Świadomie mało kto z nas zwraca uwagę na wykonanie opakowania produktu – ważniejsze jest to, co „siedzi” w środku, prawda? Z drugiej strony, opakowanie może przekazać sporo informacji o produkcie, jego wartości i wartościach, jakim hołduje marka, jeszcze zanim przeczytasz skład i rozpoznasz nazwę producenta.
Design opakowań to osobny dział projektowania. Zabawa nie tylko z formą graficzną, ale również z formą przestrzenną daje twórcom możliwość do odkrywania pomysłowych skojarzeń, praktycznych rozwiązań albo… dostarczania konsumentom wizualnej przyjemności.
Opakowanie to nie tylko pojemnik na produkt. Dobrze zaprojektowane wpasowuje się w wizerunek marki, a tym samym ma siłę przekonać odbiorcę do zakupów. Czy opakowanie nadaje się do recyklingu lub jest wykonane z materiałów biodegradowalnych? Czy daje wrażenie, że produkt jest wart swojej ceny? Kilka centymetrów kwadratowych powierzchni może stać się potężnym nośnikiem znaczeń.
W tym roku po raz trzynasty obchodzimy Dzień Opakowań, ustanowiony przez Polską Izbę Opakowań, aby upowszechniać wiedzę o znaczeniu tych niepozornych przedmiotów. Z tej okazji wybraliśmy dla was ponad 10 najbardziej pomysłowych, kreatywnych i zaskakujących projektów pudełek, kartonów, puszek i butelek – wszystko dla waszej inspiracji.
Design opakowań – Marais
Projekt przygotowany przez studio Latona odwołuje się do skojarzeń, jakie fortepian wywołuje w japońskich odbiorcach marki: elegancji, harmonii i prestiżu. Opakowanie nawiązuje do klawiatury instrumentu, a ten sam motyw powtarza się także w torbach na produkty.
Package Design – Rijksmuseum
Najsłynniejsze holenderskie muzeum stworzyło kolekcję biżuterii naśladującą klejnoty, które miłośnicy malarstwa mogą znać z ikonicznych dzieł dawnych mistrzów. Opakowania Vsevoloda Abramova wykorzystują ten motyw również w opakowaniach produktu.
Projektowanie opakowań: najlepsze przykłady – Naked
Rosyjski projektant Stas Neretin w tym projekcie linii kosmetyków do higieny intymnej marki Naked postawił na… skojarzenia. Brzoskwiniowy kolor i krzywizny przypominające ludzkie ciało nawiązują do tego, że firma dosłownie nie ma nic do ukrycia. Dodatkowy twist? Dotknięte, opakowanie zabarwia się na czerwono.
Package Design: najlepsze przykłady – Panasonic
Dlaczego nie wykorzystać do końca skojarzeń, jakie budzi produkt, również w opakowaniu? Projekt przygotowany przez niemiecką agencję Sholz & Friends dla słuchawek panasonic zakłada, że samo opakowanie ma być tak minimalistyczne, jak to tylko możliwe, aby najwyraźniej wybrzmiał w nim produkt – słuchawki ułożone w kształt nuty.
Jak projektować opakowania – Thelma’s Treats
Opakowanie, które tworzy perfekcyjny kontekst dla produktu? Kartonowe pudełko na wypieki firmy Thelma’s Treats zaprojektowane przez Briana Sauera z agencji Sunday Manufacturing pokazuje idealny piekarnik z idealnymi ciasteczkami.
Przykłady projektów opakowań – Charm Villa
Tajwańska marka Charm Villa sprzedaje herbatę w torebkach – ale zapomnijcie o nudnym „kapciu” smętnie zalegającym w kubku. Cienki materiał, z którego wykonana jest torebka, ma kształt złotej rybki z jej zwiewnymi płetwami. W złocistym naparze torebka herbaty wygląda jak rybka w jesiennym stawie.
Inspirujące projekty opakowań – Trident
Guma miętowa to coś, o czym rzadko myślimy w kategorii gadżetu, który może wywołać uśmiech – a to właśnie skojarzenie wykorzystał syryjski projektant Hani Douaji w swojej pracy dla marki Trident. Jedyny minus? Ubywające z pudełka gumy sprawiają wrażenie, że… z zębami coś jest nie tak.
Projekty opakowań: inspiracje – BEEloved honey
Skojarzenia, jakie budzi miód, są oczywiste – pszczoły, heksagonalne plastry, ule. Tamara Mihajlović i Njegos Tjasic z Serbii podeszli do tych skojarzeń w nowatorski sposób: szklany pojemnik przypomina trochę skrystalizowany miód, ale wywołuje raczej skojarzenia z kryształem niż z zestalonym miodem. Historię powstania obejrzycie tu.
Projektowanie opakowań: inspiracje – Kleenex
Produkt może być też częścią historii, jaką ma opowiadać opakowanie – tak jak w przypadku projektu Chrisa Yoona dla marki Kleenex. Chusteczki tworzą dym z komina, czystą kartkę papieru w maszynie do pisania i fontannę pary wodnej wydmuchiwaną przez walenia.
Pacakage design: inspiracje – Lanna Oriental Spa
Lanna specjalizuje się w tajlandzkich technikach pielęgnacyjnych i kosmetykach z tego kraju. Ich rumiankowe mydło w ciekawy sposób nawiązuje do kształtu podstawowego produktu – ziół, płatków kwiatów i liści. Zaprojektowane przez Zeefusion opakowanie tego ekskluzywnego mydełka ma kształt i nadruk upodobniający go do liścia.
Package design: najlepsze przykłady – Volksbier
Opakowanie może być też… przebraniem. Miłośnicy piwa na ogól nie darzą piwa w puszkach wysoką estymą, dlatego agencja marketingowa Remarks w projekcie puszki dla marki Volksbier odwołała się do tego w humorystyczny sposób. Nadruk na puszce do złudzenia przypomina kufel z grubego szkła, wypełniony po brzegi bursztynowym piwem z „czapeczką” z pianki. Kusi, żeby sprawdzić, czy rzeczywiście jest tak smaczne, jak ze szkła.
A jakie ciekawe projekty wy możecie podrzucić? Podsyłajcie swoje sugestie w komentarzach!