Jak stworzyć dobry tekst naukowy?

Jak pisać teksty naukowe?

 

Copywriting to nie tylko teksty wizerunkowe, opisy produktów czy treści na firmowe blogi. Artykuły popularnonaukowe czy prace naukowe publikowane w sieci to nisza, w której również działają freelancerzy. Aby się w niej odnaleźć, potrzebny jest szeroki zakres wiedzy ogólnej, umiejętność korzystania ze źródeł oraz łatwość posługiwania się naukowym stylem.

Jak stworzyć dobry tekst naukowy?
Copywriting naukowy i popularnonaukowy – rady dla piszących

Copywriting naukowy jest specyficzną i wymagającą dziedziną.
Teksty popularnonaukowe mają przede wszystkim dostarczać wiedzy i informować czytelników. Ważne jest zatem, aby język i styl tworzonych treści był profesjonalny i budzący zaufanie.
Nie wszyscy twoi czytelnicy są specjalistami w danej dziedzinie – część z nich dopiero chce się nimi stać i szuka wiadomości właśnie u ciebie. Dlatego tak ważny jest przystępny styl i zrozumiała treść.

Na co zwrócić uwagę przy pisaniu contentu naukowego i popularnonaukowego?

 

1. Przeczytaj, co piszą inni

Zależy ci przecież na tym, aby dostarczyć czytelnikom rzetelnych i sprawdzonych wiadomości, prawda? Poświęć zatem sporo uwagi researchowi i dokładnemu sprawdzeniu swoich źródeł. Ich krytyczna analiza i dobór, który uczciwie przedstawi stan wiedzy, to podstawa wiarygodności twojego tekstu.

 

2. Zbuduj swoje słownictwo

Co odróżnia profesjonalny tekst od przeciętnego? Używane słownictwo. Czytelnik nie analizuje każdego zdania, ale twój styl i słownictwo wpływają na odbiór całości i postrzeganie jej jako godną zaufania i profesjonalną.
Jeśli wprowadzasz fachowe słownictwo i masz wątpliwości, czy będzie ono zrozumiałe dla odbiorcy, postaraj się o „przemycenie” w tekście krótkich definicji. Unikaj słowniczków na końcu artykułu! Zmuszanie czytelnika do scrollowania strony w górę i w dół, aby odnaleźć potrzebne wyjaśnienie, to najlepszy sposób, aby zniechęcić do lektury.

 

3. Płynność tekstu

Zdania liczące kilka linijek to zabójstwo dla tekstów popularnonaukowych. Czytelnik przy ich lekturze i tak potrzebuje więcej skupienia niż przy przeglądaniu serwisów plotkarskich – krótkie zdania są przyjaźniejsze.
Twoimi sprzymierzeńcami są także słówka, które będą łączyć myśli w zdaniach i akapitach w spójną całość. Postaraj się używać różnych spójników, aby tekst nie był zbyt monotonny.

 

4. Stwórz plan

Żaden tekst nie powinien być chaotyczny, ale w tekście popularnonaukowym lub naukowym jest to błąd niewybaczalny.
Aby stworzyć dobrą treść, zacznij od dobrego planu. Nie musi to być szkolny podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie – sprawdzi się podział na główną myśl, plan argumentów i kontrargumentów oraz podsumowanie.
Stworzenie planu pozwoli ci „odsiać” informacje bardziej wartościowe od mniej istotnych i uporządkować treść tak, aby była maksymalnie użyteczna dla czytelników.

 

5. Przedstaw różne punkty widzenia

Dobry tekst naukowy powinien być obiektywny. Jeśli prezentujesz w nim jakąś teorię, postaraj się przedstawić argumenty za i przeciw, aby czytelnik mógł wyrobić sobie własne zdanie lub dowiedział się, czego szukać dalej.

 

6. Przedstaw źródła

Cytaty uznanych autorytetów lub zaczerpnięte z publikacji naukowych zwiększają wartość twojego tekstu i budują jego wiarygodność. Potrzebujesz tylko kilku dla podparcia najważniejszych tez lub argumentów twojego tekstu. Artykuł, który jest kompozycją cudzych wypowiedzi, jest męczy i zniechęca czytelników.
Kiedy przytaczasz wypowiedź innego autora, pamiętaj o podaniu źródła: tytułu książki, w której znalazłeś cytat lub adres strony www.

 

7. Właściwy styl

Dla copywritera styl i „tone of voice” to podstawowe narzędzia pracy. Wiesz zapewne, że inaczej pisze się do nastolatków, a inaczej do pasjonatów rozgrywek szachowych w średnim wieku. Dopasuj więc swój styl do typu artykułu, który piszesz. W przypadku polszczyzny różnica między językiem mówionym a stylem naukowej wypowiedzi jest olbrzymia. Mieszanie ich ze sobą nie sprawi, że twój tekst stanie się lżejszy i bardziej przystępny.

 

8. Stylistyka, ortografia i składnia

Ten punkt wydaje się oczywisty, ale nawet w tekstach naukowych trafiają się literówki lub błędy interpunkcyjne, które nie świadczą o niczym poza brakiem profesjonalizmu copywritera. Nie trzeba przypominać, że każdy tekst powinien być kilka razy sprawdzony przed publikacją, ale ta zasada szczególnie dotyczy tekstów naukowych i o wysokiej wartości merytorycznej. Wyobrażasz sobie literówki lub błędy ortograficzne w opiniotwórczym tygodniku? Nawet jeśli masz mniejsze ambicje, pamiętaj, że profesjonalizm zaczyna się od dbałości o detale.

Zapisz

Zapisz

Zapisz