15 typów postów, które pokochają twoi odbiorcy

Social media od dawna nie są tylko formą komunikacji i sposobem na dostarczanie rozrywki. Wraz z pojawieniem się marek na takich portalach, jak Facebook, Twitter czy Instagram, obecność w mediach społecznościowych stała się nieodłączną częścią strategii marketingowej firm.

Przed copywriterami, content managerami i social media managerami pojawiło się niełatwe zadanie tworzenia i zarządzania publikowanymi treściami. Co więcej, muszą one być zgodne ze strategią medialną i wizualną marki, jej tone of voice, oraz… oczekiwaniami grupy odbiorców.

Oprócz tego, że chcesz „konwertować” użytkowników i odbiorców w klientów marki lub firmy, zależy ci także na tym, aby inni zwyczajnie cieszyli się treściami, jakie publikujesz. Tymczasem badanie wykonane przez Sprout Social trzy lata temu pokazuje, że 41% osób, które przestały obserwować daną markę, zrobiła to z powodu rodzaju publikowanych treści, a 46% wskazało jako jedną z przyczyn również zbyt dużą ilość postów.

15 typów postów, które pokochają twoi odbiorcy
Jakie typy treści sprawdzają się w mediach społecznościowych?

Tymczasem twoi odbiorcy stykają się codziennie z taką dużą ilością contentu, że… nie mają czasu na rzeczy nudne lub takie, które nie odpowiadają ich zainteresowaniom. Zastanawiasz się, jaki typ mediów postować lub jak powinny wyglądać twoje publikacje? W znalezieniu odpowiedzi pomoże ci ten przewodnik.

 

15 rodzajów postów, które pokochają twoi odbiorcy

1. Video i podcasty
Video są powszechnie uważane za przyszłość contentu; są łatwe w odbiorze, angażujące i mogą pełnić rożne funkcje, od informacyjnej do rozrywkowej. Przygotowanie profesjonalnego video wymaga pewnej wiedzy, wyczucia i doświadczenia, nie wspominając o nakładach finansowych (chociażby programów do obróbki nagranego materiału). W porównaniu do popularności i korzyści, jakie może przynieść video, jest to inwestycja, którą warto rozważyć.

Podcasty, bardzo popularne na rynkach zachodnich, głównie w Stanach, coraz mocniej wchodzą również na nasz rynek. Oprócz podcastów profesjonalnych i branżowych, obecnych w treściach blogerów, zaczynają się pojawiać również podcasty rozrywkowe.

15 typów postów, które pokochają twoi odbiorcy
Jakie typy treści sprawdzają się w mediach społecznościowych?

 

2. Ankiety („poll”)
Głosowania, ankiety i polls to najłatwiejszy sposób na to, aby zapytać o zdanie twoich odbiorców, a tym samym okazać realne zainteresowanie ich opiniami i potrzebami. To także doskonałe narzędzie, aby zaangażować followerów i zaprosić ich do pozostania dłużej na twoim profilu.

 

3. Zdjęcia pracowników
Większość odbiorców mediów społecznościowych kocha content pokazujący, jak ich ulubiona marka, sklep lub usługodawca działają „od kuchni”. Udostępnianie contenu, który pokazuje, jak pracujecie albo z kogo składa się twój zespół, nadaje wizerunkowi marki ludzkich cech i wzbudza większe zaangażowanie użytkowników.

 

4. Posty z bloga
Prowadzisz blog lub serwis ekspercki? Podziel się nowymi tekstami z osobami, które polubiły twój profil w mediach społecznościowych. Jest mało prawdopodobne, że użytkownicy sami będą codziennie odwiedzać twoją stronę informacyjną, dlatego przypominaj im o sobie za pomocą wpisu w mediach społecznościowych.

Oprócz tego, że zyskasz ciekawy, wartościowy content na profil, zdobędziesz także dodatkowy ruch w witrynie.

15 typów postów, które pokochają twoi odbiorcy
Jakie typy treści sprawdzają się w mediach społecznościowych?

 

5. Content stworzony przez użytkowników
Brakuje ci pomysłów na treści? Przejrzyj swoją skrzynkę odbiorczą, sprawdź, co się dzieje na Twitterze lub Instagramie pod hasztagami związanymi z twoim core-businessem, sprawdź powiadomienia i wzmianki na Facebooku.
Może właśnie ktoś stworzył materiał o twojej marce, napisał post, podzielił się recenzją? Wykorzystaj ten content i udostępnij go – to dobry sposób na zwiększanie zasięgów i jednocześnie pozyskanie „dowodu społecznego”.

 

6. Nowe produkty
Media społecznościowe to doskonałe miejsce do informowania użytkowników i odbiorców o produktach, jakie chcesz wprowadzić do swojej oferty. Możesz wykorzystać posty, aby „podgrzać atmosferę” wokół nowego produktu, przedstawić go czytelnikom i zachęcić ich do zakupu.

15 typów postów, które pokochają twoi odbiorcy
Jakie typy treści sprawdzają się w mediach społecznościowych?

 

7. Case studies
Studium przypadku to świetne narzędzie do przekazania dowodu społecznego. Przedstaw historię odbiorcy, który przetestował i używa twojego produktu lub usługi, aby zwiększyć swoją wiarygodność. A może oddasz głos samemu użytkownikowi? Oprócz case study pokażesz również, że jesteś otwarty na głosy odbiorców i autentycznie angażujesz się w to, jak korzystają z twoich usług.

 

8. Infografiki
Jesteśmy wzrokowcami: obrazy przetwarzamy szybciej niż słowa czytane i słyszane, lepiej też reagujemy na obrazy niż na tekst. Wykorzystaj to za pomocą infografik – możesz na nich przedstawić wszystko, od zalet korzystania z twojego produktu aż do statystyk, które go dotyczą.

Jeśli twoja infografika poruszy szersze zagadnienie, np. dotyczące społeczności, która korzysta z twojej usługi, może zainteresować osoby również spoza kręgu dotychczasowych odbiorców, a tym samym zwiększyć zasięg posta i twoją popularność.
Infografiki możesz wykonać w generatorach, o których pisaliśmy tu.

 

9. Zdjęcia wysokiej jakości
Posty na mediach społecznościowych, które zawierają materiał wizualny, a nie tylko sam tekst, zawsze osiągają wyższe wskaźniki zaangażowania – komentarze, polubienia i udostępnienia – od postów, które składają się tylko z tekstu.

Nie musisz ograniczać się tylko do stockowych zdjęć. Jeśli masz możliwość zrobienia autorskich zdjęć swoich produktów lub kompozycji związanych ze stylem życia, z jakim łączy się sprzedawana przez ciebie usługa, post zyska na atrakcyjności.

 

10. Osiągnięcia marki
Ten typ postów można polecić start-upom na każdym etapie rozwoju, jeśli tylko pojawiają się w rozsądnych ilościach i nie dominują nad tym, co znajduje się na twoim profilu. Nie chcesz doprowadzić do sytuacji, w której piszesz tylko o sukcesach, kiedy nie przekładają się one bezpośrednio na wzrost świadomości marki i sprzedaż.
Twój start-up odebrał nagrodę, zakwalifikował się do udziału w programie inwestycyjnym, a może ktoś opublikował o was pozytywny tekst? Tym wszystkim możesz podzielić się ze swoimi odbiorcami.

 

11. Cytaty
Ciekawy cytat podany w oryginalnej graficznej formie to często stosowany typ postów. Wykorzystaj go twórczo: zamiast wybierać na chybił-trafił z cytatów Google, pomyśl o swego rodzaju cyklach, spójnych pod względem przekazu i formy graficznej.

Jeśli skupiasz się na cytatach motywacyjnych, nie przeplataj ich podwórkowymi żartami; jeśli twoje cytaty mają zawierać porady i wskazówki, nie mieszaj ich z filozofią new-age.
Generatory ciekawych zestawień fontów znajdziesz tu, a w dobrze palety kolorów pomogą ci te narzędzia.

15 typów postów, które pokochają twoi odbiorcy
Jakie typy treści sprawdzają się w mediach społecznościowych?

 

12. Informacje o zbliżających się wydarzeniach
Wydarzenia są cennym rodzajem posta, szczególnie jeśli utworzysz wydarzenie na FB. Pozwala ono twoim followerom oznaczyć się jako „wezmę udział” i „zainteresowany”, a informacja o tym dotrze także do znajomych osoby, która bierze udział w wydarzeniu – w ten sposób zyskujesz dodatkową grupę odbiorców.

Wydarzenia nie zawsze muszą być fizycznymi eventami. Wydarzenia medialne, cyfrowe i wirtualne też się nadają! Masz pomysł na akcję promocyjną, na konkurs, webinar, konsultacje online, wyzwanie „x-day challenge” – wykorzystaj je.

 

13. Relacje live i webinary
Facebook kocha relacje live i ty również powinieneś! Relacja live posłuży ci na przykład do stworzenia webinaru, konsultacji online, szkolenia lub panelu dyskusyjnego z użytkownikami. Relację live należy oczywiście wcześniej wypromować, co również pozwoli ci zaktywować uczestników.

Zastanów się zwłaszcza nad webinarami. Jeśli twoja usługa jest w jakimś sensie innowacyjna lub nietypowa. Użytkownikom przyda się demonstracja, jak z niej korzystać oraz miejsce, gdzie będą mogli zadać ci pytania.

 

14. Giveaways
Media społecznościowe to wymarzone miejsce dla wszystkich akcji promocyjnych, które obejmują rozdawanie produktów, usług, zniżek i kuponów. Dzięki takiemu „wabikowi” zyskasz dodatkowy zasięg – więcej polubień i udostępnień – oraz dasz okazję użytkownikom na przetestowanie twoich usług. Wśród nich może być przyszły „ambasador” twojej marki, influencer lub wierny klient, który będzie polecał cię innym.

Akcja promocyjna typu giveaway jest stosunkowo łatwa do przeprowadzenia, jeśli jednak chcesz zorganizować konkurs, dokładnie zapoznaj się z regulaminem portalu, na którym chcesz go przeprowadzić. Złamanie zasad może skutkować zawieszeniem konkursu lub zablokowanie twojego konta – dotyczy to zwłaszcza popularnych konkursów na Facebooku.

 

15. Recykling postów
Na początku to ty będziesz swoim content managerem, dlatego oswój się z ideą recyklingu postów. Jeden z opublikowanych materiałów cieszył się dużym powodzeniem i spodobał się odbiorcom? Przypomnij im go! Nie chodzi tu o odkopywanie materiałów sprzed kilku lat ani publikowania co tydzień tej samej rzeczy, ale o wybór takiego contentu, który odpowiada sytuacji. Śmiało przenoś content między platformami – w ten sposób dodatkowo wydłużysz jego „żywotność”.