Skuteczne pisanie ofert dla freelancerów

Nieodłączną częścią pracy freelancera jest składanie ofert na zlecenia. Niezależnie od tego, czy masz już swoją stałą bazę klientów i bazujesz na poleceniach, czy dopiero zaczynasz wkraczać na rynek pracy zdalnej, na pewno stykasz się z ogłoszeniami i odpowiadasz przynajmniej na wybrane.

Skuteczne pisanie ofert dla freelancerów
Stwórz ofertę, dzięki której dostaniesz zlecenie

Regularny napływ zleceń jest warunkiem do uzyskania stabilnych przychodów. Czasem otrzymanie zlecenia, na którym najbardziej ci zależy, wymaga pewnego wysiłku.
Cała sztuka polega na tworzeniu dobrych ofert, które przekonają klienta właśnie do ciebie. W tym tygodniu zapraszamy na pierwszą część naszego poradnika.

 

Mistrzowska oferta w pracy zdalnej krok po kroku

Jeśli korzystasz z grup na Facebooku przeznaczonych dla freelancerów lub serwisów ze zleceniami, takich jak useme.eu, musisz przesłać ofertę wykonania pracy, aby zdobyć zlecenie.
Jej celem nie jest przedstawienie szczegółów z twojego CV, ale zaprezentowanie takiego zestawu kompetencji i doświadczenia, które przekonają do ciebie klienta.

Zazwyczaj w odpowiedzi na zlecenie pojawia się od kilku do kilkudziesięciu ofert, dlatego ważne jest, aby odróżnić się od konkurencji.
Nie ma jednej i w stu procentach sprawdzonej formuły pisania ofert. Są jednak pewne warunki, których spełnienie pomoże ci stworzyć atrakcyjną propozycję i zwiększy twoje szanse.

 

Jak pisać oferty, które przynoszą zlecenia – krok 1: przeczytaj ogłoszenie

To może wydawać ci się oczywiste, ale wiele osób pomija ten krok całkowicie lub tylko „prześlizguje wzrokiem” po treści ogłoszenia.

Może ci się wydawać, że składanie większej ilości ofert przekłada się na zdobywanie większej ilości zleceń. W praktyce „spam” ofertami oznacza otrzymywanie zleceń, które nie pokrywają się z twoimi kompetencjami, a tym samym wymagają od ciebie większego nakładu sił i czasu.

Przeczytaj uważnie treść zlecenia, na które odpowiadasz. Informacje w nim zawarte będą najważniejsze przy konstruowaniu oferty. Musisz pokazać zleceniodawcy, że rozumiesz założenia projektu. Jedyny sposób, aby to osiągnąć, to przeczytanie ogłoszenia – nawet jeśli wydaje ci się, że z góry wiesz, czego klient potrzebuje.

 

Jak pisać oferty, które przynoszą zlecenia – krok 2: starannie wybieraj zlecenia

Niełatwo oprzeć się pokusie odpowiedzi na każde zlecenie, w którym masz szanse się wykazać, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz przygodę z pracą zdalną i nie znalazłeś swojej niszy. Mimo to nie składaj ofert na wszystkie zlecenia, jakie znajdziesz.

Wybieraj prace, które są warte twojego czasu i zaangażowania. Jeśli korzystasz z serwisów dla freelancerów, sprawdź historię zleceniodawcy i przeczytaj opinie. W ten sposób wyeliminujesz zlecenia od klientów, którzy zrywają umowy lub zalegają z płatnościami.

Sprawdź stronę www firmy, dla której chcesz wykonać zlecenie, aby zorientować się, kim są odbiorcy jej usług lub produktów. Dzięki temu ocenisz, czy odnajdziesz się w zlecanej pracy, ale również na ile formalny powinien być styl twojej oferty.

Weź pod uwagę wymagane kompetencje, wielkość projektu, czas potrzebny na jego ukończenie. Nie chcesz przecież podjąć się pracy, której nie będziesz w stanie dostarczyć w terminie lub która będzie tak czasochłonna, że nie zostawi ci czasu na inne zlecenia.

 

Jak pisać oferty, które przynoszą zlecenia – krok 3: personalizuj

Jeśli składasz sporo ofert, możesz korzystać z własnego „formularza”, ale ważne, aby odbiorca tego nie zauważył. Spersonalizuj swoją wiadomość, dopasuj ją do odbiorcy i do treści konkretnego ogłoszenia.

Oferta „skrojona” pod ogłoszenie świadczy o twoim zainteresowaniu pracą i pokazuje odbiorcy, że dysponujesz dokładnie tym zestawem kompetencji i doświadczenia, jaki jest potrzebny.

Spersonalizowana oferta to także sposób na to, aby odróżnić się od schematycznych ofert konstruowanych na zasadzie „kopiuj/wklej”. To dodatkowo zwiększa twoje szanse na zdobycie zlecenia.

 

Jak pisać oferty, które przynoszą zlecenia – krok 4: bądź zwięzły

Składanie ofert to pole największej konkurencji dla freelancerów. Na profesjonalnych serwisach oferty od innych wykonawców są ukryte, aby nie dopuszczać do licytacji tylko kosztami pracy.

Pamiętaj, że zleceniodawcy otrzymają kilkanaście do kilkudziesięciu propozycji wykonania pracy. Szanuj ich czas i nie zmuszaj nikogo do czytania długich wypracowań o tym, kim jesteś, gdzie się uczyłeś i dla kogo pracowałeś. Czasem jeden rzut oka na zbyt długą wiadomość decyduje o tym, że trafia ona do kosza, dlatego staraj się ograniczyć do niezbędnego minimum.

Pisz jasno, krótko i na temat. W swojej propozycji zawieraj to, co niezbędne.

  • nawiązanie do zlecanej pracy
  • stawkę i termin wykonania
  • umiejętności i kompetencje odnoszące się dokładnie do treści ogłoszenia
  • link do portfolio lub próbki prac, które odpowiadają zlecanej pracy

 

Jak pisać oferty, które przynoszą zlecenia – podsumowanie

Aby stworzyć taką ofertę, która przyciągnie uwagę zleceniodawcy i zapewni ci zlecenie, zacznij od samego początku: uważna lektura treści zlecenia to połowa sukcesu. Jeśli rozumiesz założenia projektu, możesz odnieść je do swoich umiejętności i doświadczenia, a dzięki temu spersonalizować ofertę.

Wbrew obiegowej opinii wysyłanie spamu tworzonego przez „kopiuj/wklej” wcale nie zwiększa zainteresowania odbiorców. Stworzenie dobrej propozycji wymaga chwili namysłu, dlatego przeprowadzaj selekcję, nad jakimi zleceniami chcesz pracować. Zwróć też uwagę na to, kto zleca pracę: sprawdzaj opinie o firmie, zakres jej działania i grupę odbiorców.

W treści oferty zachowaj zwięzłość. Propozycja współpracy to nie CV ani list motywacyjny, skup się zatem na takim zestawie doświadczenia i kompetencji, który odpowiada konkretnej pracy.
O tym, co jeszcze powinna zawierać skuteczna oferta, przeczytasz już za tydzień.