Dekalog typografa - część 2 Dlaczego niektóre projekty sprawiają wrażenie profesjonalnych i wysmakowanych, a…
10 podstawowych zasad typografii dla projektantów – część 1
Zwracacie uwagę na krój liter? Ich kolor? Kształt? Zwykle zamiast analizować font użyty w projekcie, skupiamy się na treści, jaką niesie sam tekst.
Typografia pozostaje wciąż niedocenianą częścią projektów graficznych. Dobra typografia tworzy wrażenie profesjonalizmu, zła – potrafi zepsuć nawet najlepszy design.
Po co grafikowi typografia?
Niezależnie od tego, jak doświadczonym projektantem jesteś, nigdy nie zaszkodzi, aby powiększyć swoją wiedzę z dziedziny typografii. Zasady składania tekstu nie dotyczą tylko książek i magazynów – z powodzeniem zastosujecie je także w broszurach, ulotkach, plakatach i projektowaniu stron www.
Dobra typografia ułatwia czytanie, steruje uwagą odbiorcy i wzmacnia przekaz komunikatu.
Wybraliśmy dla was 10 zasad dotyczących typografii, które powinien znać każdy projektant. Dziś prezentujemy pierwsze pięć, na kolejną piątkę zapraszamy już niebawem.
1. Naucz się podstaw
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z typografią, możesz ulec wrażeniu, że jest to margines projektowania graficznego, prosty do opanowania. Tymczasem skład tekstu to trudna mieszanka sztuki i nauki.
Żeby opanować podstawy, potrzebna ci będzie znajomość fachowego słownictwa – w tym nieśmiertelnych rozróżnień: czcionka i font, punkt typograficzny, cycero i pica, kerning i tracking (światłem) to dopiero podstawy.
Jak w każdej dziedzinie projektowania, również w typografii dopuszczalne jest łamanie zasad – jeśli jednak chcesz robić to efektywnie, najpierw musisz te zasady znać i opanować w wysokim stopniu. W każdym innym wypadku twoje projekty nie będą wizjonerskie ani rewolucyjne, a tylko niestaranne i amatorskie.
2. Zrozum, na czym polega kerning
Niechlujny kerning to jeden z najpowszechniejszych i najpoważniejszych błędów w typografii. To także jedna z najważniejszych umiejętności, jakie musisz opanować, jeśli chcesz tworzyć profesjonalne projekty.
Kerning polega na dostosowaniu przestrzeni między literami w słowie, aby stworzyć wrażenie większej płynności i poprawić czytelność. Nie brzmi to zbyt imponująco, ale dobry kerning wiele zmienia.
Profesjonalne programy do składania tekstu, jak Adobe InDesign, mogą zrobić wiele dla automatycznego ustawienia kerningu i zatuszowania wpadek. Błędy jednak się zdarzają, zwłaszcza w dłuższych zdaniach i akapitach. W krótkich formach, jak logo lub nagłówki, błędy w kerningu niszczą cały projekt.
Aby zaprezentować, jakie konsekwencje ma zły kerning, mamy dwa wymowne przykłady.
3. Nie rozciągaj fontów
Nigdy. I pod żadnym pozorem.
Ta prosta zasada łamana jest przez wielu „projektantów”, więc jeśli masz ochotę trochę ponaciągać literki, żeby ładnie wpasowały się w wolną przestrzeń, pomyśl dwa razy. Krój pisma został starannie zaprojektowany, odległości i proporcje poszczególnych elementów nie są dziełem przypadku. Kiedy rozciągasz font, zaburzasz jego proporcje, zmieniasz wielkość i niszczysz efekt estetyczny i czyjąś ciężką pracę.
Twoim zadaniem jest takie zaprojektowanie układu tekstu, wyrównań i interlinii, aby font wyglądał dobrze, a nie naciąganie fontu, żeby wpasował się w layout!
I jeszcze jedno: kiedy rozciągasz font, możesz spodziewać się, że twój graficzny następca przeklnie cię do trzeciego pokolenia. Wierz mi, nie chcesz sam zmarnować pół dnia na identyfikowanie, jaki font został użyty w projekcie tylko dlatego, że twój poprzednik trochę go rozciągnął.
4. Ogranicz ilość fontów
Większość grafików ma za dużo pędzli i tekstur, większość typografów – za dużo fontów. Nie ma nic złego, jeśli twój komputer przy starcie musi załadować 20 gb fontów. Gorzej jest, jeśli upierasz się, że wszystkich musisz użyć w jednym projekcie.
Tak naprawdę do jednego projektu może wystarczyć ci jeden dobrze zaprojektowany font z wieloma odmianami, który posiada kapitaliki i cyfry nautyczne. Jeśli to naprawdę za mało – ogranicz liczbę do maksymalnie trzech fontów.
5. Naucz się dobrze zestawiać różne kroje pisma
Kiedy naprawdę potrzebujesz w projekcie więcej niż jednego fontu, uważnie wybierz drugi. Jeśli zdecydujesz się na pismo o kroju zbyt podobnym do twojego pierwszego wyboru, stworzysz wrażenie chaosu i nieporządku.
Postaw na wyraźny kontrast. Zaakcentujesz, że wybór jest świadomą decyzją, a nie przypadkowym działaniem. Wykorzystaj drugi font, aby podkreślić hierarchię tekstu i zwrócić uwagę odbiorcy komunikatu na najważniejsze treści.
Zgadzacie się z naszymi „przykazaniami”? A może znacie naprawdę udane projekty, w których zostały złamane? Podzielcie się tym z nami w komentarzach.