5 nisz zleceń dla copywritera

Nisze dla copywriterów

 

Konkurencja na rynku usług copywriterskich jest spora, ale to nie oznacza, że nie warto spróbować swoich sił. Jak w każdej branży, w pisaniu na zlecenie wysoko wykwalifikowani specjaliści są w cenie.
Sprawdź, jakiego rodzaju teksty są potrzebne i w jakich dziedzinach potrzeba profesjonalnych copywriterów o określonych umiejętnościach!

5 nisz zleceń dla copywritera
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/voltamax-60363/

W tych niszach znajdziesz pracę jako copywriter.

Teksty techniczne

To nie tylko opisy urządzeń technicznych, ale również instrukcje używania oraz teksty wyjaśniające obszernie działanie mechanizmów, sprzętów czy programów, poradniki techniczne i tutoriale. Wyznacznikiem jakości tego typu tekstów jest to, czy autor potrafi przekazać wiadomości w sposób zrozumiały dla przeciętnego człowieka.

Potrzebujesz: Umiejętność przedstawienia złożonych idei, pomysłów, procesów i procedur w prosty i przystępny sposób jest kluczowa w tego rodzaju tekstach. Przydaje się w każdej dziedzinie przemysłu, od IT aż po majsterkowanie i remonty.

Dla kogo: dla tych, którzy mają techniczne „zacięcie”, pasjonują się zagadnieniami technicznymi lub posiadają wykształcenie w tej dziedzinie i mają łatwość w rozumieniu skomplikowanych zasad działania. Jak wiadomo, najlepszym sprawdzianem tego, jak dobrze coś rozumiesz, jest wytłumaczenie tego laikowi.

Prace akademickie i naukowe

Nie zawsze naukowa wiedza i skrupulatnie przeprowadzone badania idą w parze z talentem do pisania i przelewania myśli na papier. Dlatego właśnie potrzebni są copywriterzy, którzy opracowane wyniki przedstawią w przystępnej i przejrzystej formie.
Zakres twoich obowiązków zależy od tego, jak umówisz się ze swoim zleceniodawcą. Twoja praca może obejmować zarówno research materiałów naukowych i przygotowanie ich streszczenia, które pomoże klientowi w pracy, jak również edycję i korektę już gotowej pracy.

Potrzebujesz: Tworzenie prac akademickich i naukowych wymaga nienagannej polszczyzny i umiejętności posługiwania się naukowym językiem. Niezbędna jest także znajomości wymogów formalnych związanych z cytowaniem, przypisami i tworzeniem obszernych bibliografii.

Dla kogo: pamiętaj, że tu nie ma miejsca na kreatywność, zwłaszcza w dziedzinie nauk ścisłych. Prace naukowe pisane są w określonym stylu i z użyciem określonego „żargonu”, dlatego musisz być naprawdę „elastyczny”, aby bez trudu stworzyć tekst, który będzie spełniał naukowe wymagania.

Teksty biznesowe

Treści do mailingu, treść maili do komunikacji wewnętrznej, oferty handlowe, maile sprzedażowe, katalogi firmowe – to wszystko zalicza się do tekstów biznesowych. Twoje umiejętności copywritera przydadzą się także w tworzeniu biznesplanów, propozycji projektów, raportów z projektów, prezentacji firmowych i wszystkich listów biznesowych.

Potrzebujesz: Oprócz sprawnego posługiwania się „firmowym” żargonem potrzebna ci będzie także znajomość takich form, jak CV, list motywacyjny, rekomendacje, tworzenie opisu doświadczenia. Komunikacja biznesowa to także komunikacja na poziomie personalnym.

Dla kogo: W tym rodzaju zleceń pomocna jest umiejętność twórczego wykorzystywania szablonów i wypełniania ich oryginalną treścią. Twoją rolą jest wpasowanie się w „język” i styl komunikacji firmy, a jednocześnie musisz przekazać określoną treść lub zachęcić odbiorcę do konkretnego działania, dlatego przyda ci się także doświadczenie w tworzeniu tekstów perswazyjnych.

Content writer

Ta grupa copywrietów jest najliczniejsza i dla niej również pojawia się najwięcej zleceń. Opisy produktów w sklepach i do katalogów, tworzenie interesujących wpisów na blogi, materiały promocyjne i marketingowe, wreszcie zawartości firmowych stron – na to zawsze znajduje się zapotrzebowanie we współczesnym świecie.

Potrzebujesz: Łatwość pisania, cierpliwość również do półmechanicznej pracy, twórcze wykorzystanie materiałów już dostarczonych, umiejętności językowe i szczypta ogólnej wiedzy bardzo ułatwiają pracę nad zleceniami z tej dziedziny. Zleceniodawcy doceniają również, jeśli copywriter orientuje się w podstawowych założeniach SEO.

Dla kogo: twoim zadaniem jako content wiritera jest informowanie i edukowanie odbiorców oraz dbanie o spójny wizerunek marki. Jeśli dobrze się czujesz poruszając między różnymi branżami i lubisz od czasu do czasu zrobić pogłębiony research materiałów do wpisu, content writing jest dla ciebie!

Creative writing

Prawdopodobnie to najbardziej interesująca, inspirująca i pobudzająca możliwość dla copywriterów. Tu nie ma zasad, które ograniczają kreatywność, oryginalność, innowacyjność freelancera. Pisanie kreatywne mniej opiera się na sprawdzonych faktach i pewnych źródłach, a bardziej na odczuciach, opiniach i myślach twórcy. Aby jednak tekst był naprawdę dobrej jakości, potrzebna jest duża wewnętrzna dyscyplina.

Do jakiego rodzaju prac potrzebni są creative-writerzy? Możliwości jest sporo: ghostwriting (powieści i literatura non-fiction, również biografie), pisanie scenariuszy do filmów, sztuk i słuchowisk radiowych i dziennikarstwo (felietony i blogi life-stylowe).

Potrzebujesz: Do tego typu prac jest potrzebne coś więcej poza znajomością języka i pakietu Office. Kreatywne pisanie oznacza potrzebę stałego dopływu nowych pomysłów i sił do ich realizacji. Nie możesz także wpaść w rutynę po zaledwie dwóch-trzech miesiącach pracy.
Kreatywne pisanie to także spora dyscyplina umysłowa – popularne „lanie wody” i powtarzanie starych pomysłów nie ma nic wspólnego z kreatywnością.

Dla kogo: nie tylko dla ludzi z lekkim piórem i wyobraźnią, ale również dla tych, którzy mają na tyle dystansu do siebie, żeby nie bać się krytyki. Jeśli potrafisz dziesiątki razy przepisywać tekst, dopóki nie osiągnie zadowalającej cię jakości i jesteś w stanie sam rozpoznać słabsze fragmenty tego, co piszesz – masz szanse, aby odnaleźć się w tym zawodzie.

Copywriting to nie tylko pisanie tekstów na strony lub opisów produktów w sklepach i wbrew pozorom nie każdy, kto potrafi pisać, od razu staje się copywriterem. Jeśli zatem planujesz rozpocząć swoją karierę w tworzeniu profesjonalnych tekstów na zlecenie, zastanów się, w czym czujesz się najlepiej. Wolisz pogłębiać zdobytą wiedzę czy szukać ciągle nowych informacji? Czy normy, wymogi i wzorce inspirują cię do szukania kreatywnych rozwiązań czy tylko ograniczają?

Mamy nadzieję, że nasz tekst ci w tym pomoże!

Zapisz

Zapisz

Zapisz