Skuteczne pozyskiwanie zleceń dzięki LinkedIn

Skuteczne pozyskiwanie zleceń dzięki LinkedIn

LinkedIn jako źródło zleceń

 

Jeśli nie szukasz pracy na cały etat, łatwo ci zignorować potencjał, jaki ma LinkedIn. Oczywiście dodajesz znajomych i tworzysz sieci kontaktów, przyjmujesz także zaproszenia, ale niewiele więcej. A przecież twój profil na LinkedIn to sposób na zaprezentowanie się jako profesjonalnego grafika, copywritera czy programisty i dotarcie do potencjalnych zleceniodawców. Konto na LinkedIn ma już ponad dwa miliony Polaków, a niemal każdy rekruter używa tego portalu do szukania wykonawców zleceń.

Skuteczne pozyskiwanie zleceń dzięki LinkedIn
Źródło obrazka: freemagebank.com/downloads/

Dlatego właśnie LinkedIn ma spory potencjał jako narzędzie dla freelancerów. Dzięki dobrze przygotowanemu i mądrze prowadzonemu profilowi stworzysz swój wizerunek jako profesjonalisty. LinkedIn umożliwi ci także nawiązanie cennych dla freelancera kontaktów oraz da możliwość prześledzenia ścieżki kariery innych przedstawicieli wolnych zawodów.

Przygotowaliśmy zestaw wskazówek i rad dla wszystkich, którzy chcą zadać o swój wizerunek. Od stworzenia wciągającego tekstu o sobie do „sprzedania” umiejętności, od doświadczeń zawodowych, do projektów, które masz na koncie.

1. Szczegóły

To proste: im więcej szczegółów uzupełnisz na swoim profilu, tym wyżej będziesz się pojawiał w wynikach wyszukiwania LinkedIn i tym większe szanse, że przyciągniesz uwagę wymarzonego klienta. Pamiętaj, że będzie on zainteresowany tym, jakie posiadasz umiejętności, twoimi doświadczeniami zawodowymi, z kim pracowałeś i opiniami o tobie. Dlatego poświęć trochę czasu na to, aby wypełnić wszystkie sekcje profilu. LinkedIn podpowie ci, które części wymagają dopracowania.

2. Sprofilowany adres URL

Jak myślisz, który adres wygląda bardziej profesjonalnie i szybciej zapada w pamięć: https://www.linkedin.com/in/imie-nazwisko  czy https://www.linkedin.com/in/a0bc12de3f5? LinkedIn automatycznie przypisuje użytkownikom losowo wybrane kombinacje cyfr, które możesz zmienić na swój spersonalizowany adres.

Aby to zrobić, wejdź do panelu edycji profilu. Na dole szarego okna z podstawowymi informacjami o tobie znajdziesz przycisk „Wyświetl profil jako”. Ostatnia pozycja na rozwijanej liście („Zarządzaj ustawieniami profilu publicznego”) przeniesie cię do pola edycji, gdzie w prawym górnym rogu znajduje się odnośnik „Utwórz niestandardowy adres URL”. Tu możesz edytować adres swojego profilu.

3. Zdjęcie

Czasy, w których każde zdjęcie nadawało się do publikacji w internecie, dawno już minęły. Uważnie wybierz to, które dodasz na LinkedIn. Ten portal ma charakter biznesowy, dlatego wszystkie roznegliżowane fotki z wakacji, które pokazują, jak świetnie się bawisz, nie pomogą ci w budowaniu profesjonalnego wizerunku. Lepiej pokaż siebie „w akcji” – przy biurku lub w innym miejscu, w którym lubisz pracować. Możesz także sprawdzić, jakie zdjęcia mają inni ludzie z twojej branży, aby zorientować się, jaki jest trend… i twórczo z niego wyłamać.

Nie lekceważ tego, jak dobrze zrobione zdjęcie może przekazać charyzmę, energię i pasję. A jeśli zastanawiasz się, do czego w ogóle jest ci potrzebne, pamiętaj, że profile ze zdjęciem są oglądane ponad dziesięć razy częściej niż te bez zdjęcia.

4. Nagłówek

To najczęściej przeglądana sekcja LinkedIn. Mimo to wielu użytkowników w ogóle jej nie wypełnia, a część wpisuje tylko swoje imię i nazwisko wraz z nazwą firmy, dla jakiej pracują. Nie popełniaj tego błędu! 120 znaków nagłówka to najcenniejsza przestrzeń w profilu, którą zobaczy najwięcej odwiedzających. Twoje imię i nazwisko znają już z nazwy konta, o szczegółach zatrudnienia przeczytają w dalszych sekcjach.

Nagłówek może służyć do promowania wartości twojej marki, mówić o twoich priorytetach, o tym, co oferujesz. Im więcej szczegółów, które pokazują, jak różnisz się od konkurencji, tym lepiej. Dobrym rozwiązaniem jest wpisanie słów kluczowych dla twojej branży, aby ułatwić wyszukanie twojego profilu.

5. Tagi opisu stanowiska

Popatrz, jakie słowa są używane do opisu tych prac i zleceń, które cię interesują, a potem wrzuć je w narzędzie do tworzenia chmur, na przykład Wordle. Które są największe i najwyraźniejsze? Prawdopodobnie to właśnie te, które wpisują zleceniodawcy, kiedy szukają takich ludzi, jak ty! Dopilnuj, żeby te słowa i całe frazy były dobrze widoczne w podsumowaniu twojej kariery.

6. Podsumowanie zawodowe

Jego rolą jest krótkie przedstawienie tego, czym się zajmowałeś – szczegóły zostaw na sekcję doświadczenia. Dobrze napisane zachęci do dalszego przeglądania twojego profilu, dlatego postaraj się, aby nie było zbyt długie i przegadane.

Masz do wykorzystania przestrzeń, w której zmieści się około 3-5 akapitów. Jeśli rzeczywiście chcesz stworzyć tak długie podsumowanie, dodaj wypunktowaną listę w środkowej części. Jest ona najlepiej widoczna dla osób przeglądających twój profil. Podsumowanie powinno prowadzić przez rzeczy związane z pracą, które cię najbardziej interesują, umiejętności, rzadkie kwalifikacje oraz kończyć się listą dotychczasowych współpracowników.
2000 znaków, które LinkedIn przeznacza na podsumowanie to sporo i nie każdy musi czuć się komfortowo wobec napisania tak długiego tekstu o sobie. Jeśli nie czujesz się pewnie, ogranicz się do 400-500 znaków (jeden akapit średniej długości).

7. Cyfry

Cyfry są twoim największym sprzymierzeńcem. To, co powinieneś podkreślać w opisie stanowiska i podsumowaniu, to osiągnięte wyniki. Cyfry zawsze przemawiają na twoją korzyść bardziej niż opisy! Zupełnie inaczej brzmi „stworzyłem landing page dla czterech dużych firm” niż „dzięki moim landing pages ilość rejestracji użytkowników wzrosła o 30%”, prawda?
Nigdy nie lekceważ siły, jaką mają statystycznie ujęte wyniki!

8. Bądź przyjazny

Sekcja podsumowania daje ci możliwość do zaprezentowania się od najlepszej strony, wciąż mając na uwadze twoich odbiorców. Daj im się poznać! Jak myślisz, jakie wrażenie zrobisz, jeśli twoje podsumowanie będzie brzmiało jak długa przemowa albo – co gorsza – pretensjonalny tekst pisany o tobie w trzeciej osobie?

Nie marnuj okazji, aby pokazać innym użytkownikom swoją osobowość i styl, szczególnie, jeśli jesteś copywriterem. Pamiętaj o spójności marki i jej przekazu – niech twój LinkedIn uzupełnia portfolio czy profesjonalny blog.

9. Unikaj frazesów

Jak myślisz, ile znaczą takie przymiotniki jak odpowiedzialny, kreatywny, efektywny, strategiczny, cierpliwy, zorganizowany, innowacyjny czy profesjonalny? Na LinkedIn używają ich niemal wszyscy, dlatego jeśli naprawdę chcesz przekonać innych o swojej kreatywności, znajdź sposób na to, jak ją opisać. Nadużywanie popularnych określeń nie przynosi żadnych korzyści.

10. Osiągnięcia

Ci, którzy szukają współpracowników i wykonawców na LinkedIn, zwracają uwagę przede wszystkim na osiągnięcia. Wykorzystaj tę wiedzę i zaprezentuj się jako specjalista z mocnymi osiągnięciami w swojej dziedzinie. Pomogą ci w tym listy dokonań, referencje, wymienione okazje,w których zostałeś awansowany lub nagrodzony w konkursach.

11. Twój profil – twoje CV

Twoje CV nie jest tylko listą obowiązków, jakie pełniłeś przy różnych okazjach – to miejsce, gdzie pokazujesz swoje najlepsze osiągnięcia. To samo dotyczy twojego profilu na LinkedIn: upewnij się, że sekcja doświadczeń jest zorganizowana wokół wypunktowanych list, które opisują, co robiłeś, jak dobry w tym byłeś i na kogo miało to wpływ.

Przemyślane i dobrze zarządzane konto na LinkedIn może przyczynić się do twojego sukcesu, szczególnie jeśli działasz na rynku międzynarodowym i zdarza ci się pozyskiwać zlecenia od zagranicznych klientów.

Więcej artykułów na ten temat:

LinkedIn, jak to ugryźć?
Jak LinkedIn może działać na Twoją korzyść?

 

Zapisz

Skomentuj

avatar