Nowe nisze dla copywriterów: branża gier komputerowych

Gdzie copywriter możes zukać zleceń w branży video

Teksty na strony www, teksty specjalistyczne, wpisy na blogi firmowe i opisy produktów… lubisz pracę copywritera, ale tworzenie tekstów do tych nisz nie daje ci już większej satysfakcji?
Na rynku pracy zdalnej dla copywriterów pojawia się coraz więcej nowych możliwości. Jedną z nich jest praca w branży gier video.

Gdzie copywriter możes zukać zleceń w branży video
Nisze dla copywriterów w branży gier video

Pisaliśmy już o tym, jak zostać narrative copywriterem, czyli osobą odpowiedzialną za stworzenie historii zawartej w grze, jej scenariusza – całości lub mniejszych części, na przykład poszczególnych scen.
Narrative copywriter to jednak nie jedyna opcja dla copywriterów, którzy chcą połączyć pasję do pisania z pasją entuzjasty gier video.

 

Jakie zlecenia może znaleźć copywriter w branży gier video?

Początek branży gier video to lata 70. i niewielkie możliwości techniczne, które wykluczały bardziej złożone narracje. W tych czasach „scenarzyści” gier nie byli jeszcze potrzebni, a całą resztę tekstów – instrukcje i teksty marketingowe – najczęściej pisali sami developerzy.

Rozwój techniki i sukces tej formy rozrywki, jaką są gry video, przyniósł zmiany w samej branży oraz… jej zapotrzebowaniu na treści.
Obecnie standardem jest tworzenie gry we współpracy ze scenarzystą lub narrative copywriterem, a większe firmy zatrudniają także copywriterów „technicznych”, którzy dbają o poziom dokumentacji technicznej.

Branża gier video jest jedną z tych, które zmieniają się najszybciej, a przez to dają wiele szans na znalezienie nowych zleceń w dziedzinach, w których nie powstała jeszcze konkurencja. Jakie nisze możesz znaleźć jako copywriter w branży gier video?

Copywriter w branży video games – opis produktu

Opis gry video to nie tylko „tekst z tyłu pudełka”. Dystrybucja gier video coraz bardziej się przenosi się do sieci, gdzie opisy produktów również są potrzebne. Obecnie opisy gier spotkasz nie tylko na odwrotach pudełek i w katalogach, ale również na takich platformach, jak Stream, Xbox Live Marketplace i PlayStation Store.

Copywriter w branży video games – instrukcje do gier

Tak, skromna cienka książeczka z instrukcją do gry powoli odchodzi do lamusa, ale to nie oznacza, same instrukcje nie są już potrzebne. Wręcz przeciwnie: im bardziej złożona narracja i interakcja między graczem a światem gry, tym bardziej instrukcja jest konieczna. Zmieniła się tylko jej forma: zamiast książeczki są to „wbudowane” w grę podręczniki i interaktywne tutoriale.

Copywriter w branży video games – teksty dla sieci

Rośnie zapotrzebowanie branży IT na teksty i materiały, które towarzyszą grze od jej powstania i są regularnie publikowane w sieci. Ich główną rolą jest obudzenie zainteresowania produktem wśród graczy, więc kreatywność w tej dziedzinie jest wymagana.

Copywriter w branży video games – teksty w grze

Historia, dialogi i instrukcja to tylko ułamek tekstów potrzebnych w grze. Począwszy od menu gry aż po dostosowane do kontekstu podpowiedzi i inne teksty pomocnicze – ktoś musi je napisać. Kolejne tytuły pojawiające się na rynku podnoszą poprzeczkę: są to bardziej złożone historie, coraz bardziej angażujące gracza, więc copywriter piszący teksty „do gry” musi sprostać nowym wyzwaniom.

Copywriter w branży video games – strategia kreatywna i marketingowa

W tej branży co chwilę pojawiają się nowe start-upy, a liczba franczyz rośnie, nic więc dziwnego, że potrzebni są copywriterzy odpowiedzialni za naming, branding i style guide. Jeśli bardziej niż tworzenie opisu do gry i przekonywanie gracza do zakupu przekonuje cię tworzenie osobowości marki i jej stylu komunikacji, to może być nisza dla ciebie.

Copywriter w branży video games – PR

Wszystkie większe firmy z branży gier video mają soje działy odpowiedzialne za PR, ale twoją szansą są właśnie średnie i mniejsze firmy lub start-upy. Tego typu firmy potrzebują materiałów prasowych, osób odpowiedzialnych za kontakt z mediami, autorów wpisów gościnnych itp.

Copywriter w branży video games – reklamy

Tak, jak każdy inny produkt, gry również potrzebują reklam. Mogą być to teksty do reklam drukowanych, filmów reklamowych lub teksty promocyjne przeznaczone do sieci. W tej branży wszyscy potrzebują słów, które będą sprzedawać.

Copywriter w branży video games – materiały reklamowe

Co możesz pisać oprócz tekstów do reklam? Branża wciąż potrzebuje treści do wszelkiego rodzaju ulotek dla graczy, broszur dla kontrahentów, katalogów z detalami. Copywriterzy są potrzebni również do tworzenia treści do tego typu materiałów.

 

Nowe nisze dla copywriterów: branża gier komputerowych – podsumowanie

Narrative copywriting to tylko wisienka na torcie dla copywriterów, którzy chcą zdobywać zlecenia z branży gier video. Możliwości jest nieco więcej niż tylko pisanie scenariuszy: począwszy do tworzenia strategii marketingowej aż po znajome opisy produktów i teksty sprzedażowe.

Co więcej, ta branża jak żadna inna ma przed sobą ekscytującą przyszłość. Wraz z rozwojem gier VR i AR wzrośnie też zapotrzebowanie na usługi copywriterów, „sprzedających” i promujących określone produkty.

Warto zatem śledzić trendy w sektorze gier video. Jeśli na poważnie myślisz o nim jako o swojej przyszłej niszy, staraj się rozwijać i pielęgnować odpowiednie umiejętności, które mogą zainteresować twoich zleceniodawców.

Skomentuj

avatar