Ta firma zbudowała swoją potęgę na pracy zdalnej

Praca zdalna – korzyści dla firm

 

75% firm w USA to firmy tworzące sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Połowa z nich to podmioty, które nie mają swojego biura. Są zarządzane z domu. W Wielkiej Brytanii obliczono, iż generują one (a jest ich tam ponad 2,9 mln) 300 mld funtów dla tamtejszej gospodarki w skali roku. Ich styl zarządzania i prowadzenia biznesu przyczynia się do upowszechniania kultury telepracy, pracy zdalnej.

Ta firma zbudowała swoją potęgę na pracy zdalnej
Lee O’Denata, założyciel portalu internetowego WorldstarHipHop.com

Jednym z tych przykładów jest WorldstarHipHop.com. Jest to portal internetowy założony w 2005 roku przez Lee O’Denata, fana hiphopu z nowojorskiego The Queens. Na początku był to blog, na którym ukazywały się mikstejpy. Z czasem przekształcił się on w portal wideo skupiający się na całej kulturze hip hop (muzyka, rozrywka, sport). WorldstarHipHop.com zbudował swoją popularność dzięki temu, iż pokazywał on wspomnianą kulturę od a do z, czyli zarówno jej jasne, jak i ciemne strony (przemoc, seksualne odnośniki).

Bez wątpienia kontrowersyjność tego miejsca walnie przyczyniła się do tego, iż codziennie ten serwis internetowy odwiedza ponad milion użytkowników z całego świata. Stał się on fenomenem, który wybiega daleko poza adres internetowy. Wzbogacił on język amerykański o nowy przymiotnik i czasownik. Zwrot “worldstar” w mowie potocznej znaczy mniej więcej tyle, iż ktoś zyskał globalną popularność (w sieci) będąc bohaterem materiałów wideo o nie zawsze pozytywnym wydźwięku (np. bijatyka).

Ale WorldstarHipHop.com jest jeszcze znany z jednego powodu. Ten serwis internetowy zatrudnia 10 osób rozsianych po stanach USA. O’Denat nie prowadzi żadnego biura, po za tym umiejscowionym w jego domu. Zarządza on zdalnie całą ekipą WorldstarHipHop.com. Dla Lee był to jeden z elementów, którzy przyczynił się do jego sukcesu biznesowego. W jaki sposób udaje mu się zarządzać całym zespołem? W rozmowie z dziennikarzem The Verge, założyciel WorldstarHipHop.com przyznał, iż nie stosuje on żadnej szczególnej polityki, kultury pracy. Po prostu udało mu się skupić wokół swojego projektu takich ludzi, którzy charakteryzują następującymi cechami: potrafią się sami zmotywować, ciężko pracują i to, co robią, robią to z pasją.

Na aspekt automotywacji zwróciła uwagę Jessica Lawrence, dyrektor w NY Tech Meetup. W swoim felietonie wskazała ona na kompetencje w zakresie zarządzania sobą (czasem, wizerunkiem, finansami, karierą) jako jeden z trzech umiejętności niezbędnych na rynku pracy roku 2020. Argumentuje ona to tym, iż zmiany technologiczne całyczas wymagają od firm ciągłych zmian. Za tym idzie także ewolucja w zarządzaniu pracownikami. Staje się ona bardziej elastyczna, sprężysta i zdalna. Za 6 lat 40-50% miejsc pracy będzie obsadzonych przez telepracowników. Te nadchodzące zmiany są już widoczne w niektórych wielkich firmach (Xerox, Dell, IBM, Apple).

Zapisz