Każdy freelancer, początkujący i zaawansowany, styka się w pracy zdalnej z podobnymi wyzwaniami.
Utrata płynności finansowej jest jednakowym stresem dla niezależnego grafika i copywritera na początku freelancerskiej drogi, jak dla ich bardziej doświadczonych kolegów po fachu. Freelancerzy z różnym stażem mają inne sposoby na radzenie sobie z formalnościami, podatkami, nieuczciwymi klientami czy wreszcie z… promocją swoich usług.

Niezależność, jaką daje praca zdalna, ma również swoją drugą stronę. Jeśli odpowiednio wcześniej nie zadbasz o budżetowanie, marketing usług i kwestie formalne, konsekwencje mogą poważnie zachwiać twoją freelancerską karierą.
Z tymi wyzwaniami stykamy się wszyscy, ale nie wszyscy musimy na nich tracić. Przedstawiamy trzy tricki na trzy największe pułapki freelancerów.
Wyzwania w pracy zdalnej: terminowe płatności
Wynagrodzenie na koncie w terminie to marzenie wszystkich freelancerów. Rzeczywistość szybko weryfikuje założenia o twojej płynności finansowej. Nie zawsze jest to wina nierzetelnych klientów: czasem za przestoje w płatnościach odpowiada księgowość, opóźnienia w odbiorze pracy, weryfikacja i testy tego, co wykonałeś.
Nie wszystkie sytuacje da się przewidzieć, ale niektórym z nich możesz łatwo zapobiec:
• budżetowanie
Wyznacz sobie dwa zlecenia w ciągu miesiąca, z których wpływy odkładasz na swoją finansową poduszkę bezpieczeństwa. Dzięki niej poradzisz sobie z przestojami w płatnościach lub niespodziewanymi wydatkami.
• różnorodni klienci
Doświadczenia z pandemii wywołanej przez Covid pokazały, że freelancerzy specjalizujący się w obsłudze tylko jednej branży, np. gastronomicznej lub eventowej, mogą bardzo szybko stracić swoje najważniejsze źródła zleceń.
Miło jest mieć jednego stałego klienta, który regularnie podrzuca zlecenia pokrywające 80% twojego założenia budżetowego, ale taki układ nie jest bezpieczny. Jeśli stracisz tego jednego klienta, możesz z dnia na dzień zostać bez stałych wpływów, ale… z zaniedbanym marketingiem.

Dywersyfikuj swoją bazę klientów i szukaj zleceniodawców z różnych branż. W ten sposób zamiast ograniczać sobie możliwości zarabiania, zwiększasz krąg potencjalnych klientów zyskanych z poleceń i rekomendacji.
• zabezpieczenie płatności
Sposobem na to, aby uniknąć zastojów w płatnościach, jest również korzystanie z systemu transakcji chronionej w Useme. Serwis działa w niej jako rodzaj gwaranta: klient zabezpiecza Twoje wynagrodzenie na koncie Useme. Ty realizujesz pracę i dostarczasz ją do serwisu, a Useme wypłaca ci wynagrodzenie, jeśli praca jest wykonana zgodnie z zamówienie i w terminie.
To rozwiązanie do zera minimalizuje ryzyko, że klient zamówi pracę, ale za nią nie zapłaci. Rozpoczynasz prace nad zleceniem, kiedy środki znajdują się już na koncie Useme, a klient zyskuje pewność, że otrzyma wykonane dzieło.
Wyzwania pracy zdalnej: formalności, umowy, podatki
Nawet jeśli w szkole miałeś lekcje z przedsiębiorczości, powiedzmy to wprost: od tego czasu prawo mogło zmienić się kilka(naście) razy, a uczyć się czegoś teoretycznie to zupełnie co innego, niż wykorzystać wiedzę w praktyce.
Dla freelancerów zaskoczeniem bywa, że nie tylko płacą podatki, ale warto również pomyśleć o ubezpieczeniach, o które normalnie dbał pracodawca. Dotyczy to także właścicieli firm, świeżo upieczonych samozatrudnionych właścicieli jednoosobowych działalności.

Kiedy sam odpowiadasz za realizację zleceń, marketing, obsługę klienta i budżetowanie, na księgowość, kadry i dział prawny możesz zwyczajnie nie mieć już czasu ani sił.
• Useme – wystawianie faktur bez firmy
Polski serwis dla freelancerów jest optymalnym połączeniem biura księgowego i inkubatora firm. Umożliwia osobom fizycznym wystawienie faktury VAT z klientem polskim lub zagranicznym. Jednocześnie Useme zawiera z freelancerem umowę o dzieło, zlecenia lub najmu, w zależności od rozliczanej pracy, i odprowadza za niego podatki.
Oprócz tego system transakcji chronionej gwarantuje, że freelancer otrzyma wynagrodzenie za pracę ukończoną w terminie zgodnie z zamówieniem.

Wszystkie formalności znajdują się po stronie Useme, aby freelancer mógł w pełni skoncentrować się na tym, co najważniejsze: swojej pracy.
• komplet dokumentów
Zanim rozpoczniesz prace zdalną, przygotuj swój własny komplet dokumentów, takich jak wzory umów, protokoły przekazania praw autorskich, warunki udzielania licencji, wezwania do zapłaty, a jeśli prowadzisz swój blog jako firma, również deklaracje RODO.
Treść dokumentów warto skonsultować z prawnikiem, aby uniknąć przykrych niespodzianek.
Wyzwania pracy zdalnej: marketing i zdobywanie klientów
Nieodłączną częścią pracy zdalnej jest szukanie nowych zleceń, nawiązywanie nowych kontaktów i pozyskiwanie klientów. W tej dziedzinie ważne są dwa elementy: konsekwencja i spójność.
Aby twoje działania marketingowe przyniosły skutek, musisz być w nich regularny, szczególnie jeśli prowadzisz profesjonalny blog, profil w mediach społecznościowych lub cykl podcastów/vlogów.
Spójność to często element, który przekonuje klientów o twoim profesjonalizmie i wysokiej jakości usług. Chodzi nie tylko o spójność kolorów, jakich używasz, logo czy adresu mailowego z adresem strony, ale również o to, czy całość twoich działań komunikuje te same wartości. Zapomnij o mieszaniu treści prywatnych i zawodowych w ramach jednego profilu – ustawienia prywatności są tu twoim dużym sprzymierzeńcem.

• networking
Badania przeprowadzone przez Useme wskazały, że oprócz portali ze zleceniami dla freelancerów najczęstszym źródłem nowych ofert pracy zdalnej są… rekomendacje i polecenia.
Dbaj o swoją sieć kontaktów zawodowych, ale również o zachowanie poprawnych relacji z klientami – to oni po zakończonej współpracy mogą polecać cię innym firmom lub wracać po kolejne usługi.
• dopracowane oferty
Kolejna oferta nie wygrywa? Zastanawiasz się pewnie, czy powodem były twoje kompetencje, czy cena – nie chcesz wyceniać się poniżej progu opłacalności, ale jak przekonać klienta do twojej stawki?
Cena usługi jest w rzeczywistości wartością relatywną: czy 100 zł za 1000 zzs tekstu, który przynosi firmie kilka tysięcy miesięcznego dochodu to dużo czy mało? A tak właśnie działają claimy, które zwracają uwagę użytkowników, przekonują do marki czy komunikują jej wizerunek.
Oferta złożona na zasadzie kopiuj-wklej zainteresuje klientów, którzy potrzebują prac o jakości „kopiuj-wklej”, a którzy mają dość wolnego czasu, aby ciągnąć cię za język i dopytywać, co możesz dla nich zrobić.
Dopracuj swoją ofertę: odpowiedz na pytania klienta, przedstaw krótko te ze swoich kompetencji, które odpowiadają jego potrzebom. Warto czytać między wierszami: jeśli zleceniodawca szuka kogoś do poprowadzenia bloga, nie robi tego po to, aby zapełnić puste miejsce na stronie. Blog jest tylko narzędziem, a celem może być pozycjonowanie, zdobywanie odbiorców, budowanie wizerunku. Co z tego potrafisz zrobić samym tekstem?
Zamień pułapki i wyzwania freelancera w zysk z pracy zdalnej – podsumowanie
Wyzwania freelancerów, które opisaliśmy, dotyczą wszystkich branż pracy zdalnej, jednak nie w jednakowym stopniu. Wielu z nas spokojnie utrzymuje się z pracy zdalnej, nie inwestując czasu w marketing i składając raczej przeciętnej oferty. Wielu z nas spokojnie żyje również bez finansowej poduszki bezpieczeństwa.
Czy to oznacza, że można poprzestać na przeciętnej jakości i przeciętnych dochodach? Można, ale nie warto. Praca zdalna bywa nieprzewidywalna: możesz w ciągu miesiąca stracić stałych klientów, może wypaść ci niespodziewany wydatek, możesz wdać się w długi spór z nieuczciwym klientem. Wszystko to oznacza dla ciebie niepotrzebny stres i stratę czasu, których możesz uniknąć.
Zadbaj o trzy kluczowe sfery każdego freelancera: płynność finansową, marketing i formalności związane z umowami, a zaczniesz zyskiwać wyższe zarobki i wolny czas!