Obecnie social media stanowią znaczną część aktywności każdej firmy — nie tylko tych największych marek, ale i małych agencji oraz freelancerów, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w rozwoju własnego biznesu.
Tworzenie relacji z odbiorcą naszej marki to sprawa niezwykle istotna wśród ogromnej konkurencji, którą można zaobserwować w niemal każdej branży. Warto zatem, aby czuł się on zżyty z nami, angażował się w konwersację na social mediach oraz by dawał nam feedback, który pozwoli nam doskonalić swoje umiejętności. Nie mniej ważna jest współpraca z mikroinfluencerami oraz uczenie się na podstawie doświadczenia innych freelancerów.
Trwała i regularna relacja to podstawa
Jeśli chcesz zbudować długotrwałe relacje ze swoimi odbiorcami, zastanów się, o jakich porach wykazują oni największą aktywność na social media i staraj się publikować ciekawe posty właśnie w tych godzinach.
Nie musisz publikować postów codziennie, wystarczą naprawdę ciekawe, przemyślane i angażujące komunikaty kilka razy na tydzień, ale o stałych porach. Wtedy też twoi odbiorcy będą wiedzieli, że właśnie wtedy mogą wejść z tobą w wymianę zdań lub uzyskać informacje na nurtujące ich tematy.
Real time marketing
Aby wzbudzić większe zaangażowanie u swoich odbiorców śledź to, co aktualnie jest modne. Czy będą to wydarzenia kulturalne, sportowe, polityczne czy najnowsze trendy, jakie mają miejsce w twojej branży – pisz o tym ciekawie i odwołuj się do nich w oryginalny sposób. Fala popularności danego tematu sprawi, że twoi odbiorcy chętniej wejdą w konwersację z tobą, zostawią komentarz, polubią post lub podzielą się linkiem do niego ze znajomymi.
Proś o feedback
Bez względu na to, czy jako freelancer będziesz komunikował się ze sowimi zleceniodawcami przez social media, formularz na stronie WWW czy za pośrednictwem e-maila, zawsze staraj się otrzymać od nich odpowiedź zwrotną na temat wykonanej przez siebie usługi.
Pamiętaj, że zarówno użytkownicy social media (poza typowymi hejterami), ale i zleceniodawcy nie lubią pozostawiać długich komentarzy, zwłaszcza jeśli ma to być komentarz negatywny.
Jednak konstruktywna krytyka poparta rzetelnymi argumentami pomoże ci wyeliminować małe i duże błędy w pracy, dzięki czemu będziesz oferował lepsze usługi, a twój klient chętnie do ciebie wróci i będzie polecał cię innym osobom z branży.
Bardzo dobrym sposobem na otrzymanie feedbacku jest stworzenie krótkiej ankiety z prostymi odpowiedziami, które zachęcą zleceniodawcę do wyrażenia swojej szczerej opinii na temat współpracy z tobą.
Dbaj o swoich odbiorców
Jeśli prosisz o zaangażowanie swoich odbiorców, pamiętaj, że musisz im odpłacić tym samym. Skoro zleceniodawcy lub obserwatorzy na social mediach zdecydowali się podzielić swoją opinią lub napisać komentarz do posta, musisz zrewanżować się im tym samym, aby mieli świadomość, że są dla ciebie ważni.
Nie ma nic gorszego niż twoje milczenie w odpowiedzi na czyją wiadomość i zaangażowanie. Nie musisz przesadnie rozpisywać się, jeśli nie wymaga tego sytuacja —wystarczy, że wyślesz emotkę, zabawny GIF lub zwyczajnie polubisz komentarz.
Podejmij współpracę z mikroinfluencerami
Jeśli jesteś początkującym freelancerom możesz poszukać możliwości współpracy z mikroinfluencerami. Mikroinfluencerzy to osoby, które mają na swoich kontach mniej niż 100 000 obserwujących. Może to być twój znajomy lub też całkiem obca osoba, którą znajdziesz w social mediach.
W zależności od tego, czym się zajmujesz jako freelancer, zamiast płacić takim influencerom za sponsorowany post na swoim koncie, możesz zaoferować im swoje usługi. Dzięki temu z pewnością dotrzesz do większej grupy zleceniodawców, a twoi odbiorcy będą bardziej zaangażowani w rozwój twojego biznesu.
Śledź innych freelancerów
Najczęstszym błędem, jaki możesz popełnić, pracując jako freelancer, to niekorzystanie z wiedzy i doświadczania innych. Jest więcej niż pewne, że nie rozwiniesz swojego biznesu, jeśli myślisz, że możesz być jak samotny wilk. Tyczy się to nie tylko relacji ze zleceniodawcami i odbiorcami w social mediach, ale także z innymi freelancerami.
Podpatruj, jak inni prowadzą konta na różnego rodzaju portalach społecznościowych, jakich porad udzielają na swoim blogu czy vlogu. Równie dobrze możesz sam zaprosić ich do współpracy, jeśli np. jesteś copywriterem, a grafik komputerowy, który zaprojektował dla ciebie stronę WWW będzie potrzebował teksów na swoją własną stronę lub social media. Wówczas wymienicie się swoim umiejętnościami na zasadzie wzajemnych korzyści, polecając się wzajemnie klientom czy linkując pomiędzy swoimi postami na portalach społecznościowych