Ux writing, microcopy - co to jest?

Czy wiesz, czym jest UX writing i microcopy? Jeśli nie miałeś z nimi do tej pory do czynienia, a pracujesz jako copywriter, warto dowiedzieć się o tych pojęciach nieco więcej.

Ux writing, microcopy - co to jest?
Microcopy i UX writing – nisze dla copywriterów

Co to jest UX writing?

Najprościej rzecz ujmując, UX writing (UX to skrót od user experience) to nie tylko pisanie, ale również projektowanie treści tak, aby były one jak najbardziej użyteczne dla odbiorcy oraz funkcjonalne. UX writing dotyczy przede wszystkim aplikacji i teksów na strony internetowe.

Nie oznacza to jednak, że nie należy stosować się do jego zasad, przygotowując np. teksty na blog – w końcu nikt nie lubi przebijać się przez ścianę litego tekstu, a odpowiednio zastosowane nagłówki, akapity, pogrubienia i wyróżnienia sprawiają, że artykuł czyta się dużo przyjemniej.

Jak w takim razie pisać zgodnie z zasadami UX writingu? Teksty powinny być przede wszystkim zrozumiałe, przejrzyste i czytelne. Copywriter przygotowujący tego rodzaju publikacje powinien pamiętać o tym, by używać prostego słownictwa i bez potrzeby nie tworzyć wielokrotnie złożonych zdań.
Brzmi jak coś oczywistego? Teoretycznie tak, jednak każdy, kto tworzy treści wie, że to właśnie przygotowywanie zwięzłych, spójnych i klarownych komunikatów jest najtrudniejsze.

 

Co to jest microcopy?

Pojęcie microcopy ściśle wiąże się z UX writingiem. To wszystkie krótkie komunikaty, zdania i słowa, umożliwiające użytkownikowi poruszanie się po aplikacji, stronie www czy programie. To napisy na buttonach, nazwy podstron w menu i komunikaty ułatwiające nawigację.

Do tej pory te krótkie teksty często pisane były bez większej refleksji. Teraz coraz większą uwagę zaczynamy zwracać na to, że nie tylko wygląd i funkcjonalności aplikacji czy strony www są istotne, ale także sposób, w jaki prowadzona jest komunikacja z użytkownikiem.

Dobrze zaprojektowane microcopy prowadzi odbiorcę za rękę, wyprzedza jego myśli i odpowiada na pytania, zanim użytkownik zdąży je zadać. Copywriter tworzący microcopy powinien przede wszystkim jak najlepiej zrozumieć odbiorcę, wczuć się w jego sytuację, przewidzieć zachowania i pomóc rozwiązać problemy.