Mówi się, że każdy copywriter jest niespełnionym pisarzem. Nawet jeśli nie jest to prawda, copywriterzy przygotowują treści do e-booków nie tylko dla klientów. Stworzenie dobrego poradnikowego e-booka, który będziesz sprzedawać (nie tylko czytelnikom twojego bloga), to dobry sposób na dywersyfikację dochodów.
Nawet jeśli jako copywriter masz spore doświadczenie, niekoniecznie będzie się to przekładać na wskaźnik konwersji i ilość sprzedanych egzemplarzy. Jakich błędów unikać i na co zwrócić uwagę?

1. e-book copywritera: długość
Nieprzypadkowo wydawcy dążą raczej do ograniczania objętości e-booków niż do jej wydłużania. Odbiorcy preferują krótsze teksty, za to bardziej treściwe i spójne, w wyczerpujący sposób przedstawiające dane zagadnienie.
2. e-book copywritera: cena
Wyceniając książkę, musisz brać pod uwagę nie tylko swój wkład pracy, ale także ceny, do których przyzwyczajeni są konsumenci. Wadą e-booków jest między innymi ich wysoka cena w porównaniu do papierowych wydań, dlatego jeśli chcesz konkurować z rynkiem wydawniczym, musisz dopasować cenę do oczekiwań swoich czytelników.
3. e-book copywritera: części
Odpowiednia długość i atrakcyjna cena przemawiają raczej za tym, aby pisać e-booki krótsze i tańsze. Dzięki temu zostawisz sobie możliwość kontynuowania tematów, które cieszą się dużą popularnością.
Mniejsza objętość pod względem treści sprawia również, że łatwiej jest stworzyć nową, poprawioną i uaktualnioną wersję, kiedy zmienią się trendy rynkowe lub kiedy zdobędziesz więcej doświadczenia, którym warto podzielić się z czytelnikami.
4. e-book copywritera: możliwość kontynuacji
Postaraj się zachować „asa w rękawie”, aby móc co roku lub co dwa lata napisać nową książkę, która będzie odpowiadała aktualnym potrzebom czytelników. Nowe edycje przyciągają zainteresowanie czytelników i ułatwiają sprzedaż przy relatywnie niskich nakładach pracy.
5. e-book copywritera: specjalizacja
Nie tylko copywriterzy lubią dostawać dokładne instrukcje, które są skuteczne. Zamiast pisać „trochę o wszystkim”, skoncentruj się na określonym zagadnieniu i daj swoim czytelnikom rzetelną, dokładną i szczegółową wiedzę na jego temat.
W ten sposób nie tylko ugruntujesz swoją pozycję jako eksperta, ale również zostawisz sobie materiał na kolejną książkę.
6. e-book copywritera: powiązania z blogiem, kursem lub webinarami
Jeśli prowadzisz webinary, kursy lub konsultacje, uczyń e-book ich częścią. Uczestnicy zwykle mają indywidualne pytania, które mogą zadać w czasie kursu lub komentarzy na blogu, a książka może stanowić uzupełnienie bezpośredniego kontaktu z tobą.
7. e-book copywritera: odpowiedni format
Nie trzeba wyjaśniać, że pdf to za mało. W dobie rosnącej popularności e-czytników, formaty .mobi i .epub to absolutna podstawa.
Nie chodzi tylko o wygodę twoich czytelników, których nie zmuszasz do czytania tylko na ekranie laptopa, tabletu czy telefonu. Odpowiedni format umożliwia także sprzedaż twojej książki przez księgarnie internetowe.
Chociaż w sieci znajdziesz kilka stron z konwerterami dokumentów do formatu e-czytnika, a oprócz nich kilka aplikacji desktopowych, efekty nigdy nie będą tak dobre, jak w przypadku e-booków stworzonych od podstaw w odpowiednich programach.
8. e-book copywritera: marketing
To absolutna podstawa, kiedy chcesz sprzedać swoją książkę. Zanim jeszcze udostępnisz gotowy plik w konkursach, informuj czytelników o postępach prac, buduj zainteresowanie, udostępniaj darmowe próbki. Wykorzystaj blog, newsletter, media społecznościowe, aby dotrzeć z informacją o e-booku nie tylko do swoich czytelników, ale również do innych potencjalnie zainteresowanych odbiorców.
9. e-book copywritera: sprzedaż
Skoro twój e-book jest już gotowy, a odbiorcy drżą z niecierpliwości, nie zmarnuj tego potencjału i zanim udostępnisz go czytelnikom, zastanów się, jak to zrobić?
Jeśli chcesz sprzedawać e-booka bezpośrednio z poziomu swojego bloga, musisz pomyśleć o systemie płatności oraz o możliwości wystawienia faktury, jeśli nie prowadzisz własnej firmy. Warto także rozważyć sprzedaż za pośrednictwem Amazon – dla wielu użytkowników czytnika Kindle to najlepsze źródło do szukania e-booków.
Publikacja własnego e-booka – podsumowanie
Jako copywriter posiadasz specjalistyczną wiedzę dotyczącą swojej pracy, a być może również niszy, w której działasz. Jeśli szukasz sposobu na to, aby powiększyć, a przy tym zdywersyfikować swoje dochody, możesz napisać e-booka.
Wraz z rozwojem rynku e-książek jest to popularna i lubiana przez czytelników forma czytania i zdobywania wiedzy, warto więc wykorzystać ten trend. Publikacja własnego e-booka jest relatywnie tańsza niż publikacja papierowej wersji książki, łatwiejsza jest także jej sprzedaż.
Aby odnieść sukces na rynku wydawniczym, dobrze zaplanuj treść i objętość swojego e-booka. Myśl o tym przyszłościowo: twój e-book powinien być napisany tak, aby umożliwić ci kontynuację tematu i tworzenie nowych publikacji, jeśli takie będzie zapotrzebowanie czytelników.
Zadbaj także o marketing i sposoby sprzedaży: bardzo często za słabą sprzedaż odpowiada przede wszystkim trudność ze sfinalizowaniem zakupu. Jeśli zechcesz wystawić fakturę za sprzedaż e-booka, możesz skorzystać z useme.eu.