Co musi wiedzieć manager o zmianie pracy

Dlaczego dobrzy pracownicy decydują się na odejście z firmy? Oto 5 powodów, które musi znać każdy przedsiębiorca i właściciel start-upu.

Co musi wiedzieć manager o zmianie pracy
5 powodów, dla których dobry pracownik szuka nowej pracy

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko zdobywanie nowych klientów i zleceń. To również umiejętność organizowania pracy innym i zarządzania ludźmi. Jeśli jednak wydaje ci się, że zarządzanie to tylko przydzielanie zadań, masz spore szanse, że stracisz swoich najlepszych ludzi.
Dobry manager wie, że zarządzanie oznacza również dbanie o rozwój pracowników, motywowanie ich i docenianie.

 

5 powodów, które sprawiają, że pracownicy odchodzą z firmy

Coraz częściej mówi się o rynku pracownika, a nie pracodawcy. Duża mobilność w zakresie zmiany miejsca zatrudnienia sprawia, że rośnie wartość pracowników, za to coraz trudniej jest utrzymać ich w swojej firmie.
Jakie są najczęstsze przyczyny, przez które pracownicy szukają nowej pracy? Na co powinni zwrócić uwagę właściciele małych i średnich firmy oraz strat-upów?

 

1. Mikro-zarządzanie

Pracownicy potrzebują autonomii w sposobie, w jaki wykonują swoje zadania. Zarządzanie na poziomie mikro jest często odbierane jako opresyjne, a to z kolei zwiększa poczucie niepokoju i stresu w środowisku pracy.
Jeśli zdecydowałeś się zlecić komuś pracę, zaufaj, że zrobi ją dobrze. Co więcej, nikt nie wypada na miarę swoich prawdziwych możliwości, jeśli stale poddawany jest kontroli i ocenie.

 

2. Brak możliwości rozwoju i wzrastania

Managerowie powinni wiedzieć, co motywuje pracowników. Zlecanie projektów, które motywują, zachęcają też do podejmowania wyzwań i pozwalają na zdobywanie nowych doświadczeń. To sprawia, że pracownik widzi w zleconych zadaniach szansę na własny rozwój.
Brak takiej motywacji może doprowadzić do frustracji nawet najbardziej zmotywowanego i lojalnego pracownika – jeśli wiesz, że w obecnej pracy nic cię nie czeka, zaczynasz szukać nowej.

 

3. Brak empatii

Jasne, że liczą się również wyniki, ale wszyscy są tylko ludźmi i jeśli twój pracownik zmaga się z jakimiś problemami, zawodowymi czy osobistymi, okaż mu trochę empatii.
Popatrz na tę sytuację oczami drugiej strony. Starasz się wyprzedzać oczekiwania przełożonych i angażujesz się w swoje obowiązki, a oni są mało elastyczni lub niewrażliwi, kiedy potrzebujesz wsparcia? Taka relacja jest z góry skazana na porażkę.

 

4. Brak równowagi między życiem prywatnym a zawodowym

Każdy pracownik chce być traktowany jak człowiek – ze swoimi uczuciami, oczekiwaniami i życiem prywatnym. Ile razy zmuszasz kogoś do pracy w nadgodzinach lub poświęcania weekendów na obowiązki zawodowe, podsycasz niepotrzebne poczucie krzywdy i narażasz się na brak lojalności.
Twoje działania nie muszą być wyrażone wprost, na przykład w formie wyraźnego żądania pracy po godzinach. Wystarczy, że świadomie nakładasz na kogoś tyle zadań, aby było oczywiste, że nie wykona ich w ciągu 40 godzin pracy. Reaguj, jeśli pracownicy sygnalizują, że są przeciążeni.

 

5. Brak nagród i docenienia wysiłków

To jeden z najbardziej demotywujących czynników. Potrzeba akceptacji jest wśród ludzi zupełnie naturalna i dotyczy również środowiska zawodowego. Jeśli nie docenisz wkładu pracowników, stracisz ich zaangażowanie.

 

Dlaczego dobrzy pracownicy odchodzą? – podsumowanie

W badaniach przeprowadzonych przez Gallup w 2015 roku, połowa z ponad 7 tysięcy respondentów przyznała, że zamierza rzucić pracę z powodu postawy przełożonego.

Twoje zachowanie jako zleceniodawcy lub pracodawcy ma olbrzymi wpływ na to, jak długo pracownik zostanie z tobą. Budowanie dobrego zespołu wymaga czasu i wysiłku z obu stron, również z twojej. Empatia, zrozumienie dla potrzeby rozwoju i zachowania równowagi między pracą a życiem, docenianie to kluczowe czynniki, które przekładają się na efektywność pracy całej grupy.

Badania grupy Sedlak&Sedlak z 2015 roku wykazały, że większość Polaków spędza w jednym miejscu pracy średnio 10 lat. Warto jednak pamiętać, że wraz z wejściem na rynek pracy pokolenia urodzonego już po przemianie systemowej, ten system ulegnie zakłóceniu. Jeśli chcesz zatrzymać przy sobie młodych, ambitnych ludzi, oprócz wymagania szacunku i zaangażowania musisz okazać je również tej drugiej stronie.