Zdobywaj zlecenia dzięki tej skutecznej metodzie – część 2

Rady dla freelancerów przy składaniu ofert na zlecenia

Aby utrzymać się jako freelancer, potrzebujesz zleceń. Zanim osiągniesz poziom, na którym polecenia i networking zapewnią ci optymalną ilość pracy, może minąć nawet kilka lat. Warto nauczyć się skutecznie wykorzystywać narzędzia, jakim są portale ogłoszeniowe dla freelancerów i portale ze zleceniami.

Rady dla freelancerów przy składaniu ofert na zlecenia
Jak pisać oferty, które przyniosą ci zlecenia w pracy zdalnej

W poprzednim artykule z tego cyklu pisaliśmy o tym, jak uniknąć błędów w ofercie, zanim jeszcze wyślesz ją do klienta.
W tym artykule skupimy się na częściach składowych mistrzowskiej oferty.

 

Czego twój zleceniodawca szuka w ofercie?

Kiedy przygotowujesz swoją propozycję współpracy, zależy ci na tym, żeby przedstawić się w korzystnym świetle, zaprezentować szerokie doświadczenie i kompetencje – i oczywiście przekonać klienta.

Tymczasem to nie długość oferty przekonuje zleceniodawców, ale odpowiedzi na konkretne pytania.

 

Jak pisać oferty, które przynoszą zlecenia – krok 5: dołącz próbki lub linki do prac

Nie pomijaj tego elementu, zwłaszcza jeśli zgłaszasz się do prac graficznych: styl i estetyka, w jakiej pracujesz, będą ważne dla zleceniodawcy.

Najlepszy wybór to dołączenie prac, które odpowiadają treści ogłoszenia. Ktoś, to potrzebuje aplikacji mobilnej może być pod wrażeniem stron, jakie wykonujesz, ale nie będzie to dokładnie to, czego szuka.
Jakość jest tu znacznie ważniejsza od ilości. Prześlij linki lub próbki prac, które demonstrują twoje umiejętności potrzebne do wykonania zlecenia.

W przypadku grafik pamiętaj o oznaczeniu prac lub zabezpieczeniu ich znakiem wodnym, aby zabezpieczyć się przed ich bezprawnym użyciem.

I jeszcze mała rada z pogranicza netykiety: link jest łatwiejszy do otworzenia niż plik z twoją pracą wielkości 25 mb i w nietypowym formacie. Nie wiesz, na jakim urządzeniu zleceniodawca będzie przeglądał twoją ofertę, dlatego nie zniechęcaj go dużymi plikami, które wolno się otwierają.

 

Jak pisać oferty, które przynoszą zlecenia – krok 6: nie oferuj najniższej stawki

Konkurencja jest spora, ale zleceniodawcy wcale nie chcą płacić najniższych stawek. Szczególnie w przypadku większych i ważniejszych zleceń znacznie ważniejszy od niskiej stawki jest jest stosunek jakości do ceny.

Niższa stawka sugeruje, że albo brakuje ci umiejętności i nie wierzysz w to, że podołasz zleceniu, albo że jakość twoich usług jest niska.
Jeśli jesteś początkującym freelancerem, nie musisz sztucznie zawyżać cenę, szczególnie jeśli jeszcze brakuje ci doświadczenia, które może usprawiedliwiać jej wysokość. Dbaj raczej o to, żeby cena była adekwatna do poziomu usług, jaki świadczysz. O tym, jak wycenić pracę, przeczytasz TU.

 

Jak pisać oferty, które przynoszą zlecenia – krok 7: czas pracy

Może ci się wydawać, że zleceniodawcy chcą otrzymać zamówioną pracę natychmiast (a najlepiej „na wczoraj”) i dlatego warto podawać najkrótszy czas wykonania. Zastanów się jednak, jakie konsekwencje ma dla ciebie podanie zbyt krótkiego terminu pracy.

Nie tylko zabraknie ci czasu na pozostałe zlecenia i codziennie „pracownicze” obowiązki, jak korespondencja z klientami czy składanie ofert na nowe zlecenia. Jeśli ilość pracy nad zleceniem będzie większa, niż zakładasz, ryzykujesz przekroczeniem deadline’u, a to nigdy nie jest dobrze widziane. Możesz także dostarczyć pracę niższej jakości, skoro zabrakło czasu na jej doszlifowanie.

Bądź realistyczny w swoich terminach i nie obiecuj czegoś, czego nie będziesz w stanie zrobić. Nie wiesz, czy twoja praca nie jest częścią większego projektu i czy opóźnienie z twojej strony nie spowoduje dalszych opóźnień w pracy innych wykonawców.

 

Skuteczne oferty w pracy zdalnej – krok 8: popraw błędy

Nie ma nic gorszego niż wysłać ofertę z błędami, które podważają twój profesjonalizm. Jak świadczy o wykonawcy oferta stworzona metodą „kopiuj/wklej”, w której nie dostosowano formy gramatycznej do płci odbiorcy?

Literówki, błędy ortograficzne i interpunkcyjne są niedopuszczalne, zwłaszcza w ofertach copywriterów.

Oferta z błędami nie zrobi na nikim pozytywnego wrażenia – najwyżej pokaże, że jesteś niestaranny i robisz głupie błędy.
Twoja propozycja współpracy to szansa na to, żeby pokazać się od najlepszej strony, więc wykorzystaj ją do maksimum!

 

Jak pisać oferty, które przynoszą zlecenia – krok 9: bądź dostępny

Większość zleceniodawców przegląda oferty na bieżąco w miarę tego, jak się pojawiają. Jeśli nawet ostateczną decyzję podejmą dopiero po kilku dniach, osoba zainteresowana twoją ofertą, najprawdopodobniej wyśle pytanie o szczegóły w ciągu 24 godzin.

Postaraj się być w tym czasie dostępny i regularnie odpowiadać na wiadomości. Nie chodzi oczywiście o to, aby przykuć się do telefonu, ale wysłanie oferty na zlecenie, na którym ci zależy i odcięcie się od internetu na dwa tygodnie to nie jest najlepszy pomysł.

 

Jak pisać oferty, które przynoszą zlecenia – podsumowanie

Kiedy dzięki briefowi masz już dokładny obraz tego, czego potrzebuje klient, przygotuj dla niego ofertę. Pamiętaj, że im krótsza i bardziej na temat, tym lepsza.
Za główną zasadę przyjmij, że nie umieszczasz w ofercie żadnych szczegółów, które nie dotyczą bezpośrednio zlecenia.
Dotyczy to także referencji i próbek prac, które już wykonałeś.

Oprócz zakresu prac, który jesteś w stanie wykonać, koniecznie podaj stawkę wraz z informacją, czy jest to stawka za godzinę twojej pracy, czy za całość zlecenia. Na przykład w przypadku tekstów oceń wartość stworzenia 10 tekstów po 1500 zzs z danej branży.
Nie zapomnij o uwzględnieniu realnego czasu pracy, dzięki czemu unikniesz przekraczania terminów.

Nie musimy przypominać o powtórnym przeczytaniu oferty przed jej wysłaniem, aby wyłapać potencjalne błędy i literówki. Kiedy twoja oferta jest już wysłana, sprawdzaj częściej skrzynkę lub telefon, aby możliwie szybko zareagować, kiedy propozycja zostanie zauważona, a zleceniodawca będzie chciał zaprosić cię do współpracy.
Powodzenia!

Skomentuj

avatar