Nowa dochodowa nisza dla copywriterów

Gdzie copywriter może szukać nowych zleceń?

Początek kariery dla wielu copywriterów wygląda podobnie: nisko płatne zlecenia, licytowanie do najniższej stawki, nieciekawi klienci. Wszystko się zmienia, kiedy znajdziesz swoją niszę i stajesz się coraz lepszy w tym, co robisz.

Gdzie copywriter może szukać nowych zleceń?
Nowe nisze dla copywriterów – crowdfunding

Wiele razy pisaliśmy już o niszach dla copywriterów (KLIK) – od bardziej oczywistych, przez branże techniczne i teksty naukowe aż do środowiska twórców gier video.
Dziś chcemy przedstawić wam niszę, która jest jeszcze słabo „zaludniona”, ale już teraz może przynieść spore dochody. Można się również spodziewać, że w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy jej popularność wzrośnie. O jaką niszę chodzi?

 

Copywriter i crowdfunding

Większość z was zapewne słyszała o amerykańskim serwisie Kickstarter oraz jego polskich odpowiednikach: poświęconej projektom społecznym zrzutka.pl, serwisowi wspieramkulture.pl czy ogólnym wspieram.to i polakpotrafi.pl.
Zbieranie funduszy na portalach crowdfundingowych cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród Polaków. Stworzenie dobrej kampanii wymaga jednak dobrej treści, przede wszystkim – dobrego tekstu.

Twoim zadaniem jako copywritera jest zrozumieć ideę, jaka przyświeca firmie poszukującej inwestora, inicjatywie społecznej czy wydarzeniu kulturalnemu, a następnie przedstawienie ich tak, aby zachęcić odwiedzających do wpłat sum różnej wysokości, również w zamian za symboliczny podarunek.

Niektórym może to trochę przypominać pisanie ofert handlowych lub maili sprzedażowych, ale stanowi większe wyzwanie i daje też możliwość pracy przy ciekawych projektach.

 

Jak zdobyć pierwszego klienta w niszy crowdfundingowej?

Wejście w tę niszę może być również większym wyzwaniem niż przebicie się w innych specjalizacjach. Większość firm potrzebuje strony www, oferty handlowej czy newslettera, jednak nie wszyscy będą potrzebowali publicznej zbiórki funduszy. Najważniejsze zatem to trafić do odpowiedniej grupy klientów. Od czego zacząć?

 

1. Stwórz przykładową kampanię i umieść ją w swoim portfolio

Zanim wykonasz pierwszy komercyjny projekt, stwórz kampanię, dzięki której przekonasz zleceniodawców do swojej oferty.

Jeśli oprócz pisania tekstów oferujesz kompleksową usługę związaną z content marketingiem, koniecznie o tym wspomnij. Sama kampania może być świetnie napisana, ale powinna stać się przynajmniej popularna, jeśli nawet nie viralowa, aby mogła dotrzeć do grupy, która chętnie wesprze dane działanie.

 

2. Ogłaszaj się na stronach dla freelancerów i w katalogach wykonawców

W ten sposób wyjdziesz naprzeciw klientom, którzy szukają copywriterów z odpowiednim doświadczeniem i kompetencjami do stworzenia kampanii crowdfundingowej.

 

3. Zaproponuj współpracę innemu freelancerowi związanemu z tą niszą

Dobra kampania wymaga nie tylko tekstu, ale również grafiki, czasem video. Spróbuj dotrzeć do freelancerów, których znasz jako autorów dodatkowych treści do kampanii crowdfundingowych i zaproponuj współpracę przy kolejnym zleceniu. Jeśli poważnie myślisz o wejściu w tę branże, możesz przyjąć na początek mniejszą stawkę i potraktować pierwsze zlecenia jako inwestycję w networking.

 

4. Poproś klientów o polecenia i zaoferuj darmowe konsultacje

Jeśli masz już pierwszą kampanię za sobą, a współpraca przebiegła pomyślnie, poproś o polecenia. Jeśli w ten sposób trafi do ciebie niezdecydowany klient, zaproponuj mu darmową konsultację. Aby przyniosła dobre efekty, pozwól klientowi mówić, wychwyć najważniejsze punkty i zaproponuj odpowiednie rozwiązanie. To powinno pomóc przekonać klienta do twojej oferty.

 

Copywriter i crowdfunding – jak wycenić pracę?

Start-upy, twórcy nowych narzędzi, artyści, sportowcy, społecznicy mają jedną wspólną cechę: zwykle potrzebują pieniędzy „na już”. Przygotuj się zatem na to, że częściej będziesz mieć do czynienia z bardzo krótkimi terminami „rekrutacji” niż z długofalowym, wolno prowadzonym działaniem z całym procesem decyzyjnym, określonymi budżetami i deadline’ami.
Zaletą takiego rozwiązania jest to, że najczęściej zleceniodawcy to małe instytucje lub pojedyncze osoby, więc o tym, czy zlecić i pracę nie będzie debatował cały zarząd.

Prawdopodobnie twoi zleceniodawcy będą mieć niewielkie doświadczenie w zbiórce funduszy, więc koniecznie poświęć czas, aby poznać i zrozumieć działanie różnych serwisów. Wiedza, którą przekażesz, pozwoli klientowi zaoszczędzić czas oraz udowodni twój profesjonalizm.

Przygotuj starannie ofertę w zależności od swojej stawki. Czy będzie zawierała tylko tekst zbiórki, czy również skrypt do wideo lub opisy upominków, na jakie mogą liczyć darczyńcy?

Stawkę najlepiej wyznaczyć na podstawie zawartości każdego „pakietu”: im więcej zdobędziesz doświadczenia, tym szybciej przygotujesz kampanię, a stawka na podstawie długości tekstu nie zawsze ma przełożenie na jakość kampanii.

 

Copywriter i crowdfunding – podsumowanie

Zbiórki funduszy i zrzutki na cele społeczne, sportowe lub kulturalne stają się coraz popularniejsze, nie tylko na Zachodzie.
Trend powoli dociera również do polski, a sukcesy zbiórek na festiwale teatralne lub wspierających akcje społeczne świadczy o tym, że tworzenie kampanii crowdfundingowych ma przyszłość również jako nisza dla copywriterów.

Dobra kampania towarzysząca zbiórce funduszy wymaga połączenia wszystkich kompetencji, jakich musisz użyć, aby napisać dobry tekst sprzedażowy, a jednocześnie zaangażować odbiorców. Najważniejsze jest zrozumienie głównej idei twojego klienta, a następnie przekonanie do niej przyszłych darczyńców.

Może wśród twoich znajomych lub zaprzyjaźnionych instytucji jest ktoś, kto szykuje się lub prowadzi zbiórkę funduszy? Zapytaj, czy możesz pomóc w stworzeniu kampanii – dzięki takiemu wolontariatowi uzupełnisz portfolio i zwiększysz szanse na dotarcie do nowych klientów!

Skomentuj

avatar