Nisze na rynku copywriterów: która jest dla ciebie? Część 2

W jakiej branży copywriter może szukać zleceń

Lubisz pisać na różne tematy czy wolisz skoncentrować się na jednym zagadnieniu? Cieszy cię, kiedy możesz wejść w interakcję z czytelnikami czy bardziej pociąga cię wpływanie na ich wybory?

Nie chodzi tu o podejmowaną tematykę czy branżę, w której szuka zleceń, ale o rodzaje tekstów, których pisanie przychodzi mu z największą łatwością. Ktoś, kto pisze świetne maile sprzedażowe niekoniecznie będzie równie dobry w prowadzeniu firmowego bloga i na odwrót. Są też pewnie i takie, których jeszcze nie próbowałeś, a które mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.

W jakiej branży copywriter może szukać zleceń
Nisze dla copywriterów

Aby podsunąć kilka pomysłów i doświadczonym, i początkującym copywriterom, przygotowaliśmy listę nisz, w których warto szukać zleceń. W pierwszej części naszego podsumowania
Dziś zajmiemy się tymi dziedzinami pracy przy tworzeniu tekstów, które najbardziej się z nią kojarzą.

 

Nisze dla copywriterów: social media

Uwielbiasz kontakt z ludźmi i cieszysz się, kiedy uda ci się wzbudzić emocje lub zyskać zaangażowanie? Jeśli oprócz tego masz jeszcze autentyczne wyczucie, co może się spodobać odbiorcom, a jednocześnie przyczynić się do uzyskania określonego wizerunku, tworzenie treści do mediów społecznościowych to praca dla ciebie.

Wybór jest spory – od Facebooka przez Twittera i Snapchata aż do firmowego konta na Instagram, Pinterest lub Vimeo. Nie trzeba dodawać, że każde medium ma swoją specyfikę, do której trzeba dopasować treść.
Oprócz samego zainteresowania mediami społecznościowymi twoją wartość podniesie również wiedza w zakresie e-marketingu, głównie przygotowania i przeprowadzenia skutecznych kampanii reklamowych.

 

Nisze dla copywriterów: e-mail marketing

Nie chodzi tu tylko o tworzenie ofert sprzedażowych dla zleceniodawcy (tzw. cold mailing), ale również o tworzenie treści do mailingu i newslettera oraz pisanie szablonów maili, które będą wykorzystywane w korespondencji z klientami. Mogą być one częścią większego zlecenia na wykonanie tekstów wizerunkowych (patrz niżej), lub samodzielną pracą, zwłaszcza jeśli dotyczy to maili sprzedażowych.

 

Nisze dla copywriterów: pisanie e-booków

Przygotowanie treści do e-booka pokrywa się częściowo z ghostwritingiem, o którym pisaliśmy w poprzedniej części naszego wyliczenia.
W dobie wszechobecnych urządzeń mobilnych i rosnącej popularności e-booków, tego typu pliki często są wykorzystywane nie tylko jako samodzielny produkt, ale również jako freebie dla użytkowników, którzy np. zapiszą się na newsletter.

Dobry ebook musi przede wszystkim zawierać specjalistyczną, wartościową treść atrakcyjną dla odbiorcy. Ostatecznie celem stworzenia ebooka jest albo jego sprzedaż, albo zachęta przyszłego czytelnika do pozostawiania swoich danych kontaktowych.
Przygotowanie materiałów do ebooka wymaga zatem albo odpowiedniego doświadczenia i wiedzy, albo szeroko zakrojonego researchu.

Jakie teksty zamawiają zleceniodawcy u copywriterów
Typy zleceń dla copywriterów

 

Nisze dla copywriterów: tworzenie tekstów wizerunkowych

To chyba najlepiej kojarzona część usług copywriterskich. Zakres usług obejmuje tworzenie tekstów wizerunkowych, również na strony www, pisanie tekstów reklamowych i promocyjnych, obsługę „copywriterską” firmy (szablony maili, newsletter) i wiele innych.

W przypadku zleceń, które dotyczą konkretnie pracy zdalnej, najpopularniejsze nisze w tekstach wizerunkowych to:

  • tworzenie treści na landing pages
  • treści na strony www
  • treści na strony sprzedażowe i sklepy internetowe.

 

Nisze dla copywritera: treści na landing pages

Rolą landing page jest zazwyczaj szeroko pojęta konwersja: od zapisania się na newsletter lub rejestrację na stronie, aż po dokonanie zakupu produktu lub usługi. Zwykle ma mocno perswazyjny charakter z wyrazistym call-to-action.

 

Nisze dla copywritera: tworzenie treści na strony www

Treści na stronę domową twojego zleceniodawcy to nie tylko nieśmiertelne „o nas”, ale również opisy świadczonych usług i wszystkie „elementy tekstowe”, które można znaleźć na stronie.
Choć obecność słów kluczowych jest tu dość istotna, ważniejsze jest, jaki wizerunek firmy kreują treści.
Tworzenie profesjonalnych tekstów na stronę firmową wymaga dużej sprawności językowej i umiejętności dopasowania się do tone of voice firmy.

 

Nisze dla copywritera: treści na strony sprzedażowe i do sklepów www

Strony sprzedażowe to albo witryny one-page, które poświęcone są jednemu produktowi, albo sklepy internetowe. W obu potrzebne są teksty opisujące sprzedawany towar.
Długość opisu może się wahać, zdarza się także, że w opisie można wykorzystać część treści udostępnianych przez producenta.
Tu znajomość SEO i stosowania słów kluczowych ma równie duże znaczenie, jak w przypadku blogów firmowych.

 

Nisze na rynku pisania tekstów na zlecenie – podsumowanie

Czy copywriter powinien trzymać się jednego typu zleceń, czy specjalizować w każdym rodzaju tekstów? Zdania są podzielone.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby realizować się w różnych typach mediów, jednak najlepsze efekty osiągniesz dzięki specjalizacji w jednym typie prac. Taka konsekwencja sprzyja wyrobieniu sobie rozpoznawalnej marki i atrakcyjnego portfolio, a tym samym ułatwia zdobywanie kolejnych zleceń.

Nisz dla copywriterów jest sporo: od pisania bloga firmowego i tworzenia treści do mailingu, aż do pisania tekstów wizerunkowych i ghostwritingu. To, czy zdecydujesz się na kilka nisz, czy wybierzesz wąską specjalizację, zależy od twoich preferencji i upodobań. Nie każdy sprawdza się w pisaniu krótkich form typowych dla social media i nie każdego może satysfakcjonować trwająca kilka tygodni praca nad ebookiem.

Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, w jakich formach czujesz się najlepiej i jakie są twoje predyspozycje.
Powodzenia!

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar