrego copywritera od tekstów pisanych przez profesjonalistę? Sama treść w obu przypadkach może być równie przekonująca, rzetelna i dobrze przygotowana, ale pracę wysokiej jakości poznasz po tym, że jest całkowicie wolna od błędów.

Gdzie sprawdzić tekst?
Najlepsze narzędzia do sprawdzania pisowni dla polskich copywriterów

Chociaż wydaje się, że jest to oczywiste dla każdego copywritera, wystarczy pobieżnie przejrzeć treści publikowane w sieci, aby zauważyć, jak dalece różnią się poziomem.
Wymóg profesjonalizmu, dbałości o poprawność stylistyczną, gramatyczną i interpunkcyjną to jedno, a realia pracy copywritera – drugie.

Kiedy czujesz, że brakuje ci świeżego spojrzenia lub wątpisz, czy uda ci się zauważyć własne błędy, warto skorzystać z narzędzi dla copywriterów do sprawdzania poprawności tekstów.

 

5 niezawodnych narzędzi do sprawdzania pisowni dla copywriterów

Większość copywriterów korzysta ze słowników wybudowanych w edytory tekstowe, jednak podwójne sprawdzenie również za pomocą zewnętrznego narzędzia pozwala uniknąć wszystkich pomyłek.

 

Polskie narzędzia dla copywriterów – Language Tool

Źródło 

Aplikacje do sprawdzania pisowni dla polskich copywriterów
Narzędzia dla copywriterów – Language Tool

To międzynarodowe narzędzie do korekty umożliwia sprawdzenie tekstów w kilku językach, również w polskim. Language Tool sprawdzi twoją gramatykę (podkreślenia na czerwono) i poprawność stylistyczną (powtórzenia wyrazów, interpunkcja, błędy fonetyczne, frazeologiczne, leksykalne, składniowe, stylistyczne).

Narzędzie działa jako aplikacja webowa, ale możesz również pobrać Language Tool jako dodatek do przeglądarki (Firefox i Chrome) i open source’owych edytorów tekstu (Open Office, Libre Office). Jeśli narzędzie ci się podoba, pobierzesz je także jako samodzielną aplikację desktopową dla Windowsa.

 

Narzędzia do poprawiania tekstów – Ortograf

Źródło 

Aplikacje do sprawdzania pisowni dla copywriterów w Polsce
Narzędzia dla copywriterów – Ortograf

Ortograf obsługuje aż 28 języków, w których wyszukuje 12 rodzajów błędów. Oprócz narzędzia do sprawdzania pisowni znajdziecie w nim również krótki spis zasad poprawnej pisowni oraz zestaw dyktand dla uczniów.

 

Przygotowanie tekstu do publikacji na stronie www – Zecerka

Źródło 

Aplikacje do sprawdzania pisowni dla copywriterów w Polsce
Narzędzia dla copywriterów – Zecerka

Zecerka to stara przyjaciółka copywriterów. Jej rolą jest nie tylko wyłapanie literówek i błędów, ale również przygotowanie tekstu do publikacji na stronie www.

Zecerka podzieli wyrazy zgodnie z zasadami, wyrówna wiersze, usuwając wiszące spójniki, a także zadba o typograficzną poprawność zapisu skrótów, cen i wielu innych „podchwytliwych” słówek.

 

Narzędzia i aplikacje dla copywriterów – Dobry słownik

Źródło 

Aplikacje do sprawdzania pisowni dla polskich copywriterów
Narzędzia dla copywriterów – Dobry słownik

Większość z was zna zapewne Poradnię Językową PWN… i większość z was doświadczyła przyjemności przekopywania się przez obszerny zbiór odpowiedzi ekspertów.
Jeśli szukacie nieco bardziej poręcznego narzędzia, warto rozważyć zakup dostępu do Dobrego słownika. Sprawdzisz w nim znaczenie słów, znajdziesz porady dotyczące wątpliwości językowych oraz zbiór wskazówek dotyczących pisowni nie tylko poprawnej, ale i ładnej.

To nie wszystko. Zespół Dobrego słownika, składający się z trzech doktorów nauk humanistycznych (gramatyk, dialektolog, polonista), udziela indywidualnych porad i służy jako poradnia językowa. Na plus należy zaliczyć również przejrzysty i przyjazny układ strony, ułatwiający szybkie dotarcie do potrzebnych informacji.

Wersja darmowa Dobrego słownika daje dostęp do definicji, słownika ortograficznego, synonimów oraz sieci słów z kolokacjami.
Wykupienie płatnego dostępu do strony to możliwość korzystania między innymi ze słownika poprawnej polszczyzny, antonimów i paronimów, reguł i zasad językowych oraz dostęp do poradni językowej, w której w ciągu maksymalnie 48 godzin uzyskasz odpowiedź na zadane pytanie.

Ceny nie zaliczają się do wygórowanych: za 3 miesiące abonamentu zapłacisz 27 zł, za pól roku – 27 zł, a pełen rok kosztuje 77 zł.

 

Interpunkcja

Źródło 
Interpunkcja sprawia problemy nie tylko copywriterom. Z myślą o wszystkich, dla których przecinki są zmorą, powstała strona interpunkcja.pl. Na ile można jej zaufać?

Przede wszystkim uderza użycie słowa „text” w przycisku uruchamiającym sprawdzanie zamiast rodzimego „tekst”. Na ironię zakrawa przy tym fakt, że „text” przepuszczony przez sprawdzanie pisowni zostaje określony jako błąd.

Narzędzie radzi sobie ze zdaniami podrzędnymi i pisownią przecinków ze spójnikami, jednak mechanicznie traktuje zdania z imiesłowami (wszystkie traktowane są jako czasowniki) i nie rozpoznaje wtrąceń.

Ci z was, którzy nie lubią się z polską interpunkcją, będą rozczarowani: interpunkcja.pl może posłużyć jako doraźne wsparcie, ale nie zastąpi znajomości zasad ani odrobiny językowego wyczucia. Zdecydowanie nie można jej jednak całkowicie zaufać jeśli chodzi o poprawność.

 

Narzędzia dla copywriterów do sprawdzania tekstu – podsumowanie

Poprawność językowa i interpunkcyjna to dla copywritera obowiązek. Czasem jednak mimo najlepszych chęci jakaś zasada może umknąć, przecinek się zagubi, a literówka zaplącze się do tekstu sprawdzanego kilka razy.

Nawet jeśli zasługujesz na tytuł Mistrza Mowy Polskiej, dla większej pewności warto przepuszczać teksty przez narzędzia do sprawdzania pisowni. Na rynku istnieje kilka całkiem dobrych narzędzi, w większości darmowych.

Copywriterom szczególnie przydadzą się takie, jak Language Tool lub Ortograf, które wychwytują błędy językowe z kilkunastu kategorii.
Dobry słownik to narzędzie użyteczne dla copywriterów, którzy potrzebują czegoś więcej niż mechanicznego poprawiania językowych lapsusów, z kolei Zecerka pomoże przygotować tekst na stronę www pod kątem typografii i składu.

Z jakich narzędzi wy korzystacie przy sprawdzaniu swoich tekstów? Polećcie nam najlepsze w komentarzach!