Naszą misją jest zapewnienie, że sztuczna inteligencja przyniesie korzyść całej ludzkości. Tak na swojej stronie przedstawiają się twórcy ChatGPT, czyli firma OpenAI. Jednak czy dotyczy to również copywriterów? Jakie korzyści z zakresu marketingu treści odnajdziemy w używaniu tego oprogramowania? Czy należy traktować je jako zagrożenie, czy ułatwienie autorów tekstów?
Content marketing i sztuczna inteligencja – jak ChatGPT tworzy teksty?
To pytanie najlepiej zadać… ChatGPT! Wpisaliśmy „Jak ChatGPT tworzy teksty” w polu tekstowym. Program bazujący na AI (Artificial Intelligence) wygenerował dla nas zrozumiałą i interesującą odpowiedź, którą parafrazujemy poniżej:
ChatGPT to model językowy, który wytrenowano na ogromnej ilości tekstów, wykorzystując algorytmy machine learning. Pozwalają one na prognozowanie kolejnych słów na podstawie danych wejściowych. Wyłapuje, jakie słowa i frazy często występują obok siebie, uwzględnia kontekst, sposób interakcji, a nawet dotychczasową historię rozmowy na chacie.
Efektem tej złożonej analizy danych jest odpowiedź bota, która może Cię naprawdę zaskoczyć! Najlepszym sposobem, aby odkryć możliwości OpenAI w praktyce będzie oczywiście Twoja rozmowa z botem – wypróbuj ChatGPT i zobacz, jak generuje tekst w czasie rzeczywistym.
Artificial Intelligence w pracy copywritera
Problem wykorzystywania systemu AI w pracy kreatywnej budzi sporo kontrowersji. Czy ChatGPT zrewolucjonizuje rynek usług copywriterskich? Zwróć uwagę, że jako autor tekstów na strony www możesz używać sztucznej inteligencji już od dawna. Na rynku istnieją bowiem narzędzia korzystające z technik AI.
Jedno z najskuteczniejszych narzędzi do optymalizacji tekstów, Surfer, bazuje na sztucznej inteligencji. Po wpisaniu frazy kluczowej program nie tylko analizuje konkurencję i podaje poboczne słowa kluczowe. Pozwala również na uzyskanie podpowiedzi nagłówków, a nawet całych akapitów w dowolnej dziedzinie, tylko na podstawie danych wejściowych, czyli wpisanej frazy kluczowej.
Rolą copywritera nadal pozostaje eliminowanie błędów, redakcja tekstu i podniesienie jego atrakcyjności dla czytelników. Dzięki Surferowi może jednak skrócić proces twórczy. Nawet wykorzystując tylko sztucznie wygenerowane nagłówki, mamy już gotowy konspekt artykułu i wiemy, jak uporządkować pomysły. Głównym zadaniem copywritera pozostaje samo pisanie.
Surfer to tylko jeden z przykładów na to, jak copywriting jest wspierany przez sztuczną inteligencję – na AI z powodzeniem bazują takie narzędzia jak Asystent Contentu od SEMSTORM, platforma CONTADU czy Rytr.
ChatGPT to po prostu kolejny krok w rozwoju sztucznej inteligencji wspomagającej proces tworzenia treści.
Copywriter vs sztuczna inteligencja – ograniczenia ChatGPT
Najważniejszą przeszkodą dla bota generującego teksty jest nasz język. Oprogramowanie o wiele lepiej radzi sobie z treściami angielskojęzycznymi, czemu nie należy się dziwić. Ilość internetowego contentu w tym języku jest dużo większa, dzięki czemu narzędzie jest o wiele lepiej wytrenowane do stosowania w języku angielskim.
Wpisując pytania, trzeba zwrócić uwagę na ich jednoznaczność. Ogólne, nieprecyzyjne czy skomplikowane zapytania mogą sprawić, że odpowiedź bota nie będzie satysfakcjonująca.
W tekstach generowanych przez ChatGPT zdarzają się także błędy i fragmenty pozbawione sensu. Wynika to z faktu, że teksty, na których uczono narzędzie, też nie były idealne – Internet jest przepełniony treściami niskiej jakości.
Trzeba również pamiętać, że ostatnią aktualizację narzędzia przeprowadzono w 2021 roku – od tamtego momentu ChatGPT nie przyswajał nowych informacji.
Jak wykorzystać ChatGPT w pracy copywritera?
W obecnej fazie rozwoju AI nie jest w stanie całkowicie zastąpić copywriterów tworzących treści na polskojęzyczne strony internetowe.
Może natomiast pomóc autorom w całym procesie kreacji – od koncepcji, przez research i tworzenie konspektu. Wykorzystanie sztucznej inteligencji ma sens w przypadku takich zleceń, jak opisy produktów, teksty zapleczowe, a nawet dłuższe, jakościowe artykuły blogowe w typie poradnika.
Każdy copywriter SEO może wykorzystać ChatGPT jako źródło inspiracji i pomysłów na cały tekst albo na jego fragmenty – wszystko zależy od Twojego zadania. Sztuczna inteligencja będzie nieoceniona zwłaszcza w masowych zleceniach na opisy bardzo podobnych produktów czy kategorii.
Innym ze sposobów wykorzystwania ChatGPT to tworzenie tekstu. Wyciągnij z wygenerowanej treści najważniejsze informacje, ułóż szkielet, a następnie samodzielnie napisz paragrafy.
Kiedy użyć ChatGPT w pracy copywritera?
Potencjał chatbota doskonale wykorzystamy przy tworzeniu tekstów, które mają niskie prawdopodobieństwo dotarcia do czytelnika lub gdy dotarcie do czytelnika wcale nie jest ich najważniejszym zadaniem.
Mowa tu np. o artykułach sponsorowanych, które – oczywiście – muszą mieć nienaganną treść, ale to linkowanie jest ich głównym atutem. To samo dotyczy opisów produktów, które są wybierane raczej na podstawie konkretnych parametrów podanych w tabelce, a nie obszernych copywriterskich opisów.
Powyższe przykłady wsparcia pracy copywritera sztuczną inteligencją sprowadzają się do jednej rzeczy – oszczędności czasu. Z AI możesz pisać szybciej i więcej, ale tylko jeśli skorzystanie z ChatGPT onacza dla Ciebie zdobycie pomocnika, a nie zastępcy.
Czy Google wykrywa teksty tworzone przez sztuczną inteligencję?
W artykule Daniela Højrisa Bæka współzałożyciela firmy SEO.ai i zwolennika łączenia AI z SEO czytamy, że obecnie nic nie wskazuje na to, by algorytmy Google były w stanie nieomylnie wykryć treść wygenerowaną przez sztuczną inteligencję. Jednocześnie podkreśla, że takie wykrywanie jest możliwe w przyszłości. Już teraz powstają oprogramowania, których celem jest właśnie klasyfikowanie tekstu jako napisany przez człowieka lub AI.
Google chce chronić swoich użytkowników przed spamerskimi treściami, niezależnie od tego, czy napisał je człowiek, czy sztuczna inteligencja. Celem Google pozostaje prezentowanie użytkownikom treści jak najwyższej jakości.
Jak uniknąć banowania treści napisanych w narzędziach AI?
Jeśli więc copywriter SEO wspomaga się ChatGPT, ale przepuszcza tekst przez własną profesjonalną korektę i dopracowuje językowe oraz merytoryczne nieścisłości, to nie musi obawiać się, że użycie AI wpłynie na pozycjonowanie strony.
Duże znaczenie ma też kwestia duplikatów, których każdy autor contentu na strony internetowe powinien się wystrzegać. Czy narzędzie „poproszone” przez dwóch różnych copywriterów o napisanie opisu świeczki zapachowej na 1000 znaków może wygenerować im dwa bardzo podobne materiały? Bardzo możliwe.
Jak nowoczesny copywriting wykorzystuje sztuczną inteligencję?
Żeby zostać copywriterem u atrakcyjnego pracodawcy lub obsługiwać najlepszych klientów, często już nie wystarczą tak oczywiste umiejętności jak lekkie pióro, znajomość zasad ortografii, interpunkcji i składni czy doświadczenie w SEO. Twoją przewagą na rynku może być to, czy w CV wpiszesz “sprawne posługiwanie się narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji”.
AI to dyscyplina naukowa, której dynamiczny rozwój obserwujemy już od kilku lat. Zamiast więc zastanawiać się, czy systemy AI zastąpią pracowników kreatywnych albo czy AI oznacza koniec pracy twórczej, skup się na tym, jak AI pomoże Ci lepiej wykonywać ten zawód, zostać skuteczniejszym copywriterem i jak może stać się Twoją szansą na zwiększenie przychodów.
Wykorzystaj AI do pisania artykułów blogowych, opisów produktów czy haseł reklamowych na stronę www. Pamiętaj jednak, że to Ty, jako człowiek i copywriter, a nie oprogramowanie, masz unikatowe cechy, emocje, empatię, życiowe doświadczenia i problemy – to one pozwalają Ci lepiej odpowiedzieć na potrzeby odbiorców. Podejmuj więc świadome decyzje i nie rezygnuj z możliwości nauki, jakie dają systemy AI.