Nisze na rynku copywriterów: która jest dla ciebie? Część 1

Jak wybrać niszę dla copywriutera?

Odkryłeś właśnie swoją pasję copywritera i poważnie myślisz nad tym, aby z pisania uczynić sposób na życie? A może jesteś już copywriterem z niewielkim dorobkiem i szukasz pomysłu na to, aby przyciągnąć do siebie klientów z konkretnej branży?

W wielu źródłach spotkasz się z opinią, że copywriterom specjalizującym się w określonym typie zleceń łatwiej jest zyskać nowych klientów. Nie tylko zyskują polecenia od swoich dotychczasowych zleceniodawców, ale również mogą pochwalić się odpowiednim doświadczeniem popartym portfolio.

Jak wybrać niszę dla copywriutera?
Nisze dla copywriterów: która jest najlepsza dla ciebie?

Aby w mądry i przemyślany sposób zarządzać swoją karierą jako copywritera, ustal najpierw, jaki typ prac odpowiada ci najbardziej. Przyjrzyjmy się zatem najpopularniejszym „typom” tekstów publikowanych w sieci – to pomoże ci określić, w jakiej niszy będziesz czuć się najlepiej.

 

Nisze dla copywriterów: wpisy gościnne i tworzenie treści na portale

Wpisy gościnne na blog mają sens wtedy, gdy też prowadzisz bloga i możesz zaoferować wymianę postów, aby zwiększyć swój zasięg.
Dla blogera jego strona jest marką, o którą musi dbać, stąd rzadko się zdarza, aby autor strony o dobrej pozycji zgadzał się na nieodpłatną publikację ze strony anonimowego copywritera. W tym wypadku trudno także liczyć na wynagrodzenie. Jeśli chcesz nawiązać współpracę z blogerami, musisz nauczyć pisać takie treści, które będą pasowały do tematyki i stylu prowadzonej strony, a jednocześnie wniosą nową wartość na bloga.

Większe możliwości daje tworzenie treści na portale o różnych specjalizacjach: od ogólnych i informacyjnych aż do witryn specjalistycznych. Zazwyczaj są to strony, które potrzebują dużych ilości atrakcyjnych treści, więc witają chętnych autorów jeśli nie z otwartymi ramionami, to przynajmniej z życzliwością.

Warunek? Nienaganny język, atrakcyjna treść i znajomość zasad pisania tekstów do sieci. Musisz się także liczyć z tym, że tekst często trzeba przygotować bez gwarancji publikacji, a tym bardziej zapłaty. Jeśli redaktor go przyjmie, możesz liczyć na wynagrodzenie zgodnie ze wcześniejszą umową, ale jeśli nie, pozostaje ci… poszukać innego nabywcy.

Oczywiście wynagrodzenie za napisany tekst jest zawsze mile widziane, ale niepłatne posty też mają swoje zalety. Dzięki nim zyskujesz możliwość zaistnienia w tym kontekście, na jakim ci zależy (na przykład w serwisie branżowym), a także możesz zostawić kontakt i link do portfolio lub strony domowej w stopce autorskiej. Kiedy prowadzisz swoja własną stronę www lub blog, taka „ekspozycja” również ma sporą wartość.

 

Nisze dla copywriterów: tworzenie treści na bloga

To najpopularniejszy typ prac, jaki wykonują copywriterzy online. Nie chodzi tu o prowadzenie autorskiego bloga, ale o tworzenie treści na potrzeby firm lub serwisu. Popularność blogów i duże zapotrzebowanie na tego typu treści sprawia, że to dobre miejsce, aby zacząć zarabiać pierwsze pieniądze jako copywriter.

Prowadzenie bloga ma zwykle dwa cele: nawiązanie kontaktu z klientami firmy oraz skuteczne pozycjonowanie. Znajomość podstaw SEO nie jest obowiązkowa, ale stanowi dobre uzupełnienie kompetencji copywritera.

Prowdzenie bloga, wpisy gościnne, ghostwriting
Tworzenie treści na zamówienie dla konkretnych grup odbiorców

 

Nisze dla copywriterów: ghostwriting

O tej niszy dla copywriterów z pewnością można powiedzieć, że jest spowita mgiełką tajemnicy. Przede wszystkim ghostwriting wymaga dyskrecji – podejmując się stworzenia tekstu jako „autor widmo” zgadzasz się, że materiał nie zostanie opublikowany pod twoim nazwiskiem. Do większości ghostwiterów trudno jest zatem dotrzeć, aby wypytać o stawki i sposoby pozyskiwania zleceń, a ci, którzy się ujawniają, widnieją najczęściej jako współautorzy poczytnych pozycji.

Za ghostwriting można więc uznać moralnie wątpliwą praktykę pisania na zamówienie prac naukowych. W praktyce uczciwy ghostwriting może dotyczyć pisania tekstów eksperckich na podstawie przeprowadzonego wcześniej wywiadu, pisanie przemówień lub przygotowywanie prezentacji.

Popularnym polem działalności ghostwriterów lub „pół-ghostwriterów” są autobiografie znanych osobistości ze świata sportu lub kultury. Być może już zwróciłeś na to uwagę: książki firmowane jako autobiografie sportowców, muzyków lub aktorów często obok nazwiska głównego „bohatera” mniejszymi literami mają podane nazwisko współautora. Przykłady? Biografie Rafy Nadala lub poradnik Dity von Teese.

O tym, jak zyskać pierwsze zlecenia jako ghostwriter, jakie doświadczenie zaprocentuje i o specyfice tego rodzaju pracy pisaliśmy tutaj.

 

Nisze dla copywriterów – podsumowanie

Tworzenie materiałów dla e-portali, tworzenie treści na blogi czy raczej oryginalny ghostwriting to tylko niektóre z nisz dostępnych dla copywriterów.
Wybór niszy powinien być uzależniony od tego, w jakim stylu czujesz się najlepiej i jakimi umiejętnościami dysponujesz.

Jeśli nie wyobrażasz sobie przywiązania do jednego tematu i rodzaju tekstów, odnajdziesz się w pisaniu dla magazynów internetowych i tworzeniu gościnnych wpisów. Dla tych, którzy wolą koncentrację przez dłuższym czas na jednym zleceniem dobrą niszą może być ghostwriting.

Skomentuj

avatar