Pokaż mi swoje portfolio, a powiem ci, ile jesteś warty

Portfolio dla freelancera, czyli ile jesteś warty

 

Zdobyłeś już spore doświadczenie jako freelancer, masz rozległą wiedzę i know-how w swojej dziedzinie, a mimo to uważasz, że nie dostajesz zleceń na miarę Twoich możliwości? A może jesteś początkującym wykonawcą i nie wiesz, jak przebić się przez konkurencję i dotrzeć ze swoją ofertą do zleceniodawców?

Pokaż mi swoje portfolio, a powiem ci, ile jesteś warty
Źródło obrazka: http://pixabay.com/

Zainwestuj trochę czasu w budowę swojego portfolio, a dzięki temu zachowasz konkurencyjność i wyróżnisz się wśród innych grafików, programistów czy copywriterów. Potraktuj portfolio jako dowód na to, że jesteś wart proponowanej przez Ciebie stawki.

Dziś podpowiadamy, jak to zrobić.

 

Portfolio freelancera – zanim zaczniesz

Myśl o portfolio jako o wizytówce i informacji na twój temat. Jaki komunikat wyślesz klientowi samym doborem prac? Jeśli jesteś grafikiem zastanów się, czy wolisz podkreślić swoją uniwersalność, czy pokazać, w jakim stylu i estetyce czujesz się najlepiej. Dla freelancerów z branży IT korzystne będzie umieszczenie prac w tych dziedzinach i językach, w których czują się najpewniej.

 

Portfolio freelancera – jakość zamiast ilości

Niezależnie od specjalności krytycznie obejrzyj swoje dotychczasowe prace. Matias Corea, główny twórca portalu Behance, radzi, aby portfolio zawierało co najmniej dwudziestu prac, które najpełniej pokażą zakres tematów, którymi się zajmujesz. Z drugiej strony przekroczenie liczby projektów to ryzyko, że klient nie przejrzy wszystkich z jednakową uwagą.

Ważniejsze niż prezentowanie całego katalogu osiągnięć i listy referencji jest wybranie tych prac, które wyznaczają kierunek, w jakim chcesz się rozwijać. Dzięki temu łatwiej trafisz do zleceniodawców o podobnych oczekiwaniach.

Jeśli dopiero zaczynasz karierę jako freelancer, poświęć kilka tygodni na stworzenie prac, które znajdą się w Twoim portfolio – nie muszą powstawać na konkretne zlecenie, żeby zaprezentować twój unikalny styl, artystyczne wyczucie i techniczną biegłość.

 

Portfolio freelancera – pierwsze wrażenie

Nigdy nie masz drugiej szansy, aby zrobić pierwsze wrażenie, dlatego niech Twoje portfolio otwiera najlepszy projekt!

Jako główną zasadę przyjmij „od ogółu do szczegółu”. Najpierw zaprezentuj całą pracę, po niej detale, które przesądzają o jej wyjątkowości. Nie wahaj się dodać opisu: dla kogo powstał dany projekt, jakie były jego cele i założenia, za co byłeś odpowiedzialny, jakich umiejętności potrzebowałeś do wykonania zlecenia. Pamiętaj, że treść komunikatu musi być krótka i zrozumiała, najlepiej możliwa do przeczytania „jednym spojrzeniem”.

Jeśli decydujesz się umieścić na stronie miniatury odsyłające do Twoich prac, wybierz ikony, które będą przyciągały uwagę i intrygowały odbiorcę.

 

Portfolio freelancera – urok prostoty

Proste, przejrzyste layouty zasłużenie cieszą się niesłabnącym powodzeniem i to powinna być dla Ciebie najlepsza wskazówka.

Trudno oprzeć się technicznym nowinkom, aplikacjom, ruchomym grafikom, ale wszystko to może utrudnić dostęp do Twoich prac i odwracać uwagę klienta, a przecież chcesz czegoś zupełnie przeciwnego! Prostoty design strony i ograniczona ilość podstron sprawią, że uwaga odbiorcy będzie skoncentrowana tylko na Twoich dotychczasowych zleceniach – w rzeczywistości wystarczy tylko galeria i podstrona do kontaktu.

 

Portfolio freelancera – bądź dostępny

Zadbaj o to, żeby Twoje portfolio było dostępne przez całą dobę, aby zawsze mogło pokazać, kim jesteś i czym się zajmujesz – klient może natrafić na Twoją stronę w każdej chwili.

Jeśli oprócz umiejętności literackich lub graficznych masz także zacięcie do technicznych wyzwań, spróbuj wykupić domenę i zbudować swoje portfolio na szablonie WordPress. Możesz także użyć serwisów umożliwiających stworzenie własnej strony, takich jak Squarespace lub Wix (także w polskiej wersji językowej).

Nie martw się, jeśli nie czujesz się zbyt pewnie w kodowaniu. Z myślą o takich freelancerach jak Ty powstały serwisy, w których można umieścić swoje portfolio. Wybór platform jest szeroki, a do najpopularniejszych należą Behance, Carbonmade, Portfoliobox czy Big Black Bag.

Jeśli masz konto na portalu z ofertami dla freelancerów, który daje możliwość zaprezentowania swoich prac, nie ograniczaj się tylko do podania linka do Twojego portfolio online. W ten sposób ryzykujesz, że potencjalny zleceniodawca straci zainteresowanie ofertą, jeśli nie będzie mógł szybko i „od ręki” sprawdzić, jakie projekty udało Ci się już zamknąć. Na takich portalach jak useme warto poświęcić kilka chwil na uzupełnienie portfolio – dzięki temu Twoja oferta stanie się atrakcyjniejsza i łatwiej przyciągnie uwagę klientów.

 

Portfolio freelancera – diabeł tkwi w szczegółach

Responsywność, wymiary grafiki czy to, jak zredagowane są teksty w portfolio to dla Ciebie drugorzędne detale? Jeśli tak, to czas zmienić zdanie. Pamiętaj, że to właśnie takie szczegóły składają się na Twój wizerunek i przesądzają o tym, jakie wrażenie zrobisz na potencjalnym kliencie – profesjonalisty czy w najlepszym razie utalentowanego amatora.

Dlatego staraj się unikać zbyt jaskrawych kolorów, które będą męczyć odbiorcę, zadbaj też o możliwie jak największą czytelność fontu, którego używasz do opisu prac. Doceń także znaczenie poprawności językowej.

Okaż zleceniodawcy, że szanujesz czas, który poświęca na zapoznanie się z Twoim portfolio: unikaj ładowania dużych plików, których otwieranie trwa dłużej. Jeśli ten ostatni warunek jest trudny do spełnienia, dopilnuj, żeby odpowiedni komunikat informował klienta o postępie ładowania. Na koniec najważniejsze: upewnij się, że dane do kontaktu z Tobą są dobrze widoczne.

 

Portfolio freelancera – porządki nie tylko wiosenne

Nic nie robi gorszego wrażenia niż portfolio, które nie było aktualizowane od miesięcy. Dlatego co jakiś czas zajrzyj na swoją stronę i wprowadź kilka zmian: usuń starsze prace i dodaj nowe. Niech Twoje portfolio pokazuje, jak zmieniasz się jako twórca.

 

Portfolio freelancera – możesz więcej!

Co jeszcze może uatrakcyjnić portfolio?

Jeśli masz więcej wolnego czasu, a praca jest Twoją pasją, przemyśl dodanie do portfolio bloga, na którym będziesz mógł przedstawić klientom etapy powstawania projektów, ukryte za nimi koncepcje czy wreszcie ciekawe studia przypadków, które zaprezentują cię jako specjalistę w wybranej dziedzinie. Dodatkową korzyścią z uzupełniania bloga jest utrzymanie ruchu na stronie.

Dodawaj linki do zakodowanych przez ciebie stron internetowych używanych przez zleceniodawców albo zdjęcia Twoich projektów w żywym otoczeniu. Zaprojektowałeś plakat, który pojawił się na ulicach albo jesteś autorem tekstu wizerunkowego, który znajduje się na stronie głównej firmy? Śmiało, pokaż zleceniodawcom, że Twoje prace okazały się sukcesem!

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz