Masz już uzupełniony profil na LinkedIn, teraz czas na to, aby dopracować konto tak, aby…
Poznaj sekret sukcesu Apple, Nike i Coca-Cola!
Zastanawiałeś się kiedyś, jak to się dzieje, że duże firmy, takie jak Nike czy Apple niemal co roku wypuszczają nowy produkt, który okazuje się strzałem w dziesiątkę?
Propozycje przedstawiane przez tych gigantów są innowacyjne, nowoczesne i… odpowiadają na potrzeby, o których ludzie nie sądzili w ogóle, że je mają.
Sekret, który za tym stoi, to nie szczęście ani ślepy traf. Każdy udany produkt to tak naprawdę efekt twórczego myślenia jego projektantów.
Dotyczy to nie tylko nowych technologii czy dóbr konsumpcyjnych. Twórcze myślenie pomaga zrewolucjonizować edukację, opiekę medyczną, produkcję masową czy strategie zarządzania.
Twórcze myślenie w praktyce
Chociaż efekty twórczego myślenia widzimy niemal wszędzie wokół nas, definicja samego zjawiska nie jest już taka łatwa.
Najprościej jest przedstawić twórcze myślenie jako proces tworzenia skoncentrowany nie na kolejnych etapach problemu, ale na jego rozwiązaniu. Dosłownie – twórcze myślenie kwestionuje utarte schematy, istniejące struktury i działające procesy, aby rzeczywiście dotrzeć do potrzeb odbiorców.
Oznacza to projektowanie „od końca”: wiesz, co ma robić dane urządzenie, program, aplikacja, a dopiero w drugiej kolejności – jak ma wyglądać lub czy warto coś jeszcze do niego dodać.
4 podstawy twórczego myślenia
Na co przede wszystkim zwrócić uwagę, aby stosować twórcze myślenie w projektowaniu produktów i usług?
- Człowiek
Pamiętaj, że produkt lub usługa nie powstają w próżni.
Nie tylko ty i twoja grupa współpracowników tworzycie pewną społeczność, która w mniejszym lub większym stopniu korzysta z dokonań innych projektantów.
Ważne są także opinie odbiorców – korzystanie z feedbacku to klucz do projektowania najlepszych rozwiązań.
- Wielostronność
Twórcze myślenie oznacza wyjście poza utarte schematy. Miej odwagę kwestionować rozwiązania, które uważasz za mało przyjazne i niezbyt ekonomiczne.
Każdy problem, przed jakim staje grupa projektantów, może być widziany z kilku różnych stron i interpretowany na różne sposoby. Łatwiej jest szukać odpowiedzi na proste pytania, jednak kiedy ograniczasz pytania, jakie można postawić, ograniczasz też kreatywność.
- Redesign
Innowacje to nie zawsze przełomowe wynalazki. Częściej mówiąc o innowacjach mamy na myśli rozwiązania, które już funkcjonują, ale poprawione i ulepszone. Prostsze w obsłudze, wydajniejsze, bardziej ekonomiczne i przyjazne. Skup się na redesignie!
- Namacalność efektów
Najprościej jest przedstawić swoje pomysły i idee na modelach i realnych przykładach. Operowanie modelami i prototypami ułatwia dyskusje i rozwiązywanie problemów.
Jednak twórcze myślenie to nie tylko sam proces tworzenia. To także pewna zamiana perspektywy – nastawionej na pracę zespołową, zachęcająca do przełamywania schematów, rozbudzająca ciekawość.
Twórcze myślenie krok po kroku
Jeśli zainteresujesz się tematem twórczego myślenia, zauważysz pewnie, że autorzy różnych publikacji stosują różne nazw każdego etapu. Najczęściej jednak wymienia się 6 podstawowych kroków twórczego myślenia.
Krok 1 – szukaj i słuchaj
Projektanci nie pracują nad wyzwaniami, które sami sobie stawiają. Częściej pracują nad rozwiązaniami, które mają służyć innym, wykorzystując przy tym swoją wiedzę, doświadczenie czy unikalny punkt widzenia.
Najważniejsze jest zatem, aby poznać swoich odbiorców i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom z produktem skrojonym na miarę ich potrzeb. Nie da się pominąć dokładnego researchu, nic też nie zastąpi uważnego słuchania przyszłych klientów.
Krok 2 – zdefiniuj
Kiedy zebrałeś już potrzebne informacje, czas na to, aby zdefiniować problem i jasno określić, co będzie waszym celem. Te dwa założenia pomogą ci „nie pogubić się” w trakcie pracy nad projektem.
Pamiętaj, aby nie definiować problemu tak, aby pasował do rozwiązania, które masz już w myśli. W ten sposób zablokujesz całą swoją kreatywność zanim będziesz miał szanse w ogóle jej użyć. Upewnij się raczej, że postawiony problem można rozwiązać na kilka możliwych sposobów. Jeśli projektanci nie są w stanie wymyślić więcej niż dwóch, oznacza to, że problem trzeba jeszcze raz zdefiniować.
Krok 3 – pomysł
Od razu odrzuć pomysły, które są zbyt oczywiste i schematyczne. Te, które będziecie rozważać, nie muszą być praktyczne ani funkcjonalne – ważniejsze jest, aby zespól dostarczał je szybko, bez ograniczeń co do ich przydatności.
Dlaczego jest to tak ważne? Jedną z zalet pracy grupowej jest to, że uczestnicy mogą pracować wzajemnie nad swoimi pomysłami, bazując na idei rzuconej przez jednego z nich. Nawet jeśli sugestia jednej osoby wydaje się nierealna, druga osoba może mieć pomysł, jak przekuć ją w coś bardziej użytecznego.
Krok 4 – przygotuj prototyp
Nie da się sprawdzić, czy rozwiązanie zadziała, jeśli się go nie przetestuje. Prototyp nie musi być idealnym produktem – ważne, aby zapewniał użytkownikom tyle informacji, aby wiedzieli, jak dokładnie będzie działał.
Zaryzykuj i daj szansę nawet najdziwniejszym rozwiązaniom, aby nie przywiązywać się tylko do jednego z nich i nie blokować przez to szans innych, być może lepszych rozwiązań.
Krok 5 – testy
Prototyp gotowy? Czas sprawdzić, jak działa. Im więcej uwag i spostrzeżeń mają użytkownicy, tym lepiej.
Obserwuj, jak przebiega interakcja użytkownika z prototypem, gdzie pojawiają się błędy, czy dzieje się coś, czego nie braliście pod uwagę lub kiedy użytkownicy proszą o wyjaśnienia. To wszystko pomoże projektantom rozwiązać problemy, które pojawiły się na tym etapie.
Krok 6 – ucz się
Skoro masz już informacje i wiesz, jakie są słabe strony twojego produktu, czas wyciągnąć wnioski i wprowadzić poprawki. Czasem wystarczy tylko poprawić prototyp (redesign), czasem niezbędne jest, aby projektanci cofnęli się o kilka kroków i jeszcze raz poszukali rozwiązań dla zgłoszonych problemów.
Twórcze myślenie – podsumowanie
Czy proces tworzenia kiedyś się kończy? Jeśli myślisz twórczo, możesz przekonać się, że zawsze jest sposób, aby ulepszyć już istniejące rozwiązanie. Potrzeby użytkowników się zmieniają, zmienia się też środowisko, w którym funkcjonuje twój produkt lub usługa.
Kluczem do wykorzystania potencjału, jaki niesie myślenie twórcze, jest skupienie się na szukaniu rozwiązań, a nie dopasowywaniu pomysłu do rzeczy i schematów już istniejących. Pomaga w tym tworzenie i testowanie prototypów tak długo, aż pozytywne doświadczenia użytkowników zaczną przeważać negatywne.