Dlaczego wciąż masz za mało klientów?

Dlaczego wciąż masz za mało klientów?

Chcesz, aby zlecenia, jakie zdobywasz jako freelancer, były twoim głównym źródłem dochodu – to ambitny plan, ale wykonalny. Tymczasem chociaż pracujesz naprawdę ciężko, wciąż nie masz tylu klientów, aby zapewnili Ci utrzymanie. Czas sprawdzić, co możesz poprawić, aby odnosić sukcesy w swojej branży.

Dlaczego wciąż masz za mało klientów?
Źródło obrazka: pixabay.com/pl/users/Olichel-529835/

Mało klientów… jakich?

Jeśli ktoś zapyta cię, jaki jest twój wymarzony klient, odpowiadasz, że musi mieć duży budżet i umysł otwarty na twoje propozycje? Nic dziwnego, że trudno ci na takiego trafić. Zacznij od sprecyzowania, kogo dokładnie szukasz. W jakich widełkach cenowych porusza się twój klient? Jaką reprezentuje branżę? Jaka estetyka do niego przemawia i jakiego typu usługi szuka?

Jak wyjść z ofertą do klienta

Skoro już wiesz, jakich klientów chcesz do siebie przyciągnąć, musisz jeszcze szukać ich w odpowiednich miejscach. Portale ogłoszeniowe, gdzie wykonawcy licytują się coraz niższą ceną, nie są alternatywą dla freelancerów, którzy chcą otrzymywać godne wynagrodzenie za swoją pracę. Jeśli uważasz za mało skuteczne promowanie swoich usług na forach lub grupach tematycznych na facebooku, skorzystaj z useme.eu, gdzie ceny proponowane przez wykonawców są ukryte dla innych oferentów, aby czynnikiem konkurencyjnym była tylko jakość usług.

Co mówi twoje portfolio?

Ty wiesz, że jesteś profesjonalnym grafikiem, copywriterem czy programistą – a jak przekonać do tego klienta? Nie lekceważ siły, jaką ma twoje portfolio. Jeśli budujesz je starannie i w przemyślany sposób, będzie twoją najlepszą wizytówką. Ważne jest, żeby konsekwentnie pokazywało, w czym się specjalizujesz i w jakim kierunku chcesz się rozwijać.

Dlaczego freelancer potrzebuje marki i jak ją stworzyć

Jeśli twoje portfolio składa się ze stron zrobionych za niewielkie sumy dla zaprzyjaźnionych gabinetów tatuażu, może być ci trudno pozyskać zamożnego klienta z branży prawnej lub finansowej. Estetyka zamawianych przez nich stron jest zupełnie inna, a ty nie dajesz jasno do zrozumienia, które oferty naprawdę cię interesują. Przyjrzyj się zatem, czy jesteś konsekwentny w swoich komunikatach i czy tworzysz mocny, spójny wizerunek. Czy to, co publikujesz w portfolio jest zgodne z tym, co trafia na twój blog lub profil facebook? Kreujesz się na poważnego mobilnego specjalistę, ale kiedy masz zły dzień, zamieszczasz zdjęcia, które pokazują, jak bardzo brakuje ci motywacji do pracy? Nie popełniaj tego błędu i nie mieszaj życia prywatnego z zawodowym. Nic tak nie świadczy o braku profesjonalizmu!

Rachunek sumienia

Jesteś tak dobry, jak ostatni projekt, który wykonałeś. Pamiętaj, że im większą masz wiedzę i im więcej potrafisz zrobić, tym bardziej rośnie twoja cena. Dlatego nie spoczywaj na laurach: ciągły rozwój technologiczny otwiera nowe możliwości dla tych, którzy chcą się uczyć i w ten sposób powiększać swoją wartość. Dobrym przykładem są tu aplikacje na iOS. Stosunkowo nowa umiejętność programowania aplikacji mobilnych przynosi zyski tym, którzy odpowiednio wcześnie zainwestowali czas, aby się jej nauczyć.

Co jest twoją największą zaletą jako freelancera? Unikalność. Wśród osób pracujących zdalnie jest przecież wielu przedstawicieli tej samej specjalności; niektórzy mogą zrobić to samo, co ty, ale jeszcze szybciej. Jeśli nie chcesz pracować pod gigantyczną presją czasu za głodowe wynagrodzenie ustalone przez konkurencję, musisz mieć coś, co cię wyróżni na tle innych.

Nie lekceważ wartości dodanej. Twoja praca to nie tylko profesjonalnie wykonana strona, content na nią lub grafika. To także komfort zleceniodawcy, świadomość, że zostawił pracę w rękach specjalisty i poczucie, że ktoś naprawdę o niego zadbał. Pamiętaj, że dla twojego zleceniodawcy korzystne może być otrzymanie faktury VAT. Daj mu do zrozumienia, że dbasz także o jego wygodę i zaproponuj wystawienie faktury. Jeśli nie masz swojej działalności gospodarczej, szybko i sprawnie rozliczysz pracę za pomocą useme.eu.

Na koniec

Jeśli wykonałeś dobrze zlecenie, zadbaj o referencje. Opinia zadowolonego klienta jest bezcenna, również dlatego, że jeśli współpraca między wami ułoży się dobrze, rosną twoje szanse na kolejne zamówienia w przyszłości. Zleceniodawca może także polecić twoje usługi komuś innemu z branży. Profesjonalni freelancerzy większą część zleceń otrzymują właśnie poprzez networking.

Dobrym rozwiązaniem jest także praca poza domem, w biurach coworkingowych. Daje możliwość spotkania innych freelancerów, nawiązania kontaktów w swojej branży i – co najważniejsze – porównania doświadczeń.

I ostatnia rada: determinacja może przekonać klienta, że zależy ci na współpracy właśnie z nim, że obydwoje możecie na tym skorzystać. Desperacja sprawia, że stajesz się łatwym celem dla nieuczciwych zleceniodawców, którzy wykorzystają twoją naturalną potrzebę zarobku, aby maksymalnie obniżyć cenę.

Zauważyłeś u siebie któryś z tych błędów? Masz pomysł, co jeszcze możesz zrobić lepiej? Koniecznie daj znam znać! Czekamy na twoje opinie. Powodzenia!

 

Zapisz