Jak efektywnie korzystać z Google Docs - tricki dla freelancerów

Jako copywriter na pewno masz swój ulubiony edytor tekstowy. Część z nas jest wierna pakietowi Office Microsoftu lub jego darmowym odpowiednikom, takim jak Open Office lub Libra Office. Są też copywriterzy stawiają na narzędzia stworzone specjalnie z myślą o tym, aby nic nie rozpraszało w trakcie pisania – tu do faworytów należą aplikacje WhiteRoom/DarkRoom i Zen Writer.

Możliwości jest sporo, ale niezależnie od tego, z jakiego edytora tekstu korzystasz w pracy zdalnej, jako copywriter na pewno używasz od czasu do czasu Google Docs.
To narzędzie pakietu Google jest nieocenione dla każdego copywritera. Google Docs przydaje się, kiedy chcesz szybko stworzyć szkic tekstu dla klient lub chcesz zaprosić zleceniodawcę do zostawienia komentarzy w ostatecznej wersji zamówionego tekstu.

Jak efektywnie korzystać z Google Docs - tricki dla freelancerów
10 tricków Google Docs dla copywriterów

 

Google Docs ma wśród copywriterów swoich zwolenników i przeciwników. Komentowanie i udostępnianie plików to niewątpliwe zalety narzędzia Googla, ale wielu copywriterom przeszkadzają specyficzne skróty klawiaturowe i wygląd dokumentów, który różni się od tego, co znamy z programów i aplikacji desktopowych.

Czy Google Docs może cię zaskoczyć czymś na plus tak, żeby zapomnieć o jego wadach? Przedstawiamy 10 tricków, dzięki którym jako copywriter w pełni wykorzystasz jego możliwości!

 

1. Tricki GoogleDocs dla copywriterów – lista skrótów klawiaturowych

Wielu copywriterów zniechęca to, że w Google Docs nie działają funkcje prawego klawisza myszy, a edycję dokumentu trzeba przeprowadzać za pomocą skrótów klawiaturowych. Wielu z nas nie zna ich wszystkich, ograniczając się tylko do najpopularniejszych „kopiuj”, „wklej” i „wytnij”, ewentualnie pogrubień i pochyleń w tekście.

Tymczasem Google Docs oferuje znacznie więcej możliwości, wystarczy tylko… zerknąć na listę skrótów. Aby ją przywołać, wciśnij jednocześnie

CTRL + /

Ta kombinacja przywołuje listę skrótów podzieloną na kategorię formatowania tekstu i akapitu, edycję, nawigację, komentarze, a także obiekty i menu.
Dodatkowy trick? Przy pierwszym użyciu Google zapyta Cię, czy chcesz podmienić skróty przeglądarki na skróty dysku Google. Wygodne!

 

2. Tricki GoogleDocs dla copywriterów – słownik

Co możesz odkryć na liście skrótów Google Docs? Naszym faworytem jest słownik (dla języków obcych). Zaznacz słowo, którego znaczenia nie jesteś pewny i wciśnij

CTRL + Shift + Y

Ta kombinacja wyświetli definicję szukanego terminu wraz z wymową.

 

3. Tricki GoogleDocs dla copywriterów – tłumaczenie

Materiały do tekstu w języku obcym? A może potrzebujesz zrobić szybkie, robocze tłumaczenie tego, nad czym pracujesz? Dokumenty Google są połączone z tłumaczem Googla i wystarczy tylko jedno kliknięcie, aby przełożyć twój tekst na dowolny język. Funkcję tę znajdziesz w zakładce Narzędzia → przetłumacz dokument…

Tekst zostanie wyeksportowany do nowego pliku, dzięki czemu nie stracisz swojej pracy. Tłumacz Googla, chociaż użyteczny, jest daleki od doskonałości, dlatego traktuj go raczej jako substytut profesjonalnego tłumacza.

 

4. Tricki GoogleDocs dla copywriterów – wyszukiwanie obrazów

Pracujesz nad tekstem na zlecenie dla firmy i chcesz od razu przesłać również zdjęcia, które uzupełnią wpis na bloga lub post na media społecznościowe? Nic prostszego!

Zaznacz słowo kluczowe, według którego chcesz dobrać obrazy, a następnie prawym przyciskiem myszy wybierz opcję „Przeglądaj ‘x’”. W panelu bocznym wyświetlą ci się najpopularniejsze treści powiązane z danym słowem oraz obrazy na licencji CC0, które możesz wykorzystać w swoim tekście, bez obaw o status prawny i ograniczenia.

 

5. Tricki GoogleDocs dla copywriterów – kodowanie i formatowanie z Worda w Google Docs

Jeśli jesteś jednym z tych copywriterów, których od dokumentów Google odrzuca brak kodowania, do jakiego jesteś przyzwyczajony, skorzystaj z rozszerzenia Chrome Office Editing for Docs, Sheets & Slides. Umożliwia on pracę z plikami .doc tak, jakby znajdowały się w dokumentach Google.

 

6. Tricki GoogleDocs dla copywriterów – komentarze i sugestie

Kiedy współpracujesz z innymi osobami lub chcesz przekazać szkic tekstu do wstępnej oceny zleceniodawcy, na pewno otrzymasz dokument „upiększony” komentarzami tak, że trudno odszukać to, nad czym rzeczywiście masz pracować.

Kliknij w ikonkę ołówka w prawym górnym rogu i rozwiń ukryte pod nim menu. Funkcje menu pozwalają ukryć komentarze („Wyświetlanie”), edytowanie dokumentu („Edytowanie”) oraz zamienienie wszystkich sugestii na komentarze do edycji („Sugerowanie”).

Dzięki opcji Plik → Historia zmian możesz również sprawdzić, na której wersji pliku pracujesz.

 

7. Tricki GoogleDocs dla copywriterów – wysyłanie pliku jako PDF

Twój tekst jest już gotowy, uzupełniony o zdjęcia i staranne formatowanie? Jeśli nie chcesz, żeby layout „rozjechał się” w czasie konwersji do innego formatu lub chcesz zabezpieczyć plik przed edycją, wyślij go jako PDF.

Aby to zrobić, skopiuj cały adres URL pliku, a następnie zamień „/edit” na końcu linka na „/export?format=pdf”. Kiedy wyślesz zedytowany link do odbiorcy, po kliknięciu pobierze on tylko wersję PDF.

 

8. Tricki GoogleDocs dla copywriterów – edytowanie plików PDF w Google Docs

Jeśli nie masz profesjonalnej i pełnej wersji AcrobatReader edytowanie plików PDF nie zalicza się do najłatwiejszych operacji, chyba ze skorzystasz z Google Docs.

Aby edytować PDF, wgraj plik do Google Drive, a następnie kliknij go dwa razy i wybierz kolejno „Otwórz za pomocą → Google Doc”.

 

9. Tricki GoogleDocs dla copywriterów – tworzenie własnej templatki

Jesteś naprawdę dumny z layoutu twojego materiału? A może potrzebujesz wzoru dokumentów, szablonu newslettera lub templatki dla innych współpracowników?

Możesz wysłać stworzony dokument nie tylko jako PDF, ale również jako templatkę. Aby to zrobić, skopiuj adres URL dokumentu i zamień końcowe „/edit” na „/copy”. W ten sposób odbiorca po otrzymaniu i otworzenia linka zostanie poproszony o stworzenie kopii w jego dokumentach. To umożliwi mu pracę na twoim dokumencie jako na swoim własnym.

 

10. Tricki GoogleDocs dla copywriterów – używaj głosu

Copywriterzy to jedna z tych grup zawodowych, która najbardziej jest narażona na zespół cieśni w obrębie nadgarstka oraz inne choroby zawodowe. Szanuj swoje ręce i tak często, jak to możliwe, korzystaj z możliwości dyktowania dokumentów!

  • Aby podyktować tekst, użyj funkcji Narzędzia → Pisanie głosowe (skrót CTRL + Shift + S). Google rozpozna, co mówisz i zamieni wypowiedź w tekst.
  • Aby wprowadzić znaki interpunkcyjne, użyj ich nazw. Dodawanie znaków interpunkcyjnych jest aktywne w angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim i rosyjskim.
  • Edytuj tekst poleceniami głosowymi. Za pomocą polecenia głosowego sformatujesz dokumenty, tabele i inne parametry dokumentu. Aby funkcja zadziałała, język konta i dokumentu muszą być ustawione na angielski.

Pełną listę porad, jak wykorzystać konwersję mowy na tekst znajdziesz tu.

 

10 tricków Google Docs nie tylko dla copywriterów – podsumowanie

GoogleDocs ma wśród copywriterów swoich zwolenników i przeciwników. Dokumenty Googla to świetne narzędzie do pracy w grupie, konsultacji tekstu ze zleceniodawcą czy wprowadzania poprawek i zmian, których historię możesz śledzić.

Jeśli przeszkadza ci kodowanie i formatowanie inne niż w edytorach tekstu, jakie już znasz, Google ma szereg funkcji, które pozwolą ci płynnie przejść pomiędzy dwoma narzędziami. Ograniczeniem nie jest nawet format!

Nie wszyscy copywriterzy w pełni wykorzystują narzędzia, jakie oferuje Google, a które w zaskakujący sposób ułatwią ci pracę. Tłumaczenia, słowniki, wyszukiwanie obrazów, tworzenie i edytowanie dokumentów pdf i templatek to tylko niektóre z nich.

A może znasz inne tricki GoogleDocs? Koniecznie napisz nam w komentarzu, z jakich korzystasz w pracy zdalnej!