Sekret produktywności: jak praca zdalna pomaga przedsiębiorcom?

Zatrudniasz pracowników? Jako przedsiębiorca na pewno chcesz, aby ich praca była sumienna i wydajna. Managerowie mają różne sposoby na to, aby zmotywować pracowników, od premii i dodatków aż do urządzania przyjaznych.

Jaki jest klucz do inteligentnego zarządzania pracą zatrudnionych osób? Badania przeprowadzone na uniwersytecie w Sydney cztery lata temu na grupie blisko 47 tysięcy pracowników pokazały, że czują się szczęśliwsi i bardziej produktywni, kiedy do dyspozycji mają własne biura zamiast przestrzeni open space.

 

Praca zdalna: jak podnieść produktywność wśród pracowników?

 

Inteligentne zarządzanie oznacza z kolei, że zastosowana metoda jest łatwa do wprowadzenia, a przy tym zwiększa dochody i zmniejsza koszty. Tymczasem niewiele jest metod, które spełniają oba te kryteria.
Redukcja zatrudnienia zmniejsza koszty, ale zmniejsza też dochodowość. Centralizacja i decentralizacja oznaczają chaos i marnowanie czasu. Reorganizacja na ogół jest bezproduktywna i pochłania równie dużo czasu, jak centralizowanie lub decentralizowanie, nie podnosi jednak produktywności.

 

Zalety pracy zdalnej w zarządzaniu

Wszystkie te strategie zakładają jednak, że pracownik zobowiązany jest, aby codziennie przychodzić do biura i koncentrują się na tym, aby zmotywować go do wydajnej pracy w określonym środowisku i w określonych godzinach. Sprawdźmy teraz, co się stanie, jeśli pozwolisz swoim ludziom pracować zdalnie z domu.
Jakie korzyści daje praca zdalna?

 

1. Praca zdalna podnosi produktywność

Ciekawe spojrzenie na produktywność pracowników zdalnych daje badanie, którego wyniki opublikowano na łamach Harvard Business Reviev. Połowa pracowników call center chińskiego serwisu podróżniczego Ctrip przez 9 miesięcy pracowała zdalnie, podczas gdy druga grupa codziennie przychodziła do biura.

Zaskakujące było to, że grupa pracowników zdalnych odebrała o 13,5% telefonów więcej. Jak zauważył autor badania, profesor Nicholas Bloom ze Stanford University, dla firmy była to równowartość jednego dnia pracy dodatkowo każdego tygodnia.

Potwierdzają to także badania przeprowadzone przez Gallup, które wskazuje, że pracownicy pracujący z domu od trzech do czterech dni w tygodniu ą o 33% bardziej skłonni określić się jako zaangażowanych. Liczba deklarujących się jako niezaangażowanych w grupie pracowników zdalnych zmniejszyła się o 15%. O tym, że zaangażowany pracownik jest bardziej produktywny, nie trzeba nikogo przekonywać.

 

2. Praca zdalna zmniejsza ilość pracowników odchodzących z firmy

Mało kto myśli o tym, że utrata pracownika – zwłaszcza doświadczonego – kosztuje słono. Rekrutacja, zatrudnienie, przeszkolenie i wdrożenie do pracy nowego pracownika może stanowić równowartość dwuletnich zarobków jego poprzednika. I to przy założeniu, że znajdziesz kandydata, którego kwalifikacje i doświadczenie idealnie odpowiadają twoim potrzebom.

Badanie przeprowadzone w Ctrip wykazało, że pracownicy pracujący z domu odczuwali znacznie większą satysfakcję z pracy. O połowę mniejszy był także wskaźnik chęci porzucenia dotychczasowej pracy i znalezienie nowej w porównaniu do pracowników stacjonarnych.

Warto również zauważyć, że praca zdalna może zainteresować grupę najbardziej wymagających pracowników – milennialsów. 41% młodych ludzi przebadanych w eksperymencie Uniwersytetu w Arkon znacznie lepiej czuło się używając komunikacji elektronicznej niż telefonicznej lub „twarzą w twarz”. Dla nich możliwość pracy zdalnej jest atrakcyjną alternatywą dla codziennych kontaktów biurowych.

 

3. Praca zdalna zmniejsza koszty

Pracownicy przebadani przez naukowców z Sydney byli szczęśliwsi i bardziej produktywni, gdy dano im możliwość korzystania z prywatnych biur, ale badanie pomijało ważną alternatywę, jaką jest praca zdalna z własnego domu.

Jeśli pracownik do ukończenia zadania potrzebuje ciszy i koncentracji, praca z domu jest dobrym rozwiązaniem. Nie wymaga bowiem przeorganizowania biura tak, aby każdemu pracownikowi zapewnić samodzielne stanowisko pracy.

 

4. Praca zdalna ogranicza dni chorobowe

Polski pracownik w ciągu roku bierze średnio 12 dni zwolnienia chorobowego. Dla pracodawcy zawsze oznacza to straty, ponieważ za krótkie zwolnienia to on wypłaca wynagrodzenie, a nie ZUS.

Praca zdalna jawi się jako oczywiste rozwiązanie tej kwestii. Pracownik, który czuje się gorzej, może w takiej sytuacji zostać w domu, ograniczając do minimum dalszy rozwój infekcji oraz zarażania innych pracowników.

 

Sekret produktywności: jak praca zdalna pomaga przedsiębiorcom? – podsumowanie

Wśród pracodawców pokutuje stereotyp, że pracownik jest efektywny tylko wtedy, kiedy pracuje pod nadzorem i koniecznie stacjonarnie.

Tymczasem badania przeprowadzone przez naukowców z uniwersytetu w Sydney pokazują coś wręcz odwrotnego. Pracownicy, którzy mogli część tygodnia pracować zdalnie z domu nie tylko są bardziej zadowoleni i bardziej produktywni, ale również czują się mocniej zaangażowani w działania firmy i mniej skłonni opuścić ją na rzecz innego pracodawcy.

Praca zdalna to także bardziej wymierne korzyści dla samego właściciela firmy. Największe oszczędności dotyczą zwolnień lekarskich: pracownik, który okres słabszego samopoczucia może przepracować z domu, ma mniejsze szanse na to, żeby rozwinąć drobną infekcję w poważną chorobę oraz zarazić innych pracowników.

Praca zdalna może więc oznaczać korzyści nie tylko dla pracowników – w postaci lepszego work-life balance – ale również dla samych pracodawców.

Skomentuj

avatar