Jak przygotować, wypromować i sprzedć kurs online?

Pracujesz zdalnie, posiadasz szeroką wiedzę w swojej specjalizacji, masz też spore doświadczenie dzięki pracy z wieloma klientami. Nie tylko znasz techniczne aspekty swojej dziedziny, ale wiesz także, jak wypromować i sprzedać swoje usługi. Jednocześnie szukasz pasywnych źródeł dochodu, które będą twoim zabezpieczeniem na przykład w słabszych miesiącach lub sfinansują swoją „poduszkę bezpieczeństwa” (KLIK).

Freelancerzy szukający dodatkowych źródeł dochodu mogą wykorzystać do tego np. swoje niepotrzebne prace lub projekty przygotowane specjalnie z myślą o sprzedaży. Mogą to być np. grafiki, zdjęcia, akcje i prestest do programów Adobe lub inne narzędzia przydatne twoim kolegom po fachu.
Inną możliwością jest stworzenie kursu online. Jest to niewątpliwie bardziej czasochłonne i wymaga pewnych nakładów, ale dla tych freelancerów, którym udało się zgromadzić wokół siebie pewną społeczność odbiorców i którzy cieszą się opinią ekspertów w swojej dziedzinie może to być ciekawa opcja na dochód pasywny.

Jak przygotować, wypromować i sprzedć kurs online?
Jak przygotować e-learning: poradnik dla freelancerów

W poprzednich wpisach radziliśmy, do czego zacząć tworzenie kursu i jak zabrać się do jego przygotowania. Dziś omówimy, jak przeprowadzić sprzedaż, wypromować kurs i jak zmierzyć efektywność tych działań.

 

Kurs online: jak wypromować swoje szkolenie?

Przede wszystkim promocję kursu warto zacząć, zanim jeszcze będzie on dostępny w sprzedaży. W ten sposób przygotujesz odbiorców, dasz się zapamiętać i jednocześnie zwiększysz ilość osób, które będą zainteresowane szkoleniem.
Jeśli prowadzisz blog lub profil na FB, informuj twoich czytelników o postępach prac, zapraszaj do zostawiania swoich uwag i sugestii – tworzysz ten kurs z myślą o nich, więc ich zaangażowanie jest dla ciebie podwójnie cenne.

Aby skutecznie wypromować kurs, nie ograniczaj się tylko do społeczności, która już się zgromadziła wokół twojego bloga lub profilu na Facebooku.

  • Regularnie informuj o postępach prac na blogu i profilu na Facebooku, zachęcaj odbiorców do komentowania i zostawiania swoich sugestii, aby zdobyć ich zaangażowanie.
  • Stwórz grupę na Facebooku, powiązaną z tematem szkolenia. Jak zapewne zauważysz, Facebook dość mocno obcina zasięgi postów na stronach firmowych – stronach blogów, kursów, firm itp.
    Sposobem na zwiększenie zasięgu może być założenie grupy, która będzie powiązana z tematem szkolenia. W ten sposób zyskasz nowe grono odbiorców, którzy inaczej mogliby nigdy nie dotrzeć do twojego bloga/strony www, a jednocześnie będziesz miał okazję zaprezentować się jako specjalista w swojej dziedzinie.
    Jeśli czujesz, że zarządzanie grupą i dbanie o jej aktywność jest zbyt czasochłonne i obciążające, spróbuj nawiązać współpracę z innymi, już istniejącymi grupami branżowymi.
  • Wykorzystaj potencjał webinarów. Webinar możesz poprowadzić sam lub zaprosić do rozmowy innego freelancera – możliwie rozpoznawalnego, o uznanej renomie lub wiedzy i doświadczeniu, które mogą być interesujące dla twoich odbiorców.
    Promocja kursu online
    Jak przygotować e-learning: poradnik dla freelancerów

    Dobrym rozwiązaniem jest także nawiązanie współpracy ze stroną, blogiem lub influencerem, który organizuje webinary tak, aby wystąpić w roli eksperta. Pamiętaj przy tym, że celem webinaru jest dostarczenie jego uczestnikom wartościowej wiedzy, a nie nachalna reklama twojego kursu.

  • Zaproś do współpracy influencerów. Czy ktoś z twoich znajomych prowadzi blog, popularny profil w mediach społecznościowych, ma swoją grupę odbiorców? Zapytaj o możliwość wzmianki o twoim kursie lub afiliacji. Dzięki powiększonemu zasięgowi zyskasz dostęp do nowych odbiorców.
  • Wykorzystaj listę mailingową. Jeśli na twojej stronie lub blogu dostępny jest zapis na newsletter, poinformuj w nim odbiorców o kolejnych etapach kursu – przygotowaniu, przedsprzedaży, uruchomieniu sprzedaży i jej planowanym zakończeniu.
  • Dopracuj landing page kursu. Wszystkie kanały – webinary, relacje live na Facebooku, aktywność w grupach i w mediach społecznościowych, wpisy na blogu powinny prowadzić do twojej strony sprzedażowej. Koniecznie zadbaj o wygląd landing page! Nie może zabraknąć na niej czytelnego call to action, przejrzystego cennika oraz informacji, co kursant dostanie za swojego pieniądze. Użyteczne będą tu także testimoniale od użytkowników, którzy już ukończyli kurs.
  • Przygotuj darmową próbkę. Jeśli to twój pierwszy kurs online i nie jesteś pewny, czy przekonasz do niego użytkowników, zaprezentuj jego wersję mini/teaser. Możesz wybrać kilka niewielkich fragmentów, aby pokazać, z jakich materiałów składa się kurs i czego może spodziewać się odbiorca lub postawić na jedno proste zagadnienie, które wyjaśnia „kurs mini”.

 

Kurs online: jak sprzedać szkolenie?

Teoretycznie jest to najłatwiejsza część, praktycznie – często właśnie ona stanowi największą trudność, ponieważ musisz przełamać barierę „czy moja praca naprawdę jest tyle warta”. Jako doświadczony freelancer możesz znać ten dylemat z wcześniejszych etapów swojej kariery „wolnego strzelca”, ale nie oznacza to, że nie powróci on przy nowym doświadczeniu, jakim jest przygotowanie i sprzedaż kursu online.

Pierwsze pytanie, na jakie musisz odpowiedzieć, to twoja metoda działania: „najpierw sprzedaj kurs, potem go zrób” czy „najpierw zrób kurs, a potem go sprzedaj”.

Oba podejścia mają swoje dobre i złe strony. Podejście „Najpierw sprzedaj kurs, potem go stwórz” wymaga bardzo dużego zaufania odbiorców i nakłada na ciebie sporą odpowiedzialność. Jeśli kurs sprzeda się słabo i zrezygnujesz z jego stworzenia, musisz zwrócić wpłacone pieniądze, a przy tym tracisz zaufanie odbiorców, które trudno ci będzie odbudować. Musisz mieć zatem plan B, przygotowany na wypadek, gdyby zainteresowanie było niewielkie.
Zaletą podejścia „Sprzedaj kurs, zrób kurs” jest to, że dokładnie wiesz, jaka będzie twoja grupa odbiorców, czego oczekują i jakie mają wymagania, możesz zatem przygotować projekt skrojony dokładnie pod ich potrzeby.

Jak sprzedać swój kurs online
Jak przygotować e-learning: poradnik dla freelancerów

Z kolei podejście „Zrób kurs, potem go sprzedaj” oznacza, że możesz zainwestować sporo wysiłku w przygotowanie kursu, który nie znajdzie zainteresowania wśród odbiorców. Daje ci jednak komfort pracy we własnym tempie i nie wywiera tak dużej presji: nie myślisz o terminie, którego musisz dotrzymać i od twojej inwencji zależy, co znajdzie się w kursie.
Dobrym sposobem na sprzedaż tego typu jest ustalenie najpierw niższej ceny, aby zyskać pierwszych odbiorców. Ich feedback pomoże ci doszlifować kurs i doprowadzić go do perfekcji, zanim podniesiesz cenę i zaczniesz regularną sprzedaż.

 

Jak przygotować i sprzedać kurs online – podsumowanie

Stworzenie kursu online to pewna inwestycja, która będzie wymagała czasu, a w przypadku bardziej skomplikowanych kursów np. z nagraniami video, również zakupu sprzętu lub programów do obróbki materiałów (nagrań, video).
Jeśli jednak kurs będzie starannie przygotowany tak, aby odpowiadał potrzebom odbiorców, możesz liczyć na to, że stanie się atrakcyjnym źródłem dochodów pasywnych, co w pracy freelancera zawsze jest cennym zabezpieczeniem.

Planujesz przygotować swój kurs online? Zastanawiasz się, czy warto? Czekamy na twój komentarz!

Dochody pasywne dla freelancerów: jak stworzyć kurs online? – część 1

Dochody pasywne dla freelancerów: jak stworzyć kurs online? – część 2