Źródła do tekstów specjalistycznych dla copywriterów

Narzędzia dla copywriterów do tworzenia tekstów specjalistycznych

Teksty sprzedażowe, opisy produktów, treści na stronę – to tylko niewielka część tekstów, których dostarczają copywriterzy.
Zdarzają się jednak bardziej wymagający klienci, którzy potrzebują specjalistycznych treści wysokiej jakości. Gdzie szukać materiałów i inspiracji do napisania contentu naukowego lub z wąskiej dziedziny?

Narzędzia dla copywriterów do tworzenia tekstów specjalistycznych
Naukowe źródła dla copywriterów

Każdy copywriter marzy o kliencie, który będzie dawał ciekawe i wysokopłatne zlecenia. W praktyce oznacza to zlecenia bardziej wymagające, również pod względem poziomu merytorycznego. Dobra strona takich zleceń to wyższy budżet i… niewątpliwe wyzwanie, którym można pochwalić się w swoim portfolio. Oznacza również, że czeka cię szeroko zakrojony research.

Co możesz wykorzystać do napisania specjalistycznego contentu? Jeśli tematyka pokrywa się z twoim wykształceniem kierunkowym lub czynnie uprawianym hobby, możesz odwołać się do własnej wiedzy.
Dobrym i sprawdzonym źródłem są także biblioteki oraz archiwa czasopism online. Publikacje naukowe, monografie, opracowania i artykuły w czasopismach o wysokiej renomie to źródła, na które możesz się powołać bez ryzyka wpadki i utraty wiarygodności.
Co zrobić, jeśli w bibliotece i w sieci nie możesz znaleźć odpowiednich materiałów? Skorzystaj z wyszukiwarek prac naukowych.

 

Źródła prac naukowych online dla copywriterów

Jeśli szukasz materiałów naukowych i źródeł do tworzenia oryginalnych i wiarygodnych treści wysokiej jakości, do dyspozycji masz strony polskie i zagraniczne. Różni je nie tylko język, ale również typ zawartości.

 

Polskie źródła specjalistyczne dla copywriterów

Mało kto wie, że od ponad dziesięciu lat polskie zbiory biblioteczne, głównie bibliotek uniwersyteckich i regionalnych publicznych, są digitalizowane.
Oczywiście digitalizacja zbiorów podlega ograniczeniom prawa autorskiego, więc nie oczekuj, że znajdziesz wśród nich nowości wydawnicze i bestselery naukowe. Zbiory te są jednak bezcennym źródłem oryginalnych i nietypowych „smaczków” do wpisów tematycznych. Możesz potraktować je również jako źródło inspiracji do tworzenia nowych treści.

Na chwilę obecną funkcjonuje ponad 20 bibliotek cyfrowych, a ich zasoby możesz przeszukiwać dzięki stronie Federacji Bibliotek Cyfrowych. Warto zaglądać także bezpośrednio na stronę Narodowej Biblioteki Cyfrowej Polona – tu znajdziecie wiele przedwojennych dokumentów życia społecznego, czasopism, druków ulotnych i fotografii.

Copywriterzy, którzy szukają ilustracji i oryginalnych zdjęć do swoich wpisów, można polecić stronę Narodowego Archiwum Cyfrowego i jego sekcję zdjęć.

 

Zagraniczne źródła prac naukowych dla copywriterów

Sematic Scholar
Źródło
Język: angielski
To stosunkowo nowa wyszukiwarka prac i esejów naukowych. Sematic Scholar korzysta z technologii sztucznej inteligencji, aby dopasować najlepsze wyniki wyszukiwania. Za projekt odpowiada Paul Allen, współzałożyciel Microsoftu i Allen Institute for Artificial Intelligence, organizacji non-profit, która zajmuje się rozwojem AI.

Sematic Scholar działa jak typowa wyszukiwarka – możesz ustalić, czy w wynikach mają być uwzględniane słowa kluczowe, czy nazwiska autorów oraz widełki czasowe określające datę publikacji. Wyniki wyszukiwania uporządkowane są według trafności.
To, co odróżnia Sematic Scholar od innych podobnych wyszukiwarek, to jej algorytm. Zamiast koncentrować się tylko na słowach kluczowych, wyszukiwarka korzysta ze sztucznej inteligencji, aby „zrozumieć” sens tekstu. W ocenie trafności używa także danych z tablic, wykresów, rycin i cytatów.

 

Google Scholar
Źródło
Język: dowolny
Chociaż mniej zaawansowany pod względem algorytmu wyszukiwania, Google Scholar daje dostęp do zdecydowanie największej bazy tekstów naukowych – to około 200 milionów prac!
To narzędzie działa podobnie do wyszukiwarki Google, w wynikach uwzględniając takie czynniki, jak źródła, z których korzystał autor, wydawcę oraz ilość cytowań w literaturze przedmiotu.

Dużą zaletą Google Scholar jest także wyszukiwanie w dowolnie wybranym języku. Dzięki temu prowadząc research do tekstu możesz wykorzystać również swoją znajomość języków obcych.

 

Microsoft Academic
Źródło
Język: angielski
To najrzadziej stosowana wyszukiwarka prac naukowych, jednak ma pewną cechę, która pozytywnie odróżnia ją od konkurentów.
Zamiast na chybił-trafił szukać interesujących prac przez słowa kluczowe, w Microsoft Academics możesz przeglądać kategorie, w jakich zgrupowane są prace. Kategorii jest blisko 20 i obejmują dziedziny od sztuki przez historię i socjologię aż do nauk przyrodniczych i techniki. Każdy z działów rozbity jest także na mniejsze podgrupy, odpowiadające węższym specjalizacjom i poszczególnym zagadnieniom.

Wyszukiwanie możesz także prowadzić z uwzględnieniem placówki naukowej, która opublikowała dany materiał. Wyszukiwarka obejmuje okres ostatnich 5 lat.
To dobra strona, jeśli szukasz inspiracji do stworzenia specjalistycznego tekstu.

 

Wyszukiwarka prac naukowych dla copywriterów – podsumowanie

Tworzenie contentu wysokiej jakości, szczególnie w przypadku tekstów specjalistycznych, wymaga dużego researchu i dostępu do sprawdzonych, wiarygodnych źródeł.
Wykorzystaj w swojej pracy możliwości, jakie daje cytowanie prac naukowych i powoływanie się na wyniki badań. Aby ułatwić sobie pracę, przy wyszukiwaniu opracowań i cytatów używaj dedykowanych do tego przeglądarek.
Oprócz wartościowych źródeł dostarczą ci także inspiracji i pomysłów na specjalistyczne artykuły, które zainteresują twoich odbiorców.

A z jakich narzędzi i wyszukiwarek wy korzystacie? Podzielcie się z nami pomysłami!

Zapisz

Zapisz

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar
wpDiscuz