Prowadzenie profilu w mediach społecznościowych - freelancer i praca zdalna

Wartość mediów społecznościowych dla właścicieli firm i start-upów trudno przecenić. Na Facebooku, LinkedInie, Twitterze i Instagramie najłatwiej jest dotrzeć do określonej grupy potencjalnych odbiorców, zbudować świadomość marki i stworzyć przekonujący wizerunek. Im lepiej prowadzony i zarządzany twój profil w mediach społecznościowych, tym bardziej wiarygodna staje się twoja marka.

Niezależnie od branży, w jakiej działasz, warto prowadzić profil na chociaż jednym portalu społecznościowym.
Pamiętaj: prowadzenie profilu nie oznacza tylko jego posiadania. Regularne uaktualnienia i atrakcyjne, rzetelnie przygotowane treści oznaczają, że twoja firma prosperuje, wciąż działa i jest aktywna.

Prowadzenie profilu w mediach społecznościowych - freelancer i praca zdalna
Kiedy zlecić outsourcing mediów społecznościowych freelancerowi?

W praktyce oznacza to, że prowadzenie mediów społecznościowych może okazać się przytłaczające. Jako start-up lub początkujący przedsiębiorca masz sporo innych obowiązków i nie zawsze jesteś w stanie znaleźć dość czasu, aby odpowiednio zadbać o SM.

Do tego musisz pamiętać o odrębnej specyfice każdego z mediów. Wszystkie platformy mają różne wymagania dotyczące publikowanych treści, nie wspominając o specyfice kont reklamowych. Ktoś, kto zacznie śledzić cię na Twitterze, będzie oczekiwał innych treści niż ktoś, kto obserwuje twój profil na Pinterest lub Instagram.

Może być ci trudno cały czas być na bieżąco z niekończącymi się uaktualnieniami, zmianami i nowymi trendami, jakie pojawiają się w mediach społecznościowych. Jeśli zatem czujesz, że poświęcasz za dużo czasu na SM, a efekty są w zasadzie niedostrzegalne, osiągasz punkt, w którym warto zlecić zarządzanie i prowadzenie profilu specjaliście – freelancerowi lub agencji interaktywnej.

 

Kiedy zlecić outsourcing mediów społecznościowych?

Nie każda firma, zwłaszcza początkująca, musi zdecydować się na outsourcing mediów społecznościowych.

Wyznacznikiem powinny być cele, jakie chcesz zrealizować. Jeśli na początek zadowoli cię zdobycie określonej, niewielkiej liczby polubień, prawdopodobnie jesteś w stanie osiągnąć to własnymi środkami. Dużym ułatwieniem będą tu narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi, w których zaplanujesz publikację postów, wybierzesz najlepszą porę do ich udostępnienia oraz sprawdzisz statystyki wpisów.

Nie zawsze jednak przedsiębiorca ma czas, cierpliwość i możliwości, aby zgłębiać tajniki algorytmów i na bieżąco modyfikować swoją strategię SM do zmieniających się wymagań serwisów.

Jeśli masz wyznaczone określone cele i sprecyzowane oczekiwania względem mediów społecznościowych, ale ich osiągnięcie kosztuje cię zbyt wiele czasu i wysiłku, najwyższa pora rozejrzeć się za freelancerem, któremu zlecisz poprowadzenie profilu.
Dotyczy to zwłaszcza Twittera, którego specyfika premiuje konta z wysokim poziomem aktywności. Zarządzanie anglojęzycznym kontem skierowanym do zagranicznych użytkowników na tym portalu potrafi być pracą dosłownie na pełen etat.

 

Kogo wybrać do prowadzenia kont w mediach społecznościowych?

Przede wszystkim znajdź takiego wykonawcę, który obudzi twoje zaufanie. Profil w mediach społecznościowych odzwierciedla twoją markę, jej wiarygodność, rzetelność i atrakcyjność dla odbiorców. Kontrolowanie każdego ruchu wykonawcy w mediach społecznościowych twojej firmy może być równie czasochłonne, jak samodzielne publikacje, dlatego zaufanie ma tu kluczowe znaczenie.

Największe korzyści odniesiesz z długofalowej współpracy zamiast częstych zmian wykonawców. Konsekwencja w prowadzaniu profili oznacza również, że posty będą utrzymane na jednakowo wysokim poziomie, a co więcej – utrzymane w podobnej stylistyce i „tone of voice”.

Większe zaufanie wzbudzi profil aktualizowany regularnie, który w spójny i konsekwentny sposób buduje wizerunek marki, niż profil aktualizowany z przerwami na znalezienie nowego wykonawcy i wdrożenie jej lub jego w schemat publikacji.

Zlecając outsourcing, podejmij takie kroki, jak w przypadku zatrudniania kogoś na pełen etat. Nie spiesz się, dokładnie sprawdź portfolio i referencje, poproś o przedstawienie wcześniej prowadzonych profili i ich statystyki.
Ważne, aby znaleźć freelancera, który będzie rozumiał twoją grupę odbiorców i potrafił do niej dotrzeć, a jednocześnie rozumiał potrzeby twojej firmy i cele, jakie chcesz osiągnąć.

 

Outsourcing mediów społecznościowych – podsumowanie

O czym należy pamiętać, kiedy zlecasz freelancerowi prowadzenie profilu na Facebooku, LinkedInie, Twitterze lub Instagramie?
Musisz liczyć się z tym, że freelancer będzie potrzebował czasu na stworzenie strategii, dostosowanie się do tone of voice marki lub wypracowanie najlepszych technik (na przykład rodzaju treści, godzin publikacji) na dotarcie do twojej grupy odbiorców. Jako osoba z zewnątrz freelancer nie zna marki i firmy tak dobrze, jak ty lub twoi współpracownicy.

Największą zaletą zlecenia zarządzania mediami społecznościowymi freelancerowi jest to, że jako profesjonalista ma więcej doświadczenia i wiedzy praktycznej w dziedzinie social media marketingu i content marketingu. Dla ciebie oznacza to więcej czasu na rozwój firmy w obszarach, za które odpowiadasz i jednocześnie lepsze wykorzystanie możliwości, jakie dają media społecznościowe.

Jeśli freelancer oprócz wiedzy dotyczącej działania i mechanizmów SM może zaoferować również usługi jako copywriter, zyskasz kompleksową obsługę swoich profili. Kiedy rozważasz zlecenie opieki nad profilami firmowymi osobie z zewnątrz, poszukaj wykonawcy o szerokich kompetencjach – kiedy profile się rozwiną, nie będziesz musiał szukać dodatkowej osoby do zespołu social media managerów. Freelancerów o szerokich kompetencjach znajdziesz na profesjonalnych portalach ogłoszeniowych pracy zdalnej, takich jak useme.eu.