W pracy copywritera często podkreślana jest waga kreatywności. Tymczasem dobry copywriter częściej zastanawia się nad…
Jak pisać teksty naukowe?
Copywriting to nie tylko teksty wizerunkowe, opisy produktów czy treści na firmowe blogi. Artykuły popularnonaukowe czy prace naukowe publikowane w sieci to nisza, w której również działają freelancerzy. Aby się w niej odnaleźć, potrzebny jest szeroki zakres wiedzy ogólnej, umiejętność korzystania ze źródeł oraz łatwość posługiwania się naukowym stylem.
Copywriting naukowy jest specyficzną i wymagającą dziedziną.
Teksty popularnonaukowe mają przede wszystkim dostarczać wiedzy i informować czytelników. Ważne jest zatem, aby język i styl tworzonych treści był profesjonalny i budzący zaufanie.
Nie wszyscy twoi czytelnicy są specjalistami w danej dziedzinie – część z nich dopiero chce się nimi stać i szuka wiadomości właśnie u ciebie. Dlatego tak ważny jest przystępny styl i zrozumiała treść.
Na co zwrócić uwagę przy pisaniu contentu naukowego i popularnonaukowego?
1. Przeczytaj, co piszą inni
Zależy ci przecież na tym, aby dostarczyć czytelnikom rzetelnych i sprawdzonych wiadomości, prawda? Poświęć zatem sporo uwagi researchowi i dokładnemu sprawdzeniu swoich źródeł. Ich krytyczna analiza i dobór, który uczciwie przedstawi stan wiedzy, to podstawa wiarygodności twojego tekstu.
2. Zbuduj swoje słownictwo
Co odróżnia profesjonalny tekst od przeciętnego? Używane słownictwo. Czytelnik nie analizuje każdego zdania, ale twój styl i słownictwo wpływają na odbiór całości i postrzeganie jej jako godną zaufania i profesjonalną.
Jeśli wprowadzasz fachowe słownictwo i masz wątpliwości, czy będzie ono zrozumiałe dla odbiorcy, postaraj się o „przemycenie” w tekście krótkich definicji. Unikaj słowniczków na końcu artykułu! Zmuszanie czytelnika do scrollowania strony w górę i w dół, aby odnaleźć potrzebne wyjaśnienie, to najlepszy sposób, aby zniechęcić do lektury.
3. Płynność tekstu
Zdania liczące kilka linijek to zabójstwo dla tekstów popularnonaukowych. Czytelnik przy ich lekturze i tak potrzebuje więcej skupienia niż przy przeglądaniu serwisów plotkarskich – krótkie zdania są przyjaźniejsze.
Twoimi sprzymierzeńcami są także słówka, które będą łączyć myśli w zdaniach i akapitach w spójną całość. Postaraj się używać różnych spójników, aby tekst nie był zbyt monotonny.
4. Stwórz plan
Żaden tekst nie powinien być chaotyczny, ale w tekście popularnonaukowym lub naukowym jest to błąd niewybaczalny.
Aby stworzyć dobrą treść, zacznij od dobrego planu. Nie musi to być szkolny podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie – sprawdzi się podział na główną myśl, plan argumentów i kontrargumentów oraz podsumowanie.
Stworzenie planu pozwoli ci „odsiać” informacje bardziej wartościowe od mniej istotnych i uporządkować treść tak, aby była maksymalnie użyteczna dla czytelników.
5. Przedstaw różne punkty widzenia
Dobry tekst naukowy powinien być obiektywny. Jeśli prezentujesz w nim jakąś teorię, postaraj się przedstawić argumenty za i przeciw, aby czytelnik mógł wyrobić sobie własne zdanie lub dowiedział się, czego szukać dalej.
6. Przedstaw źródła
Cytaty uznanych autorytetów lub zaczerpnięte z publikacji naukowych zwiększają wartość twojego tekstu i budują jego wiarygodność. Potrzebujesz tylko kilku dla podparcia najważniejszych tez lub argumentów twojego tekstu. Artykuł, który jest kompozycją cudzych wypowiedzi, jest męczy i zniechęca czytelników.
Kiedy przytaczasz wypowiedź innego autora, pamiętaj o podaniu źródła: tytułu książki, w której znalazłeś cytat lub adres strony www.
7. Właściwy styl
Dla copywritera styl i „tone of voice” to podstawowe narzędzia pracy. Wiesz zapewne, że inaczej pisze się do nastolatków, a inaczej do pasjonatów rozgrywek szachowych w średnim wieku. Dopasuj więc swój styl do typu artykułu, który piszesz. W przypadku polszczyzny różnica między językiem mówionym a stylem naukowej wypowiedzi jest olbrzymia. Mieszanie ich ze sobą nie sprawi, że twój tekst stanie się lżejszy i bardziej przystępny.
8. Stylistyka, ortografia i składnia
Ten punkt wydaje się oczywisty, ale nawet w tekstach naukowych trafiają się literówki lub błędy interpunkcyjne, które nie świadczą o niczym poza brakiem profesjonalizmu copywritera. Nie trzeba przypominać, że każdy tekst powinien być kilka razy sprawdzony przed publikacją, ale ta zasada szczególnie dotyczy tekstów naukowych i o wysokiej wartości merytorycznej. Wyobrażasz sobie literówki lub błędy ortograficzne w opiniotwórczym tygodniku? Nawet jeśli masz mniejsze ambicje, pamiętaj, że profesjonalizm zaczyna się od dbałości o detale.