testy 5 sekund i usability

Testy 5 sekund i usability

Różnica między designem a user experience jest taka, jak między teorią a praktyką. Nawet najlepszy projektant nie jest w stanie przewidzieć wszystkich zachowań użytkownika, dlatego dobrze jest przetestować, na co reagują odwiedzający i co rzeczywiście się sprawdza.

testy 5 sekund i usability
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/Unsplash-242387/

Najpopularniejsze są trzy rodzaje testów: testy A/B, 5 sekund i testy UX. Ich kombinacja pomoże ci ocenić jakość usability, czytelność i zrozumiałość treści, wybrać najlepszą wersję strony i sprawdzić, ile tak naprawdę odwiedzający zapamiętują pod jednej wizycie.

Test 5 sekund

Badania naukowe potwierdziły, że użytkownicy internetu naprawdę surfują po sieci – przeskakują ze strony na stronę tak długo, aż znajdą rozwiązanie problemu czy potrzebną informację. Na jednej witrynie pozostają zwykle przez 5 sekund. Dokładnie tyle masz czasu, aby przykuć ich uwagę.
Test 5 sekund służy do ocenienia, jakie wrażenie robi twoja strona i co można w niej poprawić. Jest to niezwykle użyteczne narzędzie przy projektowaniu UX. Test 5 sekund możesz przeprowadzić, zanim jeszcze powstanie cała strona. Wykorzystaj do tego drukowane mock-upy lub ilustracje w Photoshopie. Dzięki temu wyeliminujesz słabsze elementy projektu, zanim jeszcze zostanie on wdrożony.

Na czym polega Test 5 sekund?

Grupie badanych osób pokazuje się screen strony (home page, landing page) lub interfejs aplikacji. Użytkownik widzi go tylko przez 5 sekund, a następnie jest proszony o podanie rzeczy, które zapamiętał.

Jest to prosta i szybka metoda sprawdzenia, czy odwiedzający zapamiętuje kluczowe słowa, najważniejsze informacje i główny przekaz strony. Ta metoda pomoże także sprawdzić, czy przyciski call-to-action mają na użytkowników właściwy wpływ.

Uwaga! Test 5 sekund nie daje możliwości klikania w przyciski aktywne. Sprawdza się jedynie jako test na optymalizację aspektów wizualnych strony. Mimo to jest zwykle jednym z pierwszych testów usability, jakie przeprowadza się podczas ewaluacji strony www.

Jak przeprowadzić Test 5 sekund?

Jak należy przygotować Test 5 sekund? Przygotowaliśmy listę kroków, dzięki którym przeprowadzisz skuteczny test.

  • ustal, którą stronę chcesz przetestować
    Najczęstszym wyborem jest strona domowa, ponieważ to ona generuje najwięcej ruchu, ma największy wskaźnik odrzuceń i jest najważniejsza, aby przekazać, kim jesteś, czym się zajmujesz i co w twojej ofercie może zainteresować odwiedzającego.
    Strona domowa nie jest jednak jedynym wyborem. Test 5 sekund przyda się także do oceny każdej innej podstrony twojej witryny: landing page, oferty, serwisu, kontaktu.
  • zrób zrzut ekranu z testowaną stroną
    To zdecydowanie lepsza metoda niż wysyłanie respondentom linka bezpośrednio do testowanej strony. Kiedy wysyłasz obraz, nie dajesz badanym możliwości sprawdzenia w internecie, czym zajmuje się twoja strona. Wykluczasz także ryzyko, że test nie zostanie przeprowadzony z powodu np. zbyt wolnego łącza, wolno ładujących się grafik lub innych problemów technicznych.
    Używasz slidera? Jeśli pierwszy obraz pozostaje na stronie przynajmniej 5 sekund, to on powinien znaleźć się w tekście. Jeśli jednak obrazy zmieniają się szybciej, postaraj się pogrupować je pod kątem podobieństwa i przetestuj kolejno wszystkie grupy.
  • określ grupę respondentów
    Jeśli twoja strona skierowana jest do określonej grupy odbiorców – na przykład w pewnym przedziale wiekowym lub zainteresowanych konkretną tematyką – ważne, aby respondenci jak najbardziej odpowiadali Personie.
    Uwaga! Wszystkie strony domowe, niezależnie od grupy docelowej, powinny jasno i precyzyjnie komunikować trzy najistotniejsze informacje (co to za firma/produkt, czego dotyczy strona, co w tym jest dla odwiedzającego) niezależnie od tego, kto wyświetla stronę.
  • określ temat badania
    Testu 5 sekund używa się najczęściej do określenia, ile użytkownik zapamiętał po wizycie na danej stronie. Nie musi to być wcale twój logotyp, hasło reklamowe czy treść zakładki „o nas”.
    Aby przekonać się, jak działa twoja strona, poproś użytkownika, żeby w ciągu dostępnych pięciu sekund odszukał na stronie określoną informację. Może to być na przykład pytanie o opcje abonamentu, gdzie szukać informacji o kosztach dostawy itp.
  • rozpocznij test
    Jakich narzędzi możesz użyć do przeprowadzenia Testy 5 sekund? Podstawową aplikacją online jest ClueApp. Z jej pomocą zrobisz zrzut twojej strony domowej, a aplikacja wygeneruje link do obrazu, który możesz opublikować na swojej stronie, profilu w mediach społecznościowych lub rozesłać w mailingu do użytkowników wraz z prośbą o przystąpienie do badania. Po pięciu sekundach wyświetla się formularz do uzupełnienia, a aplikacja przechowa dla ciebie zgromadzone dane do późniejszej analizy.
    Innym darmowym narzędziem jest Five Second. Tu także załadujesz obraz twojej strony i uzyskasz feedback od innych użytkowników lub zaprosisz określone osoby do wykonania badania. Five Second Test daje możliwość ściągnięcia rezultatów w pliku.
  • przeanalizuj wyniki
    Pogrupuj odpowiedzi: właściwe, częściowo właściwe i niewłaściwe.
    Dla pytań o to, co przyciągnęło największą uwagę odwiedzającego, wypisz te, które są najważniejsze dla komunikowania celu strony: logo, hasło reklamowe, zapamiętane grafiki. Grafiki mogą być zwodnicze: często to właśnie one są najlepiej zapamiętywane, ale nie zawsze komunikują to, co jest najważniejsze dla firmy, osoby lub produktu.
  • przeprowadź optymalizację
    Analiza odpowiedzi przyniesie ci szybką odpowiedź, co możesz poprawić, aby zwiększyć konwersję. Zwykle okazuje się, że logo jest mało czytelne, grafika odwraca uwagę od tego, co jest właściwą treścią strony i nikt nie zauważa szczegółów promocyjnej oferty.
    Teraz możesz poprawić niedziałające elementy!
  • Zalety i wady Testu 5 sekund
    Test 5 sekund wykonuje się, aby sprawdzić, na ile skutecznie firma, marka, osoba lub freelancer komunikuje swój przekaz: kim jest, co oferuje i jakie korzyści może przynieść odwiedzającemu.
    Ten prosty test może dostarczyć cennych danych o tym, co wymaga poprawienia, który element niepotrzebnie rozprasza użytkownika, a który jest za mało widoczny i czytelny. Pokazuje zatem, co dzieje się – lub stanie się – w ciągu kilku sekund pierwszej interakcji użytkownika ze stroną.
    Ponadto test jest niedrogi i stosunkowo prosty w przygotowaniu, dostarcza za to wartościowych danych.

Test 5 sekund nie sprawdza się jednak przy każdej stronie. Jest on dobrym narzędziem do testowania stron z pojedynczym celem i jasnym przekazem.

Są jednak witryny, które proponują złożony produkt, opisują szeroko zakrojoną misję społeczną lub koncentrują się na sprzedaży usług specjalistycznych. Ponieważ nie służą tylko jednemu celowi (na przykład: tylko zakup, tylko zapisanie się do newslettera), kluczowe są dla nich zwykle bardziej rozbudowane treści. Test 5 sekund nie będzie zatem w stanie zweryfikować ich skuteczności konwersji, ponieważ daje uczestnikom za mało czasu na zrozumienie głównego zadania witryny.

Jeśli zastanawiasz się nad tym, czy warto użyć Testu 5 sekund, pomyśl o wszystkich interakcjach, jakie miały miejsce na Twojej stronie i wszystkich użytkownikach, którzy tylko się przez nią prześlizgnęli. Może czas popracować nad tym, żeby skuteczniej przyciągać ich uwagę nie tylko dopracowaną treścią, ale również grafiką, designem i usability?

Zanim zaczniesz wprowadzać zmiany na chybił-trafił, po prostu zrób test!

Zapisz

Zapisz