Jak stworzyć dobry projekt graficzny?

Projekt każdego layoutu zaczyna się do pustej przestrzeni roboczej. Jak ją zagospodarować? Jak rozmieścić elementy? Ich układ w dużej mierze zaważy na tym, jak dobry będzie efekt końcowy. Efektywny projekt to taki, który zachęca do komunikacji i budzi zainteresowanie odbiorcy.

W projekcie layoutu dla strony www, projektant zwykle musi umieścić logo, tekst i ilustrujące go fotografie. Jeśli poświecisz trochę wysiłku na to, aby stworzyć relacje między nimi, masz szanse stworzyć projekt, który przyciągnie oko.

Jak stworzyć dobry projekt graficzny?
Równowaga w projektowaniu graficznym

Równowaga w projekcie przypomina tę, do której dążymy w życiu ;). Żeby zobrazować, czym jest w projektowaniu, pomyśl o dwuosobowej huśtawce-wadze. Huśtawka „działa”, kiedy oba miejsca zajmują dwie osoby o podobnej wadze lub jedna osoba cięższa z jednej strony, a dwie lżejsze z drugiej.
Podobnie stanie się, jeśli cięższa osoba usiądzie bliżej środka, a lżejsza się od niego odsunie.

 

Równowaga w projektowaniu graficznym: symetria

Równowaga, jaką możesz osiągnąć w projekcie za pomocą symetrii, to równowaga odbicia lustrzanego. Jeśli przez środek zaprojektowanej przez ciebie strony www zostanie poprowadzona linia, po obu jej stronach znajdą się elementy podobne pod względem wielkości lub kształtu.

Na symetrycznej stronie www możesz podzielić tekst na dwie kolumny rozdzielone grafiką, a możesz także podkreślić ją typografią i kolorami.
Strona HvD Fonts jest przykładem właśnie tego drugiego rozwiązania: strona podzielona jest symetrycznie na cztery pola, których podobieństwo podkreślona jest kolorystyką i użytym krojem pisma, mimo tego, że tło każdej ćwiartki stanowi inne zdjęcie.

Symetria w projektowaniu graficznym
Symetria w projektowaniu graficznym

Symetria nie musi jednak być nudna. Ten plakat filmu Marzieh Meshkini, perskiej reżyserki, w ciekawy sposób gra z symetrią, przeciwstawiając sobie blok tekstu w prawym górnym rogu plakatu i zdjęcie umieszczone w lewym dolnym rogu. Równowagę tworzą dwa „cięższe” elementy umieszczone na tle błękitnego nieba.

Symetria w projektowaniu graficznym
Symetria w projektowaniu graficznym

 

Równowaga w projektowaniu graficznym: asymetria

Równowaga nie oznacza sztywnego trzymania się podziału „prawo-lewo, góra-dół”. W projektach można uzyskać równowagę również stosując asymetryczne rozmieszczenie elementów, chociaż jest to trudniejsze.
Wysiłek się opłaci: projekty asymetryczne mają w sobie pewne napięcie, które przykuwa uwagę odbiorców. Mogą także „prowadzić” wzrok odbiorcy przez projekt, zapraszając w ten sposób do komunikacji.

Równowaga w asymetrycznym projekcie to np. zestawienie kilku lekkich, jasnych elementów z jednej strony i umieszczenie dla przeciwwagi jednego masywnego i ciemniejszego po drugiej stronie.

Przykład możecie zobaczyć na stronie Chrome Web Lab. Niewielkie elementy graficzne układają się w asymetryczne confetti, które swobodnie rozprzestrzenia się po stronie.

Asymetria w projektowaniu graficznym
Asymetria w projektowaniu graficznym

Kolejny przykład to strona Grange – pośrodku strony umieszczony jest monitor z głównym claimem marki, a po dwóch stronach hasło „technical blog” równoważy postać młodego jelenia.

Asymetria w projektowaniu graficznym
Asymetria w projektowaniu graficznym

 

Brak równowagi w projekcie

Wszystkie zasady można łamać, pod warunkiem, że wiesz, jakie i po co. Czasem brak równowagi może być bardziej przekonujący i zachęcający do działania niż harmonijne, zrównoważone projekty. Najważniejsze, aby brak równowagi był przemyślanym środkiem wyrazu, a nie wynikiem niewiedzy.

 

Zasady dobrego designu: równowaga – podsumowanie

Jedną z podstaw dobrego projektu jest zachowanie równowagi. Niekoniecznie musi to oznaczać dążenie do zachowania symetrii za wszelką cenę. Owszem, ułożenie elementów po obu stronach „wirtualnej” linii przechodzącej przez środek strony www jest bezpieczną koncepcją, która pozwala nadać projektowi harmonii, jednak są też inne opcje.

Harmonię i równowagę w projekcie uzyskasz także, jeśli zastosujesz ułożenie niesymetryczne, kierując się przy tym zasadą, że jeden „cięższy” element odpowiada kilku „lżejszym”.

Projekty niesymetryczne wywołują napięcie i sprawiają, że wzrok odbiorcy utrzymuje się na nich dłużej. Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz odważnie złamać reguły, musisz znać je naprawdę dobrze i wiedzieć, co chcesz osiągnąć za pomocą odstępstwa od zasad.