3 typy klientów, których unika freelancer ze stażem

3 typy klientów, których unika freelancer ze stażem

Każdy doświadczony freelancer ma swoją listę klientów, z którymi obiecuje sobie nigdy więcej nie mieć nic wspólnego. Z każdym człowiekiem można jednak zbudować owocną współpracę. Trzeba tylko wiedzieć, z której strony do tego podejść.

3 typy klientów, których unika freelancer ze stażem
Źródło obrazka: bossfight.co

Oto 3 najgroźniejsze typy klientów freelancera. Mamy kilka sugestii, jak sobie z nimi radzić:

Typ 1 – Pan Totalna niepewność

Ten typ klienta jest najgroźniejszy. Każdy, kto miał kiedykolwiek do czynienia z taką osobą, woli w ogóle nie zgadzać się na wykonanie zlecenia, niż dać wyssać z siebie krew do ostatniej kropli.

Problem z klientem tego typu polega na tym, że ciągle ma wątpliwości co do każdego szczegółu zlecenia, ponieważ sam nie wie, czego chce. Ostateczną decyzję podejmuje po ciężkim i długim namyśle, w trakcie którego zmienia zdanie kilka razy, bo ciągle szuka „poprawnego” rozwiązania.

Pan Totalna niepewność wie na pewno tylko jedno – czego nie chce. Do tej kategorii zalicza się wszystko, co mu zaproponujesz.

Jak freelancer może sobie z tym poradzić?

  1. Unikaj obszernych tłumaczeń.
  2. Twardo trzymaj się swojej opinii.
  3. Nastaw się na cierpliwość, przyzwyczaj się do myśli, że szybko to się nie skończy.
  4. Na sprzeciw odpowiadaj konstruktywnie.
  5. Zapisuj (audio, tekst, video) wszystkie negocjację i dyskusje.
  6. Udowadniaj swoją opinię praktycznymi rozwiązaniami. Wszystko na przykładach.
  7. Delikatnie zachęcaj do przyjmowania decyzji tu i teraz.

Typ 2 – Pan Ekspert

Każdy freelancer chociaż raz miał do czynienia z takim klientem. Jest bardzo męczący. Wie dosłownie wszystko. Wykonałby ten projekt sam, ale nie wystarcza mu czasu. Przekonany, że ma rację, jest uparty i nieufny. Ciągle się sprzecza, stara się udowodnić, że ma rację.

Ach… i jeszcze pytania! Zadaje milion pytań! Chce wiedzieć wszystko nawet o najdrobniejszych szczegółach.

Główny problem z takim klientem polega na tym, że zajmuje dużo twojego czasu, który mógłbyś poświęcić na dwa inne zlecenia i otrzymać z ich tytułu wynagrodzenie.

Jak współpracować z Panem Ekspertem?

  1. Zawsze wysłuchaj klienta bardzo uważnie.
  2. Zapisuj wszystko, co ustaliliście, nawet drobiazgi.
  3. Z góry dolicz więcej czasu na pogadanki.
  4. Upewnij się, że zawsze będziesz mógł dać natychmiastową odpowiedź.
  5. Jako dowód, że masz rację, podawaj tylko potwierdzone fakty.
  6. Nawiązuj do klientów, którzy mogą potwierdzić rezultaty twojej pracy.
  7. Zaciśnij zęby i daj klientowi maksymalną swobodę, w granicach rozsądku oczywiście, jeśli wynagrodzenie jest tego warte.

Typ 3 – Pan Wielbiciel zniżek

Klient, który ciągle prosi o rabat… bo „przecież to ciekawy projekt” albo „to za drogo, nie mam tyle kasy”, bo „Święta idą”. Czasem rabat dla klienta, szczególnie stałego, jest uzasadniony, ale zdecydowanie nie w tym przypadku. Lubi zaoszczędzić na wszystkim, bo ma to we krwi. Nie obchodzi go to, że koszt zlecenia jest realny i ty też liczysz na pieniądze, bo masz prawo, bo potrzebujesz, bo Święta.

Główny problem we współpracy z Wielbicielem zniżek polega na tym, że nie jest w stanie adekwatnie ocenić wartości zlecenia i stara się obniżyć cenę przy każdej możliwości, nawet jeśli koszt jest ustalony, a ty już przystąpiłeś do pracy.

Co robić, kiedy masz klienta Wielbiciela zniżek?

  1. Dokładnie wytłumacz mu, skąd się bierze koszt zlecenia.
  2. Wyjaśnij jak dziecku, co może stracić, jeśli obniży wartość zlecenia.
  3. Poproś o coś w zamian za zniżkę (referencje, zniżkę na usługę firmy klienta, dłuższy czas realizacji zlecenia).
  4. Omów koszt każdego etapu współpracy. Zapisz tę informację i w razie potrzeby pokaż klientowi.
  5. Zapytaj, z czym klient porównuje twoje ceny. Wytłumacz mu, że wyższy koszt usług to wyższa jakość pracy.

Mamy nadzieję, że te rady pomogą ci we współpracy z trudnymi zleceniodawcami. Trudni klienci to nadal klienci, którzy przynoszą dochody!

Jak przetrwać, jeśli jesteś freelancerem lub podwykonawcą

Często masz trudnych klientów? Z jakim ich typem twoim zdaniem najgorzej się pracuje?

 

Zapisz