Jak zostać freelancerem, jak zostać copywriterem

Zdecydowałeś się zaryzykować i zacząć pracować jako copywriter-freelancer? Wspaniale! Wierzysz w swoje możliwości, wiesz, ile jesteś warty i teraz oczekujesz, że pieniądze i zlecenia zaczną spływać do ciebie same?

Jeśli rzeczywiście chcesz wcielić w życie taki scenariusz, musisz wiedzieć, jakich błędów unikać i jak maksymalnie wykorzystać swój potencjał. Przygotowaliśmy dla ciebie zestawienie 8 praktyk, które warto wprowadzić do swojej pracy. Dzięki nim będziesz pracować sprawniej i efektywniej oraz zadbasz o stworzenie wizerunku profesjonalisty.

Jak zostać freelancerem, jak zostać copywriterem
Copywriter: jak zacząć karierę freelancera?

1. Copywriting: jak zacząć? – adres e-mail

Skoro zdecydowałeś się zacząć pracować jako copywriter, traktuj swoje pisanie jak pracę, nie hobby albo coś, co robisz, bo masz taki kaprys. Zadbaj, żeby twoi klienci również widzieli w tobie profesjonalistę.

Chociaż może ci się to wydawać niepotrzebnym szczegółem, zacznij od adresu e-mail. To jedna z pierwszych rzeczy, jakie zobaczy twój klient, dlatego unikaj nicków, zabawnych nazw, infantylnych nazw użytkownika. Nie wybieraj też domen, które był modne dwie dekady temu, np. słodziaczek@buziaczek.pl nie brzmi najlepiej.

Pamiętaj, że twój mail nie tylko pozwala skojarzyć, kim jesteś i czym się zajmujesz, ale może zadziałać na twoją korzyść lub zaszkodzić ci przy pierwszym kontakcie, który to ty zainicjujesz. Nie chcesz przecież, żeby twój mail z ofertą został natychmiast wrzucony do spamu, ponieważ napisał go krzysiulek17560@autograf.pl

 

2. Copywriting: jak zacząć? – sygnatura

Sygnatury są często ukrywane w treści maila, ale zawsze lepiej mieć jakąś niż nie mieć żadnej. Nie tylko są one bardziej profesjonalne, ale również pozwalają odbiorcy maila na szybkie przypomnienie sobie lub wyszukiwanie twoich danych.

Pomyśl o sygnaturze jako o drobiazgu, który jest wyrazem twojej dbałości o wygodę odbiorcy maila. Czy umieszczanie w sygnaturce dużych zdjęć, kilkunastu linków do mediów społecznościowych i paru logo to na pewno najlepszy pomysł?

O sygnaturach więcej przeczytasz w tym wpisie.

 

3. Copywriting: jak zacząć? – media społecznościowe i wizerunek

Myślisz, że wizerunek to coś, czy powinny przejmować się tylko duże firmy i znane marki? Cóż, znane marki są rozpoznawalne właśnie dlatego, że mądrze zarządzają swoimi znakami graficznymi, kolorami firmowymi, komunikacją z klientem, mediami społecznościowymi. Bierz z nich przykład!

Jeśli chcesz używać swojego zdjęcia np. na stronie www, portfolio czy w mediach społecznościowych związanych z twoją pracą, zadbaj, aby nie była to słodka fotka z wakacji ani artystyczne selfie.

To samo dotyczy twojej obecności w mediach społecznościowych. Staraj się nie łączyć kont prywatnych i profesjonalnych. Ktoś, kto szuka wykonawcy w zleceniu na teksty promujące zdrową żywność niekoniecznie musi wiedzieć, co robiłeś w ostatni weekend.

Więcej o marce osobistej przeczytasz tu.

Przemyśl dobrze, na jakich mediach chcesz być obecny i co będziesz na nich publikował. Zarządzanie i regularne aktualizowanie profili na kilku platformach może szybko sprawić, że zabraknie ci czasu na pracę.

 

4. Copywriting: jak zacząć? – nisza

Nisza to konkretny zestaw tematów lub typów tekstów, w jakich się specjalizujesz. Nie wiesz jeszcze, co to może być? Zacznij od „przeglądu” twoich pasji lub wykształcenia kierunkowego, a więc dziedzin, w których możesz być ekspertem.

Dzięki niszy zmniejsza się pole twojej konkurencji, a ty sam możesz łatwiej wybrać i dotrzeć do grupy swoich potencjalnych klientów. Profesjonalizm i ekspercki poziom tekstów przekłada się tez na wyższe stawki, jakie możesz zaproponować za swoją pracę.

 

5. Copywriting: jak zacząć? – próbki

Nie bądź gołosłowny: aby przekonać klienta do twojej oferty, potrzebujesz czegoś na poparcie swoich słów. Przygotuj próbki tekstów z określonych nisz i rodzajów tekstów, w jakich chcesz się specjalizować lub z jakimi wiążesz swoją przyszłość jako copywriter.

Twoim celem jest pokazać, jak radzisz sobie ze słowem, jaki masz warsztat i jaki jest twój poziom. Jeśli nie wykonałeś jeszcze żadnej komercyjnej pracy, stwórz teksty dla swojego wymarzonego klienta w odpowiedzi na konkretne problemy lub potrzeby, które dostrzegasz. Dzięki temu twój klient przekona się, że oprócz zleconych tekstów możesz wnieść do współpracy również indywidualne podejście i odpowiedzieć na potrzeby, które dostrzegasz.

 

6. Copywriting: jak zacząć? – tekst „o mnie”

Kilka słów o sobie? Nic trudnego! O ile oczywiście nie popadniesz w przesadę, nie powielisz niefunkcjonujących wśród copywriterów schematów („Pisanie jest moją pasją”, „potrafię napisać wszystko”).

Skup się raczej na tym, jak możesz pomóc klientowi i jakie masz kwalifikacje w tym kierunku. Jeśli wykonałeś już komercyjne zlecenia i możesz pokazać, jak dzięki twoim tekstom wzrósł ruch na stronie, konwersja lub zasięg postów w mediach społecznościowych, koniecznie o tym wspomnij.

 

7. Copywriting: jak zacząć? – portfolio

Wydaje ci się, że portfolio jest dobre tylko dla tych freelancerów, którzy pracują ze sztukami wizualnymi? Przecież ty też potrzebujesz miejsca do zaprezentowania swoich umiejętności.

Na co możesz się zdecydować?

  • autorska strona www, np. na WordPress
  • blog
  • portfolio w serwisie online dla freelancerów

Blog czy strona www – co jest lepsze dla copywritera?

O tym, gdzie możesz założyć to ostatnie, pisaliśmy tu.

 

8. Copywriting: jak zacząć? – wycena

To oczywiste, że chcesz zarabiać na swojej pracy. Ile? Najlepiej sporo! Pamiętaj jednak, że „sporo” na etacie to nie to samo, co „sporo” freelancera. Jest zasadnicza różnica między stawką netto, którą zarabiasz w pracy, a stawką, jaką podasz klientowi – przede wszystkim dlatego, że netto klienta to twoje brutto.

Jak wyceniać swoją pracę: za tekst, za ilość znaków, za godzinę? Unikaj oferowania najniższych możliwych stawek: po pierwsze niskie stawki kojarzą się automatycznie z niską jakością, po drugie w ten sposób psujesz rynek, co uderzy cię rykoszetem, kiedy za jakiś czas ugruntujesz swoją pozycję i zechcesz podnieść stawki.

Najbezpieczniejsza praktyka to sprawdzenie, jakie są średnie stawki za określone teksty w twojej niszy, a następnie podliczenie, ile musisz zarobić, aby utrzymać się na dotychczasowym poziomie. O tym, jak podliczyć stawki, pisaliśmy tu.

 

Czego potrzebuje początkujący copywriter, żeby szybko osiągnąć sukces? – podsumowanie

Freelancing może być twoim sposobem na dorobienie lub twoim sposobem na życie – wszystko zależy od tego, ile czasu i wysiłku chcesz włożyć w budowanie swojej kariery.

Niezależnie od tego, jakie nadzieje wiążesz z copywritingiem na zlecenie, potraktuj go poważnie i profesjonalnie. Dzięki takiemu podejściu zwiększysz swoje szanse na znalezienie klientów i… nie zniechęcisz się brakiem sukcesów już od pierwszego dnia.

Niektóre z naszych praktyk możesz zaadaptować dla siebie już pierwszego dnia, od pierwszego zlecenia; inne, jak obecność w mediach społecznościowych, wymaga czasu i konsekwencji budowania marki. Z pewnością z czasem znajdziesz również swoje techniki, które okażą się skuteczne w zdobywaniu nowych zleceń. A może już takie masz? Napisz nam o tym w komentarzu!