Jaki rodzaj treści do jakiego medium

Dla przedsiębiorcy lub właściciela start-upu obecność w internecie to coś oczywistego, co nawet nie podlega dyskusji. I jest w tym sporo prawdy: posiadanie strony www i profilu w mediach społecznościowych sprawia, że twoja marka staje się bardziej rozpoznawalna, a przy tym zyskujesz skuteczne narzędzie do zdobywania nowych klientów.

Rzecz w tym, że samo posiadanie strony internetowej albo fanpage’a nie wystarczy. Witryna i konto powinny być regularnie aktualizowane i uzupełnianie o nowe treści.

Jaki rodzaj treści do jakiego medium
Najlepsze typy contentu dla właścicieli start-upu



Nie ma nic gorszego niż strona, na której „wisi” garstka tekstów sprzed kilku lat. Przede wszystkim roboty Googla widzą, że nie była ona odświeżana, a tym samym nie podnoszą twojej pozycji w wyszukiwarkach.
Stare treści odstraszają również potencjalnych odbiorców: zniechęcają do pozostania na stronie i zapoznania się z twoją ofertą. Wnajgorszym przypadku mogą… wywołać wrażenie, że twoja firma ma poważne kłopoty, ledwie funkcjonuje lub w ogóle przestała istnieć.

Skoro decydujesz się na odświeżenie strony lub otworzenie nowego kanału w SM, warto wiedzieć również, do czego mają one służyć i jakie treści oferować. Nie wystarczy „coś napisać”. To „coś” powinno mieć również określoną formę, znaną i rozpoznawalną dla użytkowników, oraz merytoryczną i atrakcyjną treść.

Jakie rodzaje contentu cieszą się największą popularnością i jak je wykorzystać w prowadzeniu firmy?

 

Popularne typy wpisów i postów dla przedsiębiorców i właścicieli start-upów

Zanim zlecisz copywriterowi stworzenie treści lub zaprosisz do współpracy content managera, warto wiedzieć, jakie treści w ogóle będą ci potrzebne i na jakich się skoncentrować. Poniżej wymieniamy najpopularniejsze z nich.

 

1. Listy

Nawet jeśli wydaje ci się to przebrzmiałym i mało atrakcyjnym sposobem na zyskanie uwagi odbiorców, listy ciszą się niesłabnącą popularnością. Są łatwe do „przeskanowania” zamiast uważnego czytania, są wizualnie atrakcyjne, a do tego oferują konkretną wiedzę i rozwiązanie problemów.

Z punktu widzenia copywritera również są to treści relatywnie łatwe do stworzenia, o prostej i przewidywalnej strukturze. Haczyk tkwi tylko w tym, aby tę strukturę wypełnić atrakcyjną i oryginalną treścią, które rzeczywiście przyda się czytelnikowi.

Do czego przydadzą ci się listy? Przede wszystkim pozwalają zaprezentować swoje produkty i usługi na tle konkurencji, wykazać ich zalety w nienachalny sposób i zwiększyć świadomość marki – pamiętaj, że listy są chętnie przeglądane.

 

2. Poradniki i tutoriale

Rodzaj i typ poradnika, tutoriala lub tekstu z gatunku „jak zrobić…” zależą oczywiście od tego, czym się zajmujesz. Może to być poradnik „jak zrobić [wstaw pomysł] używając [twój produkt lub usługa]”, w którym pokażesz praktyczne zastosowanie tego, co oferujesz. Dzięki temu odbiorca nie musi sam odpowiedzieć na pytanie „do czego mi to potrzebne” – otrzymuje gotową odpowiedź podaną w atrakcyjnej formie.

Forma wizualna i językowa tutoriala są znacznie bardziej istotne niż w przypadku list i wpisów na blog. Poradnik musi być napisany w jasny i zrozumiały sposób – tutorial, który zamiast odpowiedzi rodzi kolejne pytania to nie ten typ treści, na którym powinno ci zależeć. Warto również zadbać o formę wizualną: ilustracje, animacje, video, schematy, wszystko to sprawi, że wpis stanie się bardziej atrakcyjny.

 

3. Video

Video uważane jest za przyszłość contentu: użytkownicy pokochali te treści na równi ze zdjęciami, oglądają je, udostępniają i reagują na nie chętniej niż na jakikolwiek inny format.
Video to nie tylko prezentacja produktu, to także sposób na to, żeby ugruntować wizerunek marki i podnieść jej rozpoznawalność. Wideo produktowe, explainer – czyli video wyjaśniające – vlog skierowany do odbiorców to tylko kilka typów video. Ograniczeniem jest tu tylko twoja wyobraźnia oraz… umiejętność rozpoznania, na czym zależy odbiorcy.

Stworzenie video wymaga nieco większych nakładów pracy i środków, jednak to właśnie inwestycja w ten rodzaj contentu ma największe szanse, aby się zwrócić.

Link narzędzia do video
Link inne video

 

4. Infografiki

Jak już ustaliliśmy, treści wizualne cieszą się dużą popularnością wśród odbiorców. Infografika to połączenie przyjemnego z pożytecznym – atrakcyjnej formy oraz merytorycznej treści. Jeśli chcesz przekazać sporo danych, na przykład statystyk, wyników badań itp., infografika pozwoli zaprezentować je w ciekawy sposób i nie znudzić przy tym czytelnika. Zwróć też uwagę na to, że infografiki są udostępniane trzy razy częściej niż zwykłe posty.

Stworzenie dobrej infografiki wymaga jednak pewnego zmysłu artystycznego i najlepiej jest zlecić jej wykonanie doświadczonemu grafikowi, który wie, jak wykorzystać white space, dobrać kolory oraz zaplanować jej layout.

 

5. Wpisy na blogu

Content zwiekszający ruch na stronie
Jaki typ treści przynosi najwięcej ruchu na stronie?

Początkowo to właśnie wpisy na blogi były najpopularniejszą formą contentu, lecz wraz ze zmieniającymi się modelami zachować odbiorców w sieci, ich rola zaczęła się zmieniać. Dziś tylko niewielki procent odbiorców przeczyta cały starannie dopracowany, rozbudowany, długo wpis. Większość przeskanuje szybko jego zawartość lub zerknie tylko na nagłówek, pierwszy akapit i podsumowanie.

Wpisy na blogu nie podniosą raczej popularności twojej marki, ale są niezbędne z innych powodów. Nic tak dobrze nie wpłynie na pozycjonowanie twojej strony, jak wartościowe, oryginalne wpisy. Podobnie jest również z ogólnym odbiorem twojej strony www: firmowy blog, często aktualizowany i odświeżany, z możliwością zapisania się do newslettera, to znak dobrej kondycji firmy, miara jej profesjonalności i szansa na to, żeby użytkownik dłużej został na stronie.
Pamiętaj, że posty na blog zaprocentują tylko wtedy, kiedy będą pojawiały się regularnie.

 

6. Case studies

Wykorzystaj je, aby przedstawić najbardziej typowe, „kanoniczne” sytuacje, z jakimi mogą się zetknąć twoi odbiorcy, użytkownicy i klienci. Case study pozwoli im poznać praktyczne zastosowanie twojego produktu lub usługi w konkretnej sytuacji, jako rozwiązanie konkretnych problemów. To z kolei zwiększa zaangażowanie i lojalność.

Aby case studies pełniło swoją rolę, na początek przeanalizuj zachowania i potrzeby twoich odbiorców. Jakie problemy mają najczęściej i jak w ich rozwiązaniu pomaga twoja usługa lub produkt? Dopiero po takim wstępie przystąp do organizowania treści wokół historii pojedynczego przypadku.

 

7. E-booki

E-booki to forma znacznie dłuższej treści niż poradniki, tutoriale, listy czy wpisy na bloga. Ich przygotowanie może być czasochłonne i nieco droższe, ale świetnie się sprawdzą, jeśli chcesz zbudować np. bazę mailingową do użytkowników zainteresowanych twoim produktem lub usługą.

W e-booku autorzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, co pozwala zaprezentować się jako ekspert w danej dziedzinie, a tym samym podnieść swoją wiarygodność.
Aby e-book zainteresował odbiorców, musi oferować gotowe rozwiązania, dlatego skup się właśnie na nich zamiast na reklamie i promocji swojej firmy. Elementy związane z promocją nie powinny zajmować więcej niż 5 do 10 procent całości.

 

Jak najlepiej wykorzystać popularne typy treści? – podsumowanie

Jako przedsiębiorca lub właściciel start-upu masz zapewne określone cele, jakie wiążesz ze swoją obecnością w sieci. Sama strona www i profil w mediach społecznościowych to dopiero początek: każde z nich może posłużyć do innych zadań i przynieść inne korzyści.

Aby w pełni wykorzystać ich potencjał, potrzebujesz contentu dobrej jakości, dostosowanego do medium, grupy odbiorców i celu, jaki chcesz osiągnąć. Do budowania wizerunku najbardziej przydatne są video, case studies i e-booki – ten ostatni jest też świetnym narzędziem do zbudowania bazy mailowej osób zainteresowanych twoja marką.

Nie lekceważ jednak contentu „pisemnego”: listy, poradniki i wartościowe wpisy na blogu nie tylko zapewnią ci grupę powracających czytelników, którzy mogą stać się lojalnymi klientami, ale również procentuje przy pozycjonowaniu.

Z jakich form contentu najczęściej korzystasz? Jak się sprawdzają? Podziel się swoimi refleksjami w komentarzu!