Jak zarabiać więcej jako copywriter

Bycie copywriterem-freelancerem wymaga nie tylko dobrego warsztatu i przynajmniej minimalnej sympatii do tego, co robisz.
Freelancing to także samodzielne planowanie czasu, self-marketing, zdobywanie zleceń i planowanie budżetu. Żonglowanie tym wszystkim bywa frustrujące nie tylko dla początkujących copywriterów na własnym rachunku.

Jak zarabiać więcej jako copywriter
4 strategie produktywnej pracy dla freelancerów

Dla freelancera czas to pieniądz. Pomyśl zatem, że kiedy udaje ci się zaoszczędzić czas lub wykorzystać go bardziej produktywnie, tak naprawdę dajesz sobie większe możliwości zarabiania. To z kolei przekłada się na to, jak rozwija się twoja kariera freelancera.

Pracować więcej nie znaczy pracować dłużej. Kluczem do sukcesu jest efektywność i mądre zarządzanie sobą w czasie. Jakie strategie są przydatne?

 

Strategia 1: dzielnie dnia pracy na segmenty

Znasz to uczucie? Rano masz jeszcze masę czasu do wyznaczonego końca pracy, potem twój własny deadline przesuwa się w czasie, wreszcie przy pracy zastaje cię popołudnie, a ty nie tylko nie masz gotowych tekstów, ale czujesz się mocno zmęczony.

Żeby uniknąć poczucia „bezczasu” podziel dzień na segmenty, które odpowiadają twojemu poziomowi energii i stylowi pracy.

Jeśli zaczynasz naprawdę myśleć dopiero kilka godzin po obudzeniu, poświęć poranek na sprawy administracyjne, promocję, szukanie zleceń czy maile do klienta. Pisanie tekstów zostaw na wieczór, kiedy masz większy poziom energii. Podobnie możesz postąpić, jeśli ze skupienia wytrącają cię niezałatwione sprawy administracyjne.

Pomocne jest także wprowadzenie pewnej rutyny i oznaczenie dni, których poranki będziesz poświęcał na określone czynności: na przykład szukanie nowych zleceń tylko w poniedziałki, a planowanie budżetu co piątek.

Dzielnie dnia na segmenty pozwala także zaplanować niezbędny odpoczynek w ciągu pracy, a tym samym zachować większą efektywność.

 

Strategia 2: prowadź agendę

Agendę można porównać do prowadzenia dziennika żywieniowego, kiedy jesteś na diecie. Agenda pozwala sprawdzić, ile czasu i na co dokładnie poświęcasz w ciągu dnia.

Pomogą ci w tym różne narzędzia. Możesz skorzystać między innymi z:

  • Google Calendar, który możesz zsynchronizować z różnymi urządzeniami mobilnymi i podzielić swój dzień pracy na różne „bloki”
  • FocusBooster – ta aplikacja śledzi, ile czasu i na co poświęcasz
  • RescueTime, jeśli czujesz, że coś „zjada” twój czas i chcesz sprawdzić, co tak naprawdę najbardziej cię rozprasza

 

Strategia 3: Useme.eu

To, czy otrzymujesz swoje wynagrodzenie na czas, jest jedną z najważniejszych części twojej pracy jako freelancera. Płynność finansowa przy nieregularnych dochodach daje poczucie bezpieczeństwa i sprawia, że nie musisz podejmować się mało satysfakcjonujących prac tylko dlatego, że brakuje ci „do pierwszego”.

Z drugiej strony, jako freelancer i tak pracujesz już jako swoja własna sekretarka, content manager, specjalista od marketingu… jeśli zatem możesz pozbyć się obowiązków księgowej, skorzystaj z tego.

Spośród wszystkich serwisów z ogłoszeniami i dla freelancera warto polecić useme.eu. Useme daje możliwość zabezpieczenia wynagrodzenia za pracę, rozliczenia podatków, a także wystawienia faktury dla klienta, nawet jeśli nie prowadzisz własnej działalności. W serwisie możesz rozliczyć umowy na większość prac copywriterskich, a także reklamy na blogu, teksty sponsorowane i prowadzenie social mediów.

 

Strategia 4: outsourcing

To również jedna ze strategii bardziej produktywnej pracy: korzystanie z pomocy innych: co dwie głowy, to nie jedna.

Popatrz na swoją listę zadań i sprawdź, które z prostszych, codziennych i relatywnie mało dochodowych prac możesz zlecić komuś innemu.
Nie musisz rozglądać się za pracą innego freelancera – pomocą mogą ci służyć młodsi krewni, uczniowie, osoby poszukujące dodatkowej, dorywczej pracy. Warto korzystać także z darmowych narzędzi online, które ułatwiają pracę.

 

4 strategie produktywnej pracy dla copywritera – podsumowanie

Dla freelancerów, nie tylko początkujących, największym problemem pracy z domu, jest oddzielenie czasu „pracowniczego” od swojego własnego, poświęconego na hobby, odpoczynek i przyjemności.

Jako freelancer nie masz już nad sobą przełożonych, ale to oznacza większą odpowiedzialność za swoją pracę, a tym samym większą uwagę, jaką musisz poświęcać na sprawy, którymi zwykle się nie zajmowałeś, jak administracja, rozliczenia czy marketing.

Jeśli w natłoku nowych zajęć trudno ci znaleźć jeszcze czas dla siebie, skorzystaj z opisanych wyżej strategii. Czasem sama zmiana organizacji i podziału dnia zmienia jakość twojej pracy. Wykorzystaj także serwisy do fakturowania dla freelancerów, takie jak useme.eu oraz możliwości, jakie daje outsourcing.