Copywriter – jak nie wyjść z wprawy

Copywriter – jak nie wyjść z wprawy?

W pracy copywritera często podkreślana jest waga kreatywności. Tymczasem rzadziej mówi się o tym, że tworzenie contentu na strony wymaga przede wszystkim pilności, rzetelności i bardzo dobrej koncentracji. Dobry copywriter częściej zastanawia się nad tym, jak zostanie przyjęty jego tekst i co da czytelnikom, niż szuka okazji do artystycznej ekspresji.

Copywriter – jak nie wyjść z wprawy
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/edar-609103/

Główną rolą copywritera jest dostarczanie czytelnikowi wartościowych, sprawdzonych informacji. Oto kilka rzeczy, o których warto pamiętać, aby pisać dobrej jakości teksty informacyjne.

1. Daj tekstowi czas

Pracujesz pod wpływem impulsu? Wielu copywriterów, kiedy dostaje zlecenie, w pierwszym odruchu tworzy szkic późniejszego tekstu. To podejście na ogół się sprawdza – pasja i emocjonalne zaangażowanie sprawiają, że pisanie przychodzi z łatwością.

Tak się jednak składa, że pierwsza wersja tekstu rzadko kiedy jest tą najlepszą. Aby krytycznie ocenić swoje prace, potrzebujesz dystansu i czasu. Daj tekstowi przynajmniej jeden dzień „odpoczynku”, spróbuj „odchudzić” go o mniej więcej 20%, pozbądź się niepotrzebnych akapitów i fragmentów, które niewiele wnoszą. Dzięki temu uzyskasz bardziej skondensowaną i użyteczną formę, którą twoi czytelnicy na pewno docenią.

 

2. Współpracuj z redaktorem

Jeśli piszesz dla portalu internetowego, serwisu informacyjnego czy na grupowego bloga, zapewne masz kogoś, kto pełni obowiązki redaktora. Dobry redaktor pomoże wydobyć z twojego tekstu to, co jest w nim najcenniejsze i czego czytelnik potrzebuje najbardziej.

To oczywiste, że zmiany i poprawki w twoich starannie napisanych tekstach mogą cię irytować. Nie chodzi ci jednak o to, żeby pławić się w złudnym poczuciu, że nie trzeba im żadnych dodatkowych poprawek i są idealne takie, jakie są, prawda? Obiektywne spojrzenie redaktora, jego uwagi i krytyka mogą okazać się dla ciebie dobrą szkołą pisarskiego rzemiosła.

Jeśli nie piszesz dla portali internetowych, a twoje teksty nie przechodzą przez żadną redakcję, poszukaj kogoś, kto może pełnić dla ciebie tę rolę. Potrzebujesz osoby z zewnątrz, kogoś obiektywnego, kto zwróci ci uwagę na słabsze partie tekstu.

 

3. Napisz coś dla siebie

Nie musisz zmagać się z problemem wypalenia zawodowego, żeby doświadczyć naturalnego znużenia swoją pracą. Najważniejsze, abyś nie znienawidził tego, co robisz – bo przecież tak naprawdę kochasz pisać!

Znajdź jeden dzień w tygodniu, kiedy napiszesz coś dla siebie. Nie dla zarobku ani dla poprawienia warsztatu, w innym stylu niż teksty informacyjne i content, którym zajmujesz się na co dzień. Może to być wiersz, opowiadanie albo wpis na bloga o twoim hobby. Daj sobie możliwość napisania czegoś bez powściągania emocji, bez analizowania treści pod kątem przydatności dla czytelnika i wartości informacyjnej.

 

4. Praca z deadlinem

Strona jest już prawie gotowa, grafika pocięta, potrzebny jest tylko content… na który twój klient znowu zostawił za mało czasu. Jako copywriter zapewne nieustannie zmagasz się z absurdalnie krótkimi deadline’ami i jesteś przyzwyczajony do pracy na czas.

Dla własnego komfortu postaraj się wśród swoich klientów mieć takich, którzy po prostu potrzebują treści na stronę, bez nieodzownego „na wczoraj”. Pomoże ci to przerwać męczącą monotonię, która jest częścią pisania pod deadline. Taka odmiana modelu pracy da ci szansę na powtórne odkrycie wolności, jaką daje freelancing. No i przynajmniej raz będziesz pisać bez presji czasu i dbania o twoją doskonałą reputację terminowego copywritera.

Jak wyjść z ofertą do klienta

 

5. Sprawdzaj, sprawdzaj, sprawdzaj

To, czego szukają twoi klienci, to oryginalne teksty. To, czego szukają twoi czytelnicy, to nowe informacje, nie rzeczy skopiowane z innych stron i powielające te same błędy. Dlatego tak ważne jest, aby wszystko, co piszesz, opierało się na mocnych faktach i sprawdzonych źródłach. Twoja wiarygodność to przecież część twojego wizerunku profesjonalisty, a nic nie podkopuje jej tak, jak długa i bardzo subiektywna dygresja luźno związana z tematem…

Sprawdzaj, co piszesz, sprawdzaj informacje i sprawdzaj inne źródła. To podstawa wartościowych tekstów.

 

6. Zostaw miejsce dla czytelnika

Nie ukrywajmy, twój content ma kilka zadań do wykonania. Musi mówić głosem marki, dla której piszesz i tworzyć jej wizerunek. Musi przyciągać czytelników wysoką jakością. I musi również zostawiać miejsce na interakcję z nimi.

Dlatego właśnie teksty informacyjne są cenniejsze niż tekst zawierający listę suchych, niepowiązanych ze sobą faktów. Czytelnicy docenią, jeśli zostawisz im miejsce na zostawienie swoich opinii, na podzielenie się doświadczeniami, na wyrażenie swojego zdania.

Tworzenie contentu i copywriting to zajęcia, które potrafią przynosić masę satysfakcji i dają okazję do nieustannego poszerzania swojej wiedzy. Wystarczy pamiętać o kilku zasadach, aby uniknąć wypalenia zawodowego i nie wyjść z wprawy.

 

Zapisz

Zapisz