Co robisz, kiedy rozpoczynasz współpracę z nowym klientem? Wystarcza ci umowa słowna i praca „na…
3 typy klientów, których unika freelancer ze stażem
Każdy doświadczony freelancer ma swoją listę klientów, z którymi obiecuje sobie nigdy więcej nie mieć nic wspólnego. Z każdym człowiekiem można jednak zbudować owocną współpracę. Trzeba tylko wiedzieć, z której strony do tego podejść.
Oto 3 najgroźniejsze typy klientów freelancera. Mamy kilka sugestii, jak sobie z nimi radzić:
Typ 1 – Pan Totalna niepewność
Ten typ klienta jest najgroźniejszy. Każdy, kto miał kiedykolwiek do czynienia z taką osobą, woli w ogóle nie zgadzać się na wykonanie zlecenia, niż dać wyssać z siebie krew do ostatniej kropli.
Problem z klientem tego typu polega na tym, że ciągle ma wątpliwości co do każdego szczegółu zlecenia, ponieważ sam nie wie, czego chce. Ostateczną decyzję podejmuje po ciężkim i długim namyśle, w trakcie którego zmienia zdanie kilka razy, bo ciągle szuka „poprawnego” rozwiązania.
Pan Totalna niepewność wie na pewno tylko jedno – czego nie chce. Do tej kategorii zalicza się wszystko, co mu zaproponujesz.
Jak freelancer może sobie z tym poradzić?
- Unikaj obszernych tłumaczeń.
- Twardo trzymaj się swojej opinii.
- Nastaw się na cierpliwość, przyzwyczaj się do myśli, że szybko to się nie skończy.
- Na sprzeciw odpowiadaj konstruktywnie.
- Zapisuj (audio, tekst, video) wszystkie negocjację i dyskusje.
- Udowadniaj swoją opinię praktycznymi rozwiązaniami. Wszystko na przykładach.
- Delikatnie zachęcaj do przyjmowania decyzji tu i teraz.
Typ 2 – Pan Ekspert
Każdy freelancer chociaż raz miał do czynienia z takim klientem. Jest bardzo męczący. Wie dosłownie wszystko. Wykonałby ten projekt sam, ale nie wystarcza mu czasu. Przekonany, że ma rację, jest uparty i nieufny. Ciągle się sprzecza, stara się udowodnić, że ma rację.
Ach… i jeszcze pytania! Zadaje milion pytań! Chce wiedzieć wszystko nawet o najdrobniejszych szczegółach.
Główny problem z takim klientem polega na tym, że zajmuje dużo twojego czasu, który mógłbyś poświęcić na dwa inne zlecenia i otrzymać z ich tytułu wynagrodzenie.
Jak współpracować z Panem Ekspertem?
- Zawsze wysłuchaj klienta bardzo uważnie.
- Zapisuj wszystko, co ustaliliście, nawet drobiazgi.
- Z góry dolicz więcej czasu na pogadanki.
- Upewnij się, że zawsze będziesz mógł dać natychmiastową odpowiedź.
- Jako dowód, że masz rację, podawaj tylko potwierdzone fakty.
- Nawiązuj do klientów, którzy mogą potwierdzić rezultaty twojej pracy.
- Zaciśnij zęby i daj klientowi maksymalną swobodę, w granicach rozsądku oczywiście, jeśli wynagrodzenie jest tego warte.
Typ 3 – Pan Wielbiciel zniżek
Klient, który ciągle prosi o rabat… bo „przecież to ciekawy projekt” albo „to za drogo, nie mam tyle kasy”, bo „Święta idą”. Czasem rabat dla klienta, szczególnie stałego, jest uzasadniony, ale zdecydowanie nie w tym przypadku. Lubi zaoszczędzić na wszystkim, bo ma to we krwi. Nie obchodzi go to, że koszt zlecenia jest realny i ty też liczysz na pieniądze, bo masz prawo, bo potrzebujesz, bo Święta.
Główny problem we współpracy z Wielbicielem zniżek polega na tym, że nie jest w stanie adekwatnie ocenić wartości zlecenia i stara się obniżyć cenę przy każdej możliwości, nawet jeśli koszt jest ustalony, a ty już przystąpiłeś do pracy.
Co robić, kiedy masz klienta Wielbiciela zniżek?
- Dokładnie wytłumacz mu, skąd się bierze koszt zlecenia.
- Wyjaśnij jak dziecku, co może stracić, jeśli obniży wartość zlecenia.
- Poproś o coś w zamian za zniżkę (referencje, zniżkę na usługę firmy klienta, dłuższy czas realizacji zlecenia).
- Omów koszt każdego etapu współpracy. Zapisz tę informację i w razie potrzeby pokaż klientowi.
- Zapytaj, z czym klient porównuje twoje ceny. Wytłumacz mu, że wyższy koszt usług to wyższa jakość pracy.
Mamy nadzieję, że te rady pomogą ci we współpracy z trudnymi zleceniodawcami. Trudni klienci to nadal klienci, którzy przynoszą dochody!
Jak przetrwać, jeśli jesteś freelancerem lub podwykonawcą
Często masz trudnych klientów? Z jakim ich typem twoim zdaniem najgorzej się pracuje?