Jak nie tracić na wyzwaniach pracy zdalnej?

Każdy freelancer, początkujący i zaawansowany, styka się w pracy zdalnej z podobnymi wyzwaniami.

Utrata płynności finansowej jest jednakowym stresem dla niezależnego grafika i copywritera na początku freelancerskiej drogi, jak dla ich bardziej doświadczonych kolegów po fachu. Freelancerzy z różnym stażem mają inne sposoby na radzenie sobie z formalnościami, podatkami, nieuczciwymi klientami czy wreszcie z… promocją swoich usług.

Jak nie tracić na wyzwaniach pracy zdalnej?
Jak zabezpieczyć ryzykowne zlecenia?

Niezależność, jaką daje praca zdalna, ma również swoją drugą stronę. Jeśli odpowiednio wcześniej nie zadbasz o budżetowanie, marketing usług i kwestie formalne, konsekwencje mogą poważnie zachwiać twoją freelancerską karierą.

Z tymi wyzwaniami stykamy się wszyscy, ale nie wszyscy musimy na nich tracić. Przedstawiamy trzy tricki na trzy największe pułapki freelancerów.


Wyzwania w pracy zdalnej: terminowe płatności

Wynagrodzenie na koncie w terminie to marzenie wszystkich freelancerów. Rzeczywistość szybko weryfikuje założenia o twojej płynności finansowej. Nie zawsze jest to wina nierzetelnych klientów: czasem za przestoje w płatnościach odpowiada księgowość, opóźnienia w odbiorze pracy, weryfikacja i testy tego, co wykonałeś.

Nie wszystkie sytuacje da się przewidzieć, ale niektórym z nich możesz łatwo zapobiec:

budżetowanie

Wyznacz sobie dwa zlecenia w ciągu miesiąca, z których wpływy odkładasz na swoją finansową poduszkę bezpieczeństwa. Dzięki niej poradzisz sobie z przestojami w płatnościach lub niespodziewanymi wydatkami.

różnorodni klienci

Doświadczenia z pandemii wywołanej przez Covid pokazały, że freelancerzy specjalizujący się w obsłudze tylko jednej branży, np. gastronomicznej lub eventowej, mogą bardzo szybko stracić swoje najważniejsze źródła zleceń.

Miło jest mieć jednego stałego klienta, który regularnie podrzuca zlecenia pokrywające 80% twojego założenia budżetowego, ale taki układ nie jest bezpieczny. Jeśli stracisz tego jednego klienta, możesz z dnia na dzień zostać bez stałych wpływów, ale… z zaniedbanym marketingiem.

Jak nie tracić na wyzwaniach pracy zdalnej?
Bezpieczna praca zdalna: jak zyskać gwarancję wypłaty w pracy zdalnej

Dywersyfikuj swoją bazę klientów i szukaj zleceniodawców z różnych branż. W ten sposób zamiast ograniczać sobie możliwości zarabiania, zwiększasz krąg potencjalnych klientów zyskanych z poleceń i rekomendacji.

• zabezpieczenie płatności

Sposobem na to, aby uniknąć zastojów w płatnościach, jest również korzystanie z systemu transakcji chronionej w Useme. Serwis działa w niej jako rodzaj gwaranta: klient zabezpiecza Twoje wynagrodzenie na koncie Useme. Ty realizujesz pracę i dostarczasz ją do serwisu, a Useme wypłaca ci wynagrodzenie, jeśli praca jest wykonana zgodnie z zamówienie i w terminie.

To rozwiązanie do zera minimalizuje ryzyko, że klient zamówi pracę, ale za nią nie zapłaci. Rozpoczynasz prace nad zleceniem, kiedy środki znajdują się już na koncie Useme, a klient zyskuje pewność, że otrzyma wykonane dzieło.


Wyzwania pracy zdalnej: formalności, umowy, podatki

Nawet jeśli w szkole miałeś lekcje z przedsiębiorczości, powiedzmy to wprost: od tego czasu prawo mogło zmienić się kilka(naście) razy, a uczyć się czegoś teoretycznie to zupełnie co innego, niż wykorzystać wiedzę w praktyce.

Dla freelancerów zaskoczeniem bywa, że nie tylko płacą podatki, ale warto również pomyśleć o ubezpieczeniach, o które normalnie dbał pracodawca. Dotyczy to także właścicieli firm, świeżo upieczonych samozatrudnionych właścicieli jednoosobowych działalności.

Jak nie tracić na wyzwaniach pracy zdalnej?
Bezpieczna praca zdalna: wyzwania freelancerów

Kiedy sam odpowiadasz za realizację zleceń, marketing, obsługę klienta i budżetowanie, na księgowość, kadry i dział prawny możesz zwyczajnie nie mieć już czasu ani sił.

Useme – wystawianie faktur bez firmy

Polski serwis dla freelancerów jest optymalnym połączeniem biura księgowego i inkubatora firm. Umożliwia osobom fizycznym wystawienie faktury VAT z klientem polskim lub zagranicznym. Jednocześnie Useme zawiera z freelancerem umowę o dzieło, zlecenia lub najmu, w zależności od rozliczanej pracy, i odprowadza za niego podatki.

Oprócz tego system transakcji chronionej gwarantuje, że freelancer otrzyma wynagrodzenie za pracę ukończoną w terminie zgodnie z zamówieniem.

Jak nie tracić na wyzwaniach pracy zdalnej?
Bezpieczna praca zdalna: dokumenty i rozliczenia

Wszystkie formalności znajdują się po stronie Useme, aby freelancer mógł w pełni skoncentrować się na tym, co najważniejsze: swojej pracy.

• komplet dokumentów

Zanim rozpoczniesz prace zdalną, przygotuj swój własny komplet dokumentów, takich jak wzory umów, protokoły przekazania praw autorskich, warunki udzielania licencji, wezwania do zapłaty, a jeśli prowadzisz swój blog jako firma, również deklaracje RODO.
Treść dokumentów warto skonsultować z prawnikiem, aby uniknąć przykrych niespodzianek.


Wyzwania pracy zdalnej: marketing i zdobywanie klientów

Nieodłączną częścią pracy zdalnej jest szukanie nowych zleceń, nawiązywanie nowych kontaktów i pozyskiwanie klientów. W tej dziedzinie ważne są dwa elementy: konsekwencja i spójność.
Aby twoje działania marketingowe przyniosły skutek, musisz być w nich regularny, szczególnie jeśli prowadzisz profesjonalny blog, profil w mediach społecznościowych lub cykl podcastów/vlogów.

Spójność to często element, który przekonuje klientów o twoim profesjonalizmie i wysokiej jakości usług. Chodzi nie tylko o spójność kolorów, jakich używasz, logo czy adresu mailowego z adresem strony, ale również o to, czy całość twoich działań komunikuje te same wartości. Zapomnij o mieszaniu treści prywatnych i zawodowych w ramach jednego profilu – ustawienia prywatności są tu twoim dużym sprzymierzeńcem.

Jak nie tracić na wyzwaniach pracy zdalnej?
Bezpieczna praca zdalna: marketing usług i pułapka jednego klienta. Jak skutecznie zdobywać klientów?

• networking
Badania przeprowadzone przez Useme wskazały, że oprócz portali ze zleceniami dla freelancerów najczęstszym źródłem nowych ofert pracy zdalnej są… rekomendacje i polecenia.
Dbaj o swoją sieć kontaktów zawodowych, ale również o zachowanie poprawnych relacji z klientami – to oni po zakończonej współpracy mogą polecać cię innym firmom lub wracać po kolejne usługi.

• dopracowane oferty

Kolejna oferta nie wygrywa? Zastanawiasz się pewnie, czy powodem były twoje kompetencje, czy cena – nie chcesz wyceniać się poniżej progu opłacalności, ale jak przekonać klienta do twojej stawki?

Cena usługi jest w rzeczywistości wartością relatywną: czy 100 zł za 1000 zzs tekstu, który przynosi firmie kilka tysięcy miesięcznego dochodu to dużo czy mało? A tak właśnie działają claimy, które zwracają uwagę użytkowników, przekonują do marki czy komunikują jej wizerunek.

Oferta złożona na zasadzie kopiuj-wklej zainteresuje klientów, którzy potrzebują prac o jakości „kopiuj-wklej”, a którzy mają dość wolnego czasu, aby ciągnąć cię za język i dopytywać, co możesz dla nich zrobić.

Dopracuj swoją ofertę: odpowiedz na pytania klienta, przedstaw krótko te ze swoich kompetencji, które odpowiadają jego potrzebom. Warto czytać między wierszami: jeśli zleceniodawca szuka kogoś do poprowadzenia bloga, nie robi tego po to, aby zapełnić puste miejsce na stronie. Blog jest tylko narzędziem, a celem może być pozycjonowanie, zdobywanie odbiorców, budowanie wizerunku. Co z tego potrafisz zrobić samym tekstem?


Zamień pułapki i wyzwania freelancera w zysk z pracy zdalnej – podsumowanie

Wyzwania freelancerów, które opisaliśmy, dotyczą wszystkich branż pracy zdalnej, jednak nie w jednakowym stopniu. Wielu z nas spokojnie utrzymuje się z pracy zdalnej, nie inwestując czasu w marketing i składając raczej przeciętnej oferty. Wielu z nas spokojnie żyje również bez finansowej poduszki bezpieczeństwa.

Czy to oznacza, że można poprzestać na przeciętnej jakości i przeciętnych dochodach? Można, ale nie warto. Praca zdalna bywa nieprzewidywalna: możesz w ciągu miesiąca stracić stałych klientów, może wypaść ci niespodziewany wydatek, możesz wdać się w długi spór z nieuczciwym klientem. Wszystko to oznacza dla ciebie niepotrzebny stres i stratę czasu, których możesz uniknąć.

Zadbaj o trzy kluczowe sfery każdego freelancera: płynność finansową, marketing i formalności związane z umowami, a zaczniesz zyskiwać wyższe zarobki i wolny czas!