Kiedy prowadzisz sklep internetowy lub sprzedajesz usługi online jako start-up prawdopodobnie jednym z twoich największych zmartwień są porzucone koszyki i niedokończone zakupy. To zjawisko, na które nie wystarczy tylko dobry layout, mądrze zamieszczony przycisk call to action lub przekonujący opis produktu.
Aby zwiększyć ROI w zakupach potrzebujesz jeszcze odpowiedniego rodzaju, perswazyjnych treści.
Na pewno zdarzyło ci się odkładać jakiś zakup, żeby potem zastanawiać się, dlaczego to tyle trwało, bo kupiony przedmiot okazał się strzałem w dziesiątkę i potrzebowałeś go od dawna. Ile razy mówisz, że już prawie coś kupiłeś, już prawie to miałeś, ale…
Twoi użytkownicy robią dokładnie to samo: już prawie coś kupili, prawie się zdecydowali. Przyczyna porzucania koszyków to nie zawsze koszty wysyłki lub podobna usługa, znaleziona u kogoś innego, z lepszym stosunkiem jakości do ceny.
Dlaczego klient nie dokończył zakupów – 3 najczęstsze powody
Badania Instytutu Baymarda wskazują, że konsumenci porzucają nawet 69,57% zakupów.
Według portalu Perrill najczęstsze przyczyny porzucenia koszyka przez klienta to:
• zbyt wysoka cena wysyłki
• ten sam produkt znaleziony u innego sprzedawcy za mniej
• nieoczekiwane koszty, które wiążą się z zakupem
Wśród innych przyczyn znajdują się między innymi nawigacja i layout, które wprowadzają w błąd, zbyt długi proces finalizacji zakupu, obawy związane z bezpieczeństwem transakcji, brak wygodnej metody płatności i ograniczone opcje wysyłki.
Niektóre z tych przyczyn wyeliminujesz za pomocą redesignu i poprawy UX. Dobry design wesprze copywriting wysokiej jakości, który rozwieje ewentualne obawy i podtrzyma chęć zakupu.
Porzucony koszyk: 3 najważniejsze problemy
Co w praktyce oznacza dla ciebie to, że klient zrezygnował z zakupu towaru lub usługi?
• Klient prędzej czy później zapomni, co miał kupić lub zapomni o twoim sklepie/usłudze
• Klient, który nie dokonuje zakupów, obniża twój wskaźnik konwersji
• Nieprzekonany klient może natrafić na innego sprzedawcę, który przekona go skuteczniej.
Dobrze zaprojektowany layout, przyjazny design i odpowiednie treści są w stanie zmienić ten stan. Aby tego dokonać, potrzebne są ci dwa skuteczne tricki związane z… prokrastynacją.
Jak zwiększyć ROI: zapewnij bezpieczeństwo
Na pewno z doświadczenia wiesz, czym jest prokrastynacja i wiesz również, że na ogół nie ma ona nic wspólnego z lenistwem. Tak jak my odkładamy w czasie obowiązki z powodu lęku, że zadanie nas przerośnie, tak samo klienci odkładają zakup z powodu strachu.
Lęk o finanse, o to, że może gdzieś jest lepsza okazja, że za swoje pieniądze nie otrzymają odpowiedniej wartości, wreszcie lęk o jakość przedmiotu zakupu lub o bezpieczeństwo danych – na pewno znasz przynajmniej część z tych obaw.
Jak możesz wyeliminować lęk klienta i ułatwić mu zakup?
Copywriting:
Upewnij się, że klientowi na każdym etapie dokonywania zakupu towarzyszą treści, które odpowiadają na pytania lub wątpliwości, jakie może mieć.
Strona produktu powinna zawierać wiarygodne opinie i oceny innych użytkowników, a jeśli to możliwe, również informację o gwarancji lub systemie zwrotów/rękojmi.
Pokaż także, jak produkt lub usługa sprawdzają się w codziennym życiu, jakie problemy rozwiązują i jakie korzyści przyniosą klientowi.
Na stronie dedykowanej płatnościom musisz mieć odpowiednie certyfikaty dotyczące bezpieczeństwa. Warto korzystać również ze sprawdzonych systemów płatności, które klienci znają i do których mają zaufanie.
Nie zapomnij o stronie „o mnie” i odpowiednich wiadomościach w stopce witryny, takich jak adres, dane kontaktowe i skrót do regulaminu. Stopka to miejsce, w którym klient będzie szukał potwierdzenia, że twoja firma jest godna zaufania.
Layout/UX i UI:
Mapa strony to wymóg nie tylko dla robotów Google. Klienci docenią, jeśli w stopce pojawi się czytelna informacja o tym, kto dostarcza usługę, jakie są możliwości kontaktu oraz polityka prywatności, regulamin i możliwości zwrotu.
Warto także zainwestować w to, aby strona była maksymalnie przyjazna dla odbiorcy. Zależy ci na tym, aby nie blokować możliwości zakupu przez niekończące się formularze, zgody, potwierdzenia i weryfikacje.
Jak zwiększyć ROI: podtrzymuj zainteresowanie
Nie na darmo poradniki dotyczące oszczędzania radzą, aby powstrzymywać się od zakupów spontanicznych i nieprzemyślanych. Nie zawsze klient wkładając produkt do koszyka jest w pełni zdecydowany na zakup; może testować sklep, przymierzać się do produktu, planować zakup na później.
Jak możesz utrzymać zainteresowanie klienta, który nie podjął jeszcze decyzji?
Copywriting:
Treść, która podtrzyma zainteresowanie klienta, powinna skoncentrować się na tym, jak zakup poprawi jego życie lub rozwiąże napotykane problemy teraz i w dalszej perspektywie. Warto także podkreślić zalety produktu i jego unikatowość względem podobnych pozycji dostępnych na rynku.
Marketing:
Dopasuj swoją ofertę do konkretnego odbiorcy. Ktoś, kto już kilka razy odwiedził twoją stronę może zobaczyć produkty, które zainteresowały go ostatnim razem. Pomyśl nad systemem rabatów i kuponów na niższe koszty dostawy lub kupon rabatowy do wykorzystania na kolejne zakupy.
Jeśli prowadzisz newsletter, zadbaj, aby klienci, którzy pozostawili produkty w koszyku, mieli powód, aby wrócić na stronę i jeszcze raz je przejrzeć.
Gromadzisz statystyki, które powiedzą, na jakim etapie klienci najczęściej porzucają koszyk? Warto wyciągnąć z nich wnioski i wcielić je w życie.
Treści, które zwiększają konwersję – podsumowanie
Porzucone koszyki dotyczą wszystkich sprzedawców, nieważne, czy prowadzisz sklep internetowy, czy świadczysz usługi jako start-up. Na pewno zauważasz, że klienci, którzy sfinalizują zamówienie, stanowią procent wśród tych, którzy weszli na twoją stronę i dodali produkty do koszyka.
Przyczyn jest wiele, począwszy od braku wyraźnej intencji dokonania zakupów, aż do kosztów dostawy i bezpieczeństwa płatności. Wszystkie jednak można sprowadzić do dwóch najważniejszych: braku stałej potrzeby posiadania produktu, który oferujesz lub obawy przed tym, że towar nie będzie warty swojej ceny, ryzyka, dodatkowych kosztów.
Z tymi dwoma głównymi przyczynami możesz wygrać za pomocą trzech sprawdzonych narzędzi:
• copywritingu, który otacza klienta na każdym etapie podejmowania decyzji i jest odpowiednio perswazyjny. Każdy etap, od prezentacji produktu do przeprowadzenia klienta przez wszystkie części zakupu, wymaga odrębnych treści dopasowanych do obaw lub pytań, jakie pojawią się na tym etapie
• layoutu i UX/UI, które podniosą komfort korzystania ze strony, zlikwidują blokery i obudzą zaufanie użytkownika
• marketingu, który pozwoli ci lepiej dotrzeć do klientów i poznać powody, dla których porzucili koszyk. Tutaj również przemyślana strategia marketingowa będzie wymagała mądrego doboru treści do newsletterów i maili z przypomnieniem o niezrealizowanej płatności.
A jakie są twoje doświadczenia? Czy zauważyłeś wzrost ROI po odświeżeniu contentu na stronie? Czekamy na twój komentarz!