Co potrzebuje freelancer aby zacząć zarabiać na zleceniach useme.eu

Freelancing staje się coraz popularniejszą formą zatrudnienia – jak pokazuje raport Useme o rynku pracy zdalnej, dla jednych jest to sposób na życie, dla innych z kolei okazja na dorobienie sobie do pracy wykonywanej na etacie.
Niewątpliwą zaletą pracy zdalnej wykonywanej jako główne źródło zatrudnienia jest większa niezależność i swoboda w planowaniu „grafika pracy”. To właśnie niezależność, kontrola nad zakresem obowiązków i swoboda w wyborze przedmiotu pracy przyciąga młodych ludzi do bycia freelancerem.

Co potrzebuje freelancer aby zacząć zarabiać na zleceniach useme.eu
5 najbardziej poszukiwanych umiejętności na rynku pracy zdalnej

Na rynku pracy zdalnej można znaleźć zlecenia w zasadzie ze wszystkich dziedzin, jednak największą popularnością cieszą się nieodmiennie programowanie, grafika i copywriting.
Jakie umiejętności są obecnie najbardziej poszukiwane przez zleceniodawców i czego warto się uczyć, aby zdobywać zlecenia?

 

1. Tworzenie stron www i modyfikacje szablonów WordPress

Strony budowane na WordPress są obecnie najpopularniejszym typem witryn internetowych. Koszty zakupu hostingu i domeny są relatywnie niewielkie, a platforma WordPress oferuje setki gotowych templatek i tematów, dzięki którym można zbudować stronę dopasowaną niemal do wszystkich potrzeb – od witryny dla hostelu z formularzem rezerwacji pokoju aż po sklep www.

Kluczowe jest to słówko „niemal”. Nawet najlepsze szablony trzeba dopasować, zmienić, zmodyfikować tak, aby odpowiadały potrzebom zleceniodawcy. W grę może wchodzić prosta zmiana koloru layoutu aż do bardziej skomplikowanych modyfikacji ingerujących w kod samej strony.

„W serwisie Useme rośnie ilość zleceń na poprawki i modyfikacje stron zbudowanych na WordPress, a także na ich konfigurację i zainstalowanie wtyczek obsługujących dodatkowe moduły, na przykład płatności czy rezerwacje. Do wprowadzenia zmian potrzebna jest znajomość takich języków, jak PHP, który jest podstawowym językiem WordPress, oraz JavaScript, CSS i HTML” mówi nam Agata Kołodziej z serwisu Useme.eu.

Dodajmy, że nie zawsze musi być to znajomość języków na poziomie umożliwiającym zbudowanie całej strony od podstaw. Nawet podstawowe umiejętności pomagają w zdobyciu prostszych zleceń.

 

2. Znajomość UX

Strona www dla firmy to wizytówka, narzędzie do pozyskiwania klientów i sposób na zaistnienie w sieci, zbudowanie swojej marki. To właśnie sprawia, że każdej minuty powstaje ponad 500 nowych stron! Niestety, połowa użytkowników spędza na witrynie około 15 sekund: tyle właśnie masz czasu, aby zainteresować odbiorcę i przekonać go, że potrzebuje właśnie ciebie.

Aby zaistnieć w tym chaosie nie wystarczy tylko posiadać swoją stronę www – powinna być ona aktualizowana na bieżąco oraz przyjazna dla użytkowników, szczególnie jeśli jej celem jest sprzedaż produktu lub usługi.
Coraz częściej można więc spotkać zlecenia na poprawę wizerunku strony lub jej odświeżenie. W tym celu warto przyswoić sobie podstawy projektowania UX oraz… rozwijać „oko” do dobrych projektów. Więcej na temat tych umiejętności przeczytasz TU.

 

3. Grafika 3D

Grafika 3D to nie tylko drukowanie trójwymiarowe, ale również… wizualizacje. W katalogach Ikea ultra-realistyczne grafiki 3D wypierają powoli zdjęcia (KLIK) jako dokładniejsze, łatwiejsze do edycji, tańsze w wykonaniu niż sesja zdjęciowa i prezentujące produkty w bardziej efektowny sposób.

Zlecenia na grafikę 3D w Useme to głównie prace dla architektów i projektantów: wszelkiego typu wizualizacje produktów, wnętrz, mieszkań, a także prace tworzone z myślą o katalogach” mówi nam Agata Kołodziej. „Grafika 3D na razie nie wypiera jeszcze grafiki wektorowej i rastrowej, szczególnie jeśli chodzi o reklamę wizualną, ale w dziedzinie reklamy zaczyna konkurować z fotografią”.

 

4. Fotografia i fotografia w social mediach

Zdjęcia publikowane przez influencerów w mediach społecznościowych mogą zaskakiwać poziomem profesjonalizmu i głębokim zrozumieniem, dlaczego dobra fotografia sprzedaje nie tylko produkt, ale związany z nim styl życia.

Co minutę na Instagramie pojawia się 67 tysięcy zdjęć. Dorosły człowiek w ciągu dnia widzi około 360 reklam, ale zauważa tylko 150 z nich – to mniej niż połowa!
Dobre zdjęcie to towar poszukiwany na rynku i… deficytowy. Warto zatem podszkolić się ze znajomości retuszowania zdjęć w Photoshop, ale zdobyć również podstawowe know-how z zakresu profesjonalnej fotografii.

„Zleceniodawcy doceniają siłę social media marketingu” mówi Agata Kołodziej z Useme. „Nie chodzi tylko o kampanie na Facebooku, ale o zaproszenie do współpracy blogerów i influencerów z Instagrama oraz Facebooka. Kluczem do sukcesu jest tu nie tylko organiczny zasięg gościnnej publikacji, ale również – a może przede wszystkim – atrakcyjne zdjęcie, które stanowi clou publikowanego materiału”.

 

5. Kampanie social media oraz zarządzanie marką osobistą

Płynne poruszanie się w świecie social media to kolejna umiejętność poszukiwana przez zleceniodawców.
Efektywne prowadzenie profili na mediach społecznościowych wymaga sporego wyczucia trendów, umiejętności pisania chwytliwych leadów i angażowania społeczności. Najważniejsza jest jednak konsekwencja w tworzeniu wizerunku marki tak, aby odbiorcy mogli się z nią identyfikować.

Ten trend ma szansę nie tylko utrzymać się, ale zwiększyć w przyszłości, dlatego jeśli chcesz otrzymywać zlecenia z zakresu mediów społecznościowych… ucz się od innych. Sama znajomość planowania kampanii na Facebooku lub AdWords to dużo, ale umiejętność prowadzenia stron firmowych, fanpage’y i grup tak, aby zwiększać ich zasięg będzie stanowiła mocne dopełnienie.

Aż 71% użytkowników, którzy mieli z marką dobry kontakt na jednej z platform społecznościowych poleci ją swoim znajomym!

 

5 najbardziej poszukiwanych umiejętności dla freelancerów w 2018 roku – podsumowanie

„Potrzeby zleceniodawców wpisują się w trendy (KLIK) projektowania i marketingu – ważna jest strona wizualna marki, rozumiana nie tylko jako wygląd strony www, ale również jej obecność w mediach społecznościowych. Tym można tłumaczyć wzrost zainteresowania zleceniodawców zarówno takimi rodzajami grafiki, jak 3D, ale również coraz chętniej nawiązywaną współpracę z influencerami oraz freelancerami, którzy profesjonalnie poprowadzą konto na Facebooku, przygotują zdjęcia i uruchomią kampanię”, wyjaśnia nam Agata Kołodziej.

Choć na rynku pracy zdalnej nie brakuje zleceń z takich dziedzin, jak programowanie, grafika i copywriting, coraz częściej zleceniodawcy szukają także osób odpowiedzialnych za media społecznościowe i wykonawców grafiki 3D. W cenie są również takie umiejętności, jak znajomość PHP, HTML, JavaScript oraz CSS, które pozwalają na swobodne modyfikowanie stron zbudowanych na WordPress.

Warto obserwować te trendy, jeśli w najbliższym czasie chcesz spróbować swoich sił w pracy zdalnej lub kiedy początki masz już za sobą, a teraz szukasz tylko odpowiedniej niszy.