Rozwój zawodowy copywritera

Jak copywriter może poprawić warsztat

„Każdy może być copywriterem” – spotkaliście się już z takimi opiniami? Ze wszystkich branż pracy zdalnej, copywriting przyciąga najwięcej chętnych i uważany jest za najprostszy. Czy słusznie?

Pokutuje przekonanie, że aby zostać copywriterem wystarczy tylko umiejętność poprawnego budowania zdań. Kolejny stereotyp zakłada, że copywriterzy nie nabywają nowych umiejętności – nie licząc wiedzy potrzebnej do pisania tekstów fachowych.

Jak copywriter może poprawić warsztat
Rozwój zawodowy copywritera

Nie jest to do końca prawda. Chociaż na rynku można znaleźć sporo kursów doszkalających i warsztatów dla copywriterów, w tym zawodzie nic nie zastąpi uczciwej samodzielnej pracy. Nauczyciel pomoże tylko krytycznie spojrzeć na napisany tekst lub wskaże, gdzie potrzebne są redaktorskie poprawki. Najważniejsza jest jednak twoja chęć doskonalenia warsztatu.

 

10 wskazówek dla copywriterów

Jak copywriter może pracować nad swoim warsztatem? Zacznij od powrotu do podstaw: to drobiazgi odróżniają przeciętnych copywriterów od tych naprawdę dobrych.
Kolejny krok to krytyczne spojrzenie na własne teksty. Nie chodzi o to, aby skreślać i kasować wszystko, co już napisałeś. Sztuka polega na tym, aby prześledzić, jak inni konstruują teksty i najlepsze pomysły zaadoptować w swojej pracy.
Warto również poszukać edytora, beta-readera lub grupy copywriterów, z którą będziesz mógł ćwiczyć.

 

1. Odśwież podstawy

Największą bolączką copywritingu jest powszechna opinia zleceniodawców, że „pisać każdy może”, bo… każdy przecież włada językiem polskim. Choć wszyscy potrafimy posługiwać się potoczną polszczyzną, nie wszyscy w jednakowym stopniu znamy zasady interpunkcji, fleksji i składni.

Nie zakładaj, że nikt nie zauważy twoich błędów. Wróć do podstaw, zwłaszcza interpunkcji i składni. Polszczyzna to twoje narzędzie pracy – zadbaj, aby była najlepsza!

 

2. Ćwicz nagłówki

Pogódź się z tym, że czasy wielotomowych powieści i uważnego czytania minęły bezpowrotnie. Jeśli środowiskiem twoich odbiorców jest internet, przyjmij, że i tak nie przeczytają więcej niż 20% twojego tekstu.
Pamiętaj, że masz sporą konkurencję: codziennie w sieci pojawiają się dziesiątki ciekawych, wartościowych treści, które walczą o uwagę czytelnika. Im ciekawszy, bardziej intrygujący nagłówek stworzysz, tym większa szansa, że odbiorcy wybiorą właśnie twój tekst.

 

3. Pisz dla persony

Znasz to powiedzenie, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego? Tak samo jest z tekstami: nie próbuj na siłę stworzyć tekstów, które zainteresują wszystkich czytelników w wieku 10-80 lat.

Zamiast tego stwórz kilka person, reprezentujących różne typy czytelników i ćwicz pisanie tekstów atrakcyjnych dla każdej z nich. Zwróć uwagę na tematykę, układ treści, styl i długość tekstu.

 

4. Naśladuj pisarzy, których podziwiasz

Większość poradników wskazuje naśladownictwo jako skuteczny sposób nauki warsztatu. Taka metoda sprawdza się przede wszystkim w projektowaniu graficznym – ale mogą ją wykorzystać również copywriterzy.

Stwórz listę autorów tekstów naukowych, branżowych, sprzedażowych czy specjalistycznych, których prace ci się podobają. Weź pod uwagę styl, język i sposób przekazania wiadomości. Staraj się zauważyć charakterystyczne elementy – na przykład sposób budowania wiarygodności lub dobór tematów – i wykorzystaj je w swojej pracy.

 

5. Analizuj case studies

Prześledź kampanie reklamowe, wizerunkowe i PR-owe. Przeanalizuj długość publikowanych treści, użyte słownictwo; zastanów się, jakie funkcje pełnią poszczególne akapity i podrozdziały tekstu.

Szybko zauważysz, jakie typy komunikatu sprawdzają się w jakich sytuacjach. Dzięki temu łatwiej będzie ci dostosować się do „tone of voice” potencjalnego klienta i przedstawić ofertę skrojoną na miarę jego potrzeb.

 

6. Ucz się edytować

Pracujesz tylko pod wpływem natchnienia i czytasz to, co napisałeś, tylko raz, najlepiej na fali euforii po skończonym zadaniu? Lepiej zmień taktykę.

Zanim pokażesz wyniki swojej pracy innym, daj tekstowi „odpocząć”, a potem zabaw się w edytora. Nie chodzi o to, żeby wykreślać i kasować wszystko. Zwróć jednak uwagę na to, czy tekst nie ma słabszych miejsc, czy jest na temat, czy dostarcza wszystkich niezbędnych informacji.

 

7. Znajdź dobrego beta-readera

Jeśli nie pracujesz z profesjonalnym edytorem, poszukaj kogoś, kto może ci go zastąpić – osoby z wyczuciem języka i z dobrą znajomością zasad poprawnej pisowni. Skorzystaj z pomocy, zwłaszcza jeśli pracujesz nad dużym i ważnym zleceniem, np. tekstów wizerunkowych, które mają być drukowane.

Nawet przy kilkukrotnej lekturze nie wyłapiesz wszystkich błędów. Osoba „z zewnątrz”, która popatrzy na efekty twojej pracy świeżym okiem, może dostarczyć ci cennych wskazówek i konstruktywnej krytyki.

 

8. Pracuj w grupie

To rada dla bardziej doświadczonych copywriterów, którzy okrzepli już na rynku i wyrobili sobie poczucie własnej wartości. We wspólnej pracy nie chodzi o to, aby porównywać się do innych, ale uczyć od nich – i dzielić swoim doświadczeniem.

 

9. Naucz się podstaw SEO

To niezbędna wiedza dla tych copywriterów, którzy tworzą treści na potrzeby stron www. Dobry tekst nie wybroni się sam, potrzebuje wsparcia w postaci SEO i mądrego content marketingu.
Poznaj przynajmniej podstawy obu dziedzin – w ten sposób pomożesz swojej własnej pracy, ale również rozszerzysz swoją ofertę dla klienta. Każdy woli dobrze napisany tekst, już zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, od tekstu tylko dobrego.

 

10. Mierz efekty i poprawiaj wyniki

To najlepszy sposób na to, aby sprawdzić, czy twoja praca przynosi określone rezultaty i jednocześnie – najlepsza wskazówka, co jeszcze musisz poprawić.
Śledź żywotność twoich tekstów w sieci, ich popularność w mediach społecznościowych; zwracaj uwagę na to, jak zmienia się grupa odbiorców i czy zmiana treści wpływa na współczynnik odrzuceń na stronie.

 

Rozwój zawodowy copywritera – podsumowanie

Copywriting, jak każda inna dziedzina pracy zdalnej, wymaga kształcenia i pracy nad doskonaleniem warsztatu. Mimo oferty kursów i możliwości kształcenia kierunkowego (np. creative writing), nic nie zastąpi samodzielnej pracy.

W rozwoju zawodowym copywriterom może pomóc praca z edytorem lub beta-readerem i praca w grupie, aby wzajemnie uczyć się od siebie. Przydatne jest także analizowanie udanych tekstów wizerunkowych, sprzedażowych czy branżowych i adaptowanie wykorzystanych w nich rozwiązań w swoich pracach.
Nigdy jednak nie wolno zapomnieć o podstawach. Nawet najlepiej skonstruowany tekst nie zasłuży na miano profesjonalnego i wiarygodnego, jeśli będzie roił się od błędów.

Zapisz

Zapisz

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar
wpDiscuz