Co zrobić, aby zatrudniali cię najlepsi zleceniodawcy?

Jak otrzymywać zlecenia od najlepszych zleceniodawców?

 

Większość przedsiębiorców, którzy zatrudniają freelancerów z branż kreatywnych, nie czuje się zbyt pewnie w dziedzinie projektowania graficznego, copywritingu czy programowania. Nic zatem dziwnego, że poszukują mobilnych specjalistów do wykonania zlecenia. Tych jednak jest całkiem sporo – konkurencja wśród freelancerów jest duża, dlatego musisz przyciągnąć uwagę zleceniodawcy. Jak to zrobić? Dać klientowi to, czego szuka.

Co zrobić, aby zatrudniali cię najlepsi zleceniodawcy?
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/janeb13-725943/

Sprawdź swój profil

Już ustaliliśmy, że jesteś profesjonalistą w każdym calu. Możesz pochwalić się doskonałą znajomością Photoshopa, doskonałymi umiejętnościami cięcia grafiki, doskonałym projektowaniem UX… Brzmi znajomo? Nic dziwnego: połowa profili freelancerów zawiera te same wpisy o doskonałej znajomości programów, narzędzi i ogólnego know-how.

Tymczasem potencjalni zleceniodawcy, kiedy szukają kogoś do stałej współpracy, tworzą dwie listy: umiejętności koniecznych i tych mile widzianych. Oczywiście rzadko zdarza się, żeby kandydat spełniał wszystkie wymogi. Większość freelancerów będzie jednak mogła „odhaczyć” umiejętności z listy „must have”. Jeśli zatem posiadasz je wszystkie, a chcesz się wybić z grona jednakowo dobrych kandydatów, popracuj nad tymi, które są „mile widziane”. Firma szuka developera iOS? Możesz śmiało założyć, że Swift będzie niezbędny, ale to JavaScript da ci kilka dodatkowych punktów przewagi nad innymi freelancerami.

Twarde i miękkie kompetencje

Twoi znajomi, którzy wciąż pracują na etacie, skarżą się na nieśmiertelne formułki „wysokiej organizacji pracy”, „kreatywności” i „umiejętności pracy w grupie”? Nic dziwnego: wyświechtane frazesy nie na wiele ci się przydadzą. Nie lekceważ jednak miękkich kompetencji. Wbrew obiegowej opinii nie każdy nadaje się do pracy w zespole, nie każdy posiada doskonałe zdolności komunikacji i nie każdy jest zorganizowany.

Twój wymarzony zleceniodawca szuka freelancerów do stworzenia zdalnego zespołu pracowników? Potrzebuje zatem kogoś, kto potrafi sam się zmotywować do działania i pracować rzetelnie bez ciągłego nadzoru. Masz zostać częścią międzynarodowej ekipy? Przyda się otwartość lub doświadczenia w pracy zagranicą.

Zleceniodawca nie zawsze będzie znał tajniki dziedziny, którą się zajmujesz. Podkreśl zatem umiejętność dzielenia się wiedzą – na przykład zaprezentuj swój profesjonalny blog. Dzięki temu przekona się, że nawet skomplikowane zagadnienia potrafisz przedstawić w przystępny sposób.

Podstawą sukcesu jest twoja szczerość. Jeśli nie lubisz pracować w grupie, nie pisz, że jest inaczej. Twoje naciąganie prawdy prędzej czy później wyjdzie na jaw. Nie przysporzy ci satysfakcji z pracy ani nie przyniesie spodziewanych korzyści twojemu zleceniodawcy. Lepiej jest przyznać, że jesteś samotnikiem i… poczekać na zleceniodawcę, który doceni twoją niezależność.

„Must have” charakteru freelancera

Niezależnie od tego, w jakim środowisku odnajdujesz się najlepiej, są pewne cechy, które twoi zleceniodawcy będą cenić szczególnie wysoko. Przyjrzyjmy się im.

Samotnie czy w grupie?

Gdybyś uwielbiał pracę w biurowym open space, nadal pracowałbyś na etacie w korporacji. Tymczasem większość projektantów, programistów, grafików i web developerów ceni pracę w samotności, w strefie możliwe wolnej od „rozpraszaczy”.

W tym kontekście praca w grupie oznacza przede wszystkim szybką i sprawną komunikację. Nie musisz rezygnować ze „splendid isolation”, ale szybkie odpowiedzi na maile czy przychodzące rozmowy na Skype podnoszą twoje akcje. Kolejna ceniona właściwość to stawianie się na wymagane spotkania. Nie licz na to, że przedsiębiorcy zupełnie zrezygnują z kontaktu twarzą w twarz tylko dlatego, że mają do czynienia z freelancerem. Im większą wagę będziesz przywiązywał do niezbędnych spotkań biznesowych, tym lepiej.

Deadline

Pożądaną cechą wykonawców jest także umiejętność zmotywowania się do pracy i wykonywania zleconych zadań bez nadzoru. Dostarczanie dzieła w określonym terminie odróżnia profesjonalnych freelancerów od tych, którzy nie traktują swojej pracy zbyt serio.

Klienci, nawet najlepsi, mają jednak tendencję do zmieniania briefów lub wprowadzania poprawek do samego projektu. To oczywiście sprawia, że łatwo jest przekroczyć deadline. Staraj się jednak zniwelować opóźnienia. Jeśli jesteś częścią zespołu, opóźnienie twojej części projektu – nieważne, kto ponosi za to odpowiedzialność – może skutkować opóźnieniem również dalszych części.

I oczywiście… pamiętaj, aby odpowiednio wyceniać wszystkie „nadprogramowe” poprawki i uwagi klienta, które zmusiły cię do zarwania nocy, aby domknąć projekt w określonym terminie.

Feedback

Traktujesz swoją pracę jako część siebie, a każdą uwagę na jej temat jako bezpośredni atak i powód do obrazy? A może krytyczne głosy klientów odbierasz jako głosy laików, którzy nie mają pojęcia o tajnikach twojego zawodu? Oba podejścia szkodzą ci w równym stopniu.

Umiejętność przyjmowania konstruktywnej krytyki to wielka zaleta każdego freelancera. Jeśli dostarczona przez ciebie praca nie została zaakceptowana, umiej to przyjąć, a z pewnością dostaniesz drugą szansę. Obrażanie się lub lekceważenie uwag klienta nie uczyni cię ani lepszym, ani bardziej cenionym specjalistą.

Nie zapominaj też, że ważny jest feedback, jaki ty dajesz. Klienci często nie znają danej dziedziny równie dobrze jak ty. Oczekują zatem, że oprócz wykonania zlecenia podpowiesz im lepsze i bardziej efektywne rozwiązania.

Portfolio, wiedza i praktyka

Jako freelancer nie zostaniesz raczej zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną i kolejne etapy rekrutacji. Dlatego twoje portfolio musi mówić za ciebie. Bądź przygotowany na omówienie szczegółów wcześniejszych realizacji – zleceniodawca może chcieć poznać twój sposób myślenia, podejście do problemów, metody pracy. Zaprezentowanie ciekawych case-studies pokaże twoje zaangażowanie. Nigdy nie próbuj jednak wyolbrzymiać swojego wkładu w sukces całej grupy, z którą pracowałeś.

Nie trzeba wspominać, że dodawanie do swojego portfolio cudzych prac jest niedopuszczalne.

Elastyczność

Internet i środowisko cyfrowe zmieniają się niemal z dnia na dzień. Ci freelancerzy, którzy stoją w miejscu, zaczynają się cofać. Dlatego tak ważne jest, abyś orientował się w nowych standardach, rozwijanych technologiach i aktualnych trendach.

Cenieni freelancerzy są na tyle elastyczni, aby szybko dostosować się do zmian. Czy chodzi o wytyczne Googla dotyczące pozycjonowania, czy przeprojektowanie strony internetowej, czy o rebranding całej marki, nie przestawaj się uczyć i wzrastać.

Nawet jeśli jesteś zatrudniany przez pojedynczego zleceniodawcę, gdzieś „w tle” wraz z tobą będzie pracowała grupa innych ludzi. Nowy system CMS, strona, logo czy optymalizacja SEO w jakiś sposób zmieni pracę biura obsługi klienta, zarządzenia sklepem czy pracę copywriterów dostarczających teksty na firmowego bloga. Aby wpasować się w środowisko, w jakim będziesz pracował, potrzebujesz i twardych, i miękkich kompetencji.

Z kolei jeśli jesteś freelancerem, który ma uzupełnić już istniejący zespół, najbardziej będą się liczyły te cechy, które wniesiesz do współpracy. Nie lekceważ przewagi, jakie nad innymi freelancerami da ci posiadanie kompetencji określonych przez zleceniodawcę jako „mile widziane”.

I wreszcie jeśli jakiś projekt ci nie odpowiada i czujesz, że brakuje ci potrzebnych kompetencji, lepiej odpuść i poczekaj na inną okazję. Pamiętaj, że nie tylko projekt musi pasować tobie, również ty musisz pasować do projektu.

Jak zyskać na zleceniach z Useme

Zapisz

Zapisz