Zarobki freelancerów - copywriter i dziennikarz

Osobom niezorientowanym w specyfice tych branż może się wydawać, że „pisać każdy może”, a „lekkie pióro” jest równoznaczne z pisaniem dużo, chociaż niekoniecznie dobrze. Copywriting jest więc najczęściej wybieraną branżą wśród początkujących lub aspirujących freelancerów.

Zarobki freelancerów - copywriter i dziennikarz
Ile zarabiają copywriterzy, dziennikarze, redaktorzy i korektorzy?

Tymczasem nawet jeśli sprawnie posługujesz się słowem pisanym, a twoja znajomość polszczyzny jest bez zarzutu, copywriting to nie jedyna możliwość wykorzystania takich kompetencji.
Na jakie zarobki możesz w przybliżeniu liczyć, wybierając pracę jako copywriter, dziennikarz lub korektor?

 

Zarabiać na życie piórem: copywriter, dziennikarz, korektor

Kiedy myślimy o utrzymywaniu się z pisania, pierwszy wybór to oczywiście copywriting. Zapotrzebowanie na content ze strony właścicieli firm rośnie. Trudno dziś wyobrazić sobie prowadzenie firmy bez strony www i dobrze zaplanowanej obecności w mediach społecznościowych – wszystkie one potrzebują profesjonalnych tekstów, które będą informować i angażować odbiorców.

Oznacza to również, że copywriter, oprócz lekkiego pióra, potrzebuje umiejętności tworzenia specyficznych komunikatów. Kluczem do sukcesu jest tu przede wszystkim umiejętność dotarcia do grupy odbiorców, utrzymanie ich zaangażowania oraz dostosowanie treści do medium.

Dziennikarstwo z kolei kojarzy się z większym profesjonalizmem i wyższym „ciężarem gatunkowym” tworzonych treści. Dziennikarzy obowiązuje jeszcze większa rzetelność w gromadzeniu materiałów niż copywriterów, ale ich praca w większym stopniu poddawana jest presji czasu.

A co z tymi, którzy piszą może mniej lekko, ale posiadają bezbłędne wyczucie języka? Korektorzy i redaktorzy, bo o nich mowa, to przedstawiciele profesji często niedocenianej, ale niezbędnej w profesjonalnych wydawnictwach i redakcjach.

Anna Urbańczyk z portalu WhitePress postanowiła sprawdzić, na jakie zarobki mogą liczyć przedstawiciele tych trzech specjalizacji.

 

Zarobki copywritera

Czy bycie freelancerem się opłaca? Portale poświęcone zarobkom i karierze wskazują, że stawki etatowego copywritera zaczynają się od kwoty 1800 zł, oscylują wokół średniej 2500 zł, a wysokie wynagrodzenie w tej branży oznacza sumy rzędu 4500 zł.

Branża copywriterska charakteryzuje się dużą różnorodnością: wśród osób tworzących treści dla sieci są zarówno autorzy tekstów pozycjonujących i SEO, które zwykle są mniej dochodowe, jak i twórcy bardziej kosztownych tekstów wizerunkowych i reklamowych. Uśrednienie wyników jest zatem dość trudne, ponieważ copywriting obejmuje wiele nisz o różnej dochodowości.

Anna Urbańczyk jako średnią zarobków copywriterów opartą na swojej ankiecie podaje kwotę 3830 zł, niezależnie od tego, czy są to zlecenia wykonywane na etacie w agencji reklamowej, czy jako zlecenia freelancerskie.

Odrębną grupę wśród copywriterów stanowią ci, którzy traktują pisanie jako zajęcie dorywcze, wykonywane oprócz pracy stałej. Wysokość dochodów jest tu mocniej uzależniona od ilości przepracowanych godzin i osiągniętych wyników. „Dorywczy” copywriter może liczyć na dodatkowy zarobek rzędu 780 zł.

 

Zarobki dziennikarza

W przypadku dziennikarzy prasowych, piszących teksty a potrzeby mediów drukowanych i portali internetowych, wpływ na wysokość zarobków ma typ umowy oraz miejsce pracy. Dziennikarze często rozliczają się w oparciu o umowę zlecenia – tu średnia wartość zarobków wynosi około 2100 zł.
Większe wahania dotyczą dziennikarzy pracujących na etacie: pensje dziennikarzy z województwa podkarpackiego są nawet o 1300 zł niższe niż zarobki koleżanek i kolegów z województwa mazowieckiego. Tam dziennikarz na etacie może zarobić nawet 3000 zł.

Średnia zarobków oscyluje zatem w granicach 2000 zł, chociaż – jak przyznaje Anna Urbańska – dziennikarze oprócz dostarczania artykułów zamówionych przez macierzystą redakcję, przyjmują także dodatkowe zlecenia. Mogą być to reportaże, felietony oraz artykuł specjalistyczne. Pozwala to na osiągnięcie około 700 zł dodatkowego dochodu.

 

Zarobki korektora

Korektorzy często łączą swoją pracę również z redakcją tekstów lub z ich pisaniem. Im szerszy zakres kompetencji, tym łatwiej o zlecenia.
Chociaż może się wydawać, że praca korektora pozostaje niezauważona, ich wkład w powstawanie wysokiej jakości treści jest doceniany przez zleceniodawców.

Średnia zarobków etatowego korektora wynosi około 2000 zł, na własnej działalności nawet 2700 zł. Podobnie jak w przypadku dziennikarzy i tu wysokość zarobków jest uzależniona od miejsca zamieszkania: na najwyższe zarobki mogą liczyć korektorzy z Mazowsza (ok. 2900 zł), na najniższe – ci z Podkarpacia (1700 zł).
Większość zarobków zamyka się w kwotach między 2300 zł do 3000 zł.

 

Zarobki redaktora

Redakcja tekstu obejmuje sprawdzenie go pod kątem poprawności stylistycznej i językowej – tutaj do pewnego stopnia pokrywa się ona z kompetencjami korektora. To podobieństwo może sprawiać, że niewiele jest informacji o stawkach zarobków redaktorów polskie portale poświęcone karierze i rozwojowi podają średnie zarobki w granicach 4000 zł do 4500 zł brutto.

Redakcja tekstów bywa też zajęciem dodatkowym, wykonywanym dorywczo, podobnie jak copywriting. W tym wypadku przynosi średnio miesięczny odchód niewiele niższy niż samo tworzenie tekstów: są to sumy około 630 zł.

 

Ile zarabia copywriter, dziennikarz, redaktor i korektor? – podsumowanie

Wśród wymienionych czterech branż trudno wskazać, która jest najbardziej dochodowa. Wysokość zarobków uzależniona jest od wielu czynników: doświadczenia, prezentowanego poziomu a także – w przypadku dziennikarzy i copywriterów – zajmowanej niszy.
Wpływ na stawki mają także status zatrudnienia (praca na zlecenie, praca etatowa) oraz miejsce zamieszkania.

Warto zauważyć, że poza dziennikarstwem każdy z wymienionych zawodów może być wykonywany również jako praca dodatkowa, połączona z pracą na etacie w innej branży. Dotyczy to zwłaszcza specjalistów w swoich dziedzinach, którzy mogą dostarczać wysokiej jakości tekstów specjalistycznych.

Jeśli zastanawiasz się, którą ze ścieżek kariery wybrać do siebie, pamiętaj, że „lekki pióro” to nie wszystko. Zanim zaczniesz stawiać pierwsze kroki jako copywriter lub dziennikarz freelancer, zastanów się nad wyborem niszy oraz naucz się, jak pisać teksty dopasowane do medium, w którym chcesz działać.

 

Nisze na rynku copywriterów: social media
Nisze na rynku copywriterów: teksty biznesowe

Źródło