Strony www i blogi dla copywriterów

Copywriting jest jedną z najpopularniejszych branż w pracy zdalnej i jedną z tych, w których panuje największa konkurencja.
Powszechnie spotykana jest opinia, że copywriterem może zostać każdy, kto potrafi napisać kilka poprawnych zdań. Takie podejście w połączeniu z często niewielką znajomością tej branży wśród zleceniodawców sprawiają, że konkurencja – zwłaszcza wśród początkujących copywriterów – jest spora.

 

Strony www i blogi dla copywriterów
Blog czy strona www dla copywritera?

Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak w podobnych warunkach możesz zdobywać nowych klientów i wyrabiać sobie markę w środowisku, na początek zapomnij o obniżaniu stawek. Niska płaca za rzetelnie wykonaną pracę, w którą wkładasz sporo wysiłku, to nie tylko psucie rynku, ale również prosty sposób na frustrację i wypalenie zawodowe.

Jak odróżnić się „na plus” wśród innych copywriterów? Oprócz mądrej i przemyślanej obecności w mediach społecznościowych i budowaniu networkingu, pomoże ci w tym także strona www lub blog. Na które rozwiązanie się zdecydować? A może potrzebujesz obu?

 

Blog i strona www dla copywritera: co musisz wiedzieć?

Dla większości z nas blog to najłatwiejsze, najbardziej intuicyjne rozwiązanie. Wielość dostępnych platform blogowych sprawia, że nie musisz kodować ani martwić się dostosowaniem layoutu do strony.
Niestety, konsekwencją takiego podejścia jest również błędne przekonanie, że zarządzanie blogiem jest wygodniejsze i mniej czasochłonne niż zarządzanie kolejną stroną www.

Tymczasem strona www i blog różnią się zarówno w funkcji i przeznaczeniu, jak i specyfice działania, która wpływa na widoczność strony i pozycjonowanie. To, na ile dobrze rozróżniasz te dwa media i potrafisz wykorzystać je na swoją korzyść, przełoży się na ilość twoich klientów.

 

Blog i strona www copywritera: główne różnice

Zgodnie z definicją Googla, blog to strona regularnie uaktualniania, prowadzona przez jedną osobę lub małą grupę autorów, która jest pisana w nieformalnym, swobodnym stylu.

Warto poświęcić tym przymiotnikom chwilę uwagi: nieformalny i swobodny styl to właśnie to, co powinno odróżniać blog od twojej oficjalnej strony jako copywritera.
Kolejna różnica polega na częstotliwości aktualizacji treści: blog jest odświeżany regularnie, strona www – niekoniecznie.

Charakter bloga sprawia także, że jest to strona służąca raczej angażowaniu odbiorców: dostarczania im rozrywki, treści informacyjnych, wymiany poglądów. Autorzy blogów na ogół dążą do tego, aby sprowokować odpowiedź lub rozwinąć dyskusję.
Od strony www nikt nie wymaga podobnych atrakcji. Jej rolą jest informowanie odbiorcy, a także kreowanie twojego wizerunku.

 

Strona www copywritera

Nie chcesz zakładać strony www, bo widzisz w niej kolejną witrynę do uaktualniania? Jeśli zależy ci właśnie na oszczędności czasu, strona www będzie lepszym rozwiązaniem niż blog.

Strony www na ogół są statyczne, co oznacza, że nie muszą być regularnie uaktualnianie. Oczywiście nigdy nie zaszkodzi, jeśli odświeżysz raz opublikowane treści, uzupełnisz portfolio i zadbasz, aby layout strony nadążał za aktualnymi trendami w projektowaniu. Mimo to inaczej niż w przypadku bloga nie jesteś zobowiązany do regularnego postowania nowych materiałów.

Inną zaletą strony www dla copywritera jest to, że buduje wiarygodność. Blog może pokazać, jak płodnym twórcą jesteś, przybliżyć twoje doświadczenia czy zaprezentować warsztat, ale nie musisz ograniczać się na nim tylko do tematów związanych z twoją pracą jako freelancer.
Strona www w dużym stopniu przypomina twoje freelancerskie CV: aby zachować profesjonalny charakter, musi być powiązana ściśle z twoją karierą i doświadczeniem zawodowym.

 

Strona www a portfolio

Z tego powodu strona www jest doskonałym miejscem do publikacji portfolio.
W natłoku zleceń i poprawek możesz zwyczajnie nie mieć czasu do stworzenia wartościowego wpisu na blog. Witryna tego typu aktualizowana raz na kilka miesięcy działa odstraszająco zamiast zachęcać i budzi wątpliwości co do tego, czy jeszcze jesteś aktywny zawodowo.
Z kolei umieszczanie na blogu wszystkich dobrych tekstów może doprowadzić do tego, że zamiast spójności, która przyciąga czytelników, otrzymasz chaos niepowiązanych ze sobą tematów.

Strona www nie rodzi takich problemów: aktualizacja raz na kilka miesięcy w myśl zasady „jakość, nie ilość” w zupełności wystarczy. Jako baza dla twojego portfolio pozwoli ci także na poruszanie szerszego zakresu tematów: możesz umieścić na niej swoje najlepsze teksty z różnych dziedzin – w tym wypadku różnorodność udowodni twoją uniwersalność jako copywritera.

 

Blog na stronie www: czy warto?

Być może jako copywriter znasz korzyści, jakie daje posiadanie bloga podpiętego do strony www w przypadku SEO. Regularne publikowanie postów na blogu podpiętym do strony (w tej samej domenie) pozytywnie wpływa na ranking witryny i przyczynia się do lepszego pozycjonowania.

Blog połączony ze stroną można polecić dwóm typom copywriterom: początkującym oraz tym, którzy mają już pewne doświadczenie i mocno „osadzili się” w jednej niszy.

Pierwsza grupa copywriterów skorzysta na prowadzeniu bloga podpiętego do strony. Jako początkujący „pismak” możesz nie dostawać zleceń o tematyce, w której czujesz się najlepiej lub mieć za mało publikacji. W takiej sytuacji blog da ci możliwość pisania o tym, co chcesz i jak chcesz, aby w pełni zaprezentować swoje możliwości.

Z kolei doświadczeni copywriterzy, którzy wypracowali sobie miejsce w określonej niszy, mogą potraktować blog na stronie www jako miejsce do dzielnie się wiedzą i dalszego ugruntowania swojej pozycji jako specjalisty w danej dziedzinie.

 

Blog czy strona www dla copywritera: podsumowanie

Czy naprawdę potrzebujesz bloga i strony www? Wszystko zależy od efektu, jaki chcesz osiągnąć, ale prowadzenie bloga na twojej stronie www nie jest obowiązkowe. Jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, przemyśl, czemu ma służyć i realnie oceń, jak często możesz go aktualizować.

Niezależnie od decyzji, nie rezygnuj z prowadzenia samodzielnego bloga lub strony www. Dla freelancera wykonującego pracę zdalną jest to jedno z najlepszych i najważniejszych narzędzi do pozyskiwania klientów.
Zarówno blog, jak i strona www pomogą ci dotrzeć do nowych odbiorców i rozwinąć karierę freelancera. Różnica polega tylko na sposobie, w jaki to osiągniesz.