Źródła dla grafików – część 3: narzędzia i tutoriale

W jakich programach projektować grafikę?

Wektor czy raster, obróbka fotografii czy digital painting, typografia czy projektowanie UX: do każdej z dziedzin grafiki cyfrowej potrzebujesz odpowiedniego narzędzia.

Najpopularniejsze to oczywiście programy z rodziny Adobe: Illustrator, Photoshop, InDesign, Lightroom to nazwy, które nie są obce nawet graficznym laikom. Są to programy komercyjne, dostępne zarówno na licencję jak i w ramach abonamentu. Możesz oczywiście skorzystać z darmowej wersji próbnej, jednak jeśli chcesz korzystać z tych programów jako z narzędzi pracy, musisz liczyć się z pewnymi wydatkami.

W jakich programach projektować grafikę?
Źródła dla grafików – narzędzia i tutoriale

Alternatywą dla programów graficznych Adobe są wersje open source, takie jak InkScape do grafiki wektorowej lub GIMP do grafiki rastrowej. Środowisko użytkowników nie jest tak duże, jak w przypadku programów Adobe, a to oznacza również mniejsze wsparcie dla początkujących projektantów.

 

Narzędzia dla grafików

Niezależnie od popularnych opinii, narzędzie jest mniej istotne niż to, czy znasz zasady projektowania. Ktoś, kto biegle posługuje się Illustratorem, niekoniecznie musi być autorem przyjaznych i dobrze zaprojektowanych grafik lub stron www.

Zakup abonamentu lub licencji profesjonalnego programu może być sporą inwestycją, dlatego zamiast kupować wszystko, zastanów się, do czego ma ci służyć program, co chcesz w nim robić i który będzie najbardziej odpowiadał twoim potrzebom.

 

Adobe Illustrator

Illustrator to program do tworzenia skalowalnych grafik wektorowych – logo, ikon, ikon flat design oraz ilustracji. Podstawą projektowania jest w nim praca z krzywymi Beziera. Na początku krzywe i węzły mogą wydawać ci się mało intuicyjne, a dobry podręcznik zaoszczędzi ci stresu.

Oficjalny podręcznik Adobe
Oficjalne podręczniki Adobe ciężko uznać za książki ciekawe i wciągające, ale na pewno nauczysz się z nich wszystkiego, co jest ci potrzebne w obsłudze programu.

Adobe Illustrator, Projekty z klasą
Objętość oficjalnych podręczników Adobe może być onieśmielająca, zwłaszcza dla początkujących grafików. Jeśli szukasz bardzie przystępnego źródła wiedzy, skorzystaj z bogato ilustrowanych książek Robin Williams.

Tutoriale Adobe Illustrator na Envato Tuts +
Oficjalne tutoriale Adobe Illustrator
Tutoriale Digital Arts oraz część 2 tutoriali
W nauce warto korzystać z tutoriali – pokazują one nie tylko technikę pracy grafika i cały wachlarz narzędzi, ale również kreatywne sposoby na używanie tych najprostszych.
Oficjalne tutoriale Adobe są bezpłatne, z kolei na Envato Tuts tylko część jest darmowa.

 

Adobe Photoshop

Ten najpopularniejszy program do grafiki rastrowej posiada w zasadzie nieograniczone możliwości, jeśli chodzi o obróbkę i modyfikację zdjęć. Szybko został także zaadoptowany na potrzeby projektowania graficznego, choć nie zawsze sprawdza się przy responsywnych stronach www.

Oficjalny podręcznik Adobe Photoshop
Podobnie jak w przypadku Illustratora, oficjalny podręcznik Photoshopa to kompendium najpotrzebniejszych informacji o możliwościach tego programu.

Photoshop. Twoje projekty krok po kroku
Tomasz Gądek to znawca i entuzjasta Photoshopa. Jego książka to coś więcej niż podręcznik opisujący kolejne funkcje programu. Znajdziesz tu praktyczne rady i wskazówki, jak osiągnąć określone efekty wizualne oraz jak kreatywnie wykorzystać już posiadane zdjęcia.
Przyda ci się, zanim wydasz fortunę na szczegółowe podręczniki zajmujące się tylko jednym aspektem projektowania w Ps (maski, efekty, lightroom).

Photoshop tutorials
Oficjalne Tutoriale Photoshop
W nauce projektowania bardzo pomaga również „podglądanie” przy pracy zaawansowanych i doświadczonych grafików. Na stronie Photoshop Tutorials znajdziesz i proste filmy instruktażowe dla początkujących użytkowników, i video skierowane do projektantów z większym doświadczeniem.

 

Sketch App

Sketch to nowa aplikacja kierowana głównie do projektantów grafiki webowej. Nie posiada wielu opcji edytowania zdjęć czy rysowania, które możecie znać z flagowych produktów Adobe, ale w zamian oferuje narzędzia stworzone z myślą o projektowaniu stron i aplikacji. To między innymi powtórne używanie zasobów i stylów, a nawet generowanie kodu CSS.

Design Code Sketch
To wprowadzenie do aplikacji Sketch, w którym oswoisz się z interfejsem, poznasz podstawowe funkcje, a także pracę z templatkami, kolorami i fontami.

Tworzenie logo w Sketch – tutorial
Sketch to nie tylko tworzenie aplikacji: ponieważ Sketch obsługuje grafikę wektorową, umożliwia zaprojektowanie elementów, które muszą być skalowalne – na przykład logo. W tym tutorialu dowiecie się, jak to zrobić bez użycia Illustratora.

SketchApp Source
To strona, która przyda się wszystkim, którzy „szkicują” w Sketchu. Znajdziecie tu wiele źródeł i materiałów do wykorzystania w projektach – od templatek do ikon flat design.

 

Źródła dla grafików część 1 – podstawy projektowania

Źródła dla grafików część 2 – typografia i web design

Skomentuj

avatar