Niezadowolony klient SEO – co robić?

Jak radzić sobie z niezadowolonym klientem SEO

Sposoby na niezadowolonego klienta SEO

 

SEO nie jest łatwą dziedziną. Trudno tu o gwarancję sukcesu, a łatwo nawet nieświadomie obiecać za dużo. W świecie opartym na obecności w Internecie SEO jest jednak niezbędne.

Chociaż specjaliści SEO pracują głównie z komputerem i klawiaturą, nie da się uniknąć kontaktu z klientem. Również z takim, który ma raczej mgliste pojęcie na czym polega optymalizacja. Co zrobić, aby utrzymać zdrowe relacje ze zleceniodawcą?

Jak radzić sobie z niezadowolonym klientem SEO
Źródło obrazka: pixabay.com/pl/users/Kaboompics_com-1013994/

Wyjaśnij proces i spodziewane rezultaty

Twoją rolą jako specjalisty SEO jest zrozumieć, jakie są biznesowe cele klienta i pomóc mu je osiągnąć za pomocą narzędzi, jakimi dysponujesz. SEO to nie tylko tworzenie marki, ale również technika sprzedaży.

Dla wielu klientów SEO jest w najlepszym razie niezrozumiałą sztuczką, która z dnia na dzień ma przynieść wymierne korzyści. Nie trzeba wspominać, jak bardzo takie postrzeganie optymalizacji pod przeglądarki i pozycjonowania nijak ma się do rzeczywistości. Dla Twoich relacji z klientem kluczowe jest wyjaśnienie, co zamierzasz wdrożyć i jakie rezultaty chcesz osiągnąć.

Negocjuj

Ile razy odpowiadasz na oferty “Pozycjonowanie do TOP 10 w dwa miesiące, płatne tylko za efekty”? Niestety, takie ogłoszenia wciąż nie należą do wyjątków. Część z nich wynika z nieświadomości i braku wiedzy klientów, dlatego przyda ci się szczypta umiejętności negocjatora.

Czy dla klienta ważniejsze jest wskoczenie na pierwszą stronę wyników wyszukiwania na dwa tygodnie, czy utrzymanie się w niej dłużej? Czy tydzień w wymarzonym “TOP 10” jest wart konsekwencji black hat SEO? I czy naprawdę warto inwestować w pozycjonowanie do pierwszej dziesiątki, jeśli strona odstrasza potencjalnych użytkowników…?

 

Podawaj realne terminy

Wszyscy wiemy, jak wiele czasu potrzeba, aby kampania SEO przyniosła oczekiwane skutki. Wszyscy również wiemy, jak bardzo klienci chcą od razu zobaczyć, że ich inwestycja się zwraca. Łatwo zatem ulec pokusie i obiecać w krótkim czasie rezultaty, na które w normalnych warunkach trzeba poczekać.

Na dłuższą metę takie rozwiązanie przynosi więcej szkód niż korzyści – klient uwierzy w obietnice, których nie jesteś w stanie dotrzymać, a ty będziesz musiał radzić sobie z jego niezadowoleniem i rozczarowaniem. Nie trzeba dodawać, że rozczarowany klient, który nie rozumie mechanizmów SEO, może niepotrzebnie zaszkodzić twojej opinii.

 

Mów otwarcie o tym, co można, a czego nie uda się osiągnąć

Trudno jest powiedzieć klientowi „nie”, dlatego wielu specjalistów SEO stara się tego unikać – obiecają trochę za dużo jednego, trochę za mało drugiego i liczą na to, że wszystko jakoś się unormuje w trakcie pracy.

A co, jeśli klient zapamięta wszystkie małe obietnice i będzie na nich polegał? Jeśli ich nie dotrzymasz, możesz spodziewać się niejednej stresującej sytuacji. Dlatego od początku otwarcie mów, co jest realne, a co leży poza twoimi możliwościami.

Typy klientów SEO

Słuchaj

Sprzedaż każdej usługi, w tym także pozycjonowania stron www, daje przyjemne złudzenie znajomości rynku od podszewki. Wielu specjalistów SEO uważa, że zna branżę klienta lepiej niż on sam. W rzeczywistości twoim zadaniem jest słuchać uważnie, dlaczego Twój klient potrzebuje optymalizacji pod wyszukiwarki i co chce osiągnąć za jego pomocą: niekoniecznie będzie to to, czego się spodziewasz.

 

Regularnie informuj o postępach pracy (i nie używaj do tego cyfr!)

Utrzymywanie kontaktu z klientem jest kluczowe dla waszej relacji. Tymczasem większość twojej pracy jako specjalisty SEO jest związana z liczbami i statystykami, które dla klienta w najlepszym razie znaczą niewiele, a w najgorszym – wprowadzą go w błąd.

Większość klientów nie dba o to, ile linków stworzyłeś, ale na ile pomogłeś im zbliżyć się do wyznaczonych celów i na tym spróbuj się skoncentrować.

 

Kontaktuj się

Informowanie o postępach to połowa sukcesu – druga to sprawna komunikacja. Wykorzystaj fakt, że Google często zmienia algorytmy wyszukiwarek i zasady dotyczące pozycjonowania. Informuj klientów, jak wpłynie to na pracę, którą dla nich wykonujesz, oraz czego mogą się spodziewać. To przede wszystkimi doskonały sposób na to, aby okazać swoje zaangażowanie w zlecenie i szerokie kompetencje profesjonalisty.

 

Prowadź dokumentację

Ten wątek przewija się w niemal każdym poradniku dla freelancera, ale nie bez przyczyny. Podsumowuj pisemnie wszystkie ustalenia z rozmów i spotkań, wysyłaj maile i proś o potwierdzenia. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której usłyszysz od klienta, że na pewno na nic takiego nie wyrażał zgody.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Skomentuj

avatar