Jeśli jesteś freelancerem zapewne doceniasz wszystkie zalety pracy bez etatu. Z drugiej strony życie freelancera…
Sekret skutecznej pracy zdalnej z domu
Dla wielu osób praca w domu może być prawdziwym wyzwaniem. Oto kilka sprawdzonych porad na sukces dla wszystkich przedsiębiorczych, które zdecydowały się utworzyć stanowisko pracy w domu.
1. Przygotuj się.
Ubierz się tak, jak gdybyś wychodziła z domu, a jeśli w profesjonalnym otoczeniu zazwyczaj jesteś umalowana, zrób choćby delikatny makijaż. W ten sposób łatwiej przełączysz się z „trybu domowego” na „tryb zawodowy”. Przed rozpoczęciem pracy zjedz zdrowe śniadanie, które doda Ci energii. Nie budź się zbyt późno i nie jedz przy komputerze. „Wielozadaniowość” w takiej formie rozproszy Cię i spowolni.
2. Zorganizuj stanowisko pracy.
Postaraj się wydzielić w domu miejsce przeznaczone tylko do pracy. Na biurku utrzymuj czystość i organizację. Postaw na nim jedynie te przedmioty i osobiste rzeczy (zdjęcia, pamiątki), które miałabyś pracując w biurze poza domem. Ustal system przechowywania dokumentów i wyposaż się w przybory biurowe.
3. Zapisz swój harmonogram dnia, tygodnia i miesiąca.
Jeśli pracujesz w pełnym wymiarze godzin, niech Twoim celem będzie praca w regularnych godzinach. Twoi partnerzy, zleceniodawcy lub współpracownicy przebywający w biurze, powinni mieć możliwość skontaktowania się z Tobą. Na biurku miej planer z zaznaczonymi godzinami pracy, zaplanowanymi posiłkami, spotkaniami, a nawet przerwami.
4. Prowadź listę rzeczy do zrobienia.
Mając listę rzeczy do zrobienia, będziesz bardziej zorganizowana i mniej skłonna do rozproszeń. Najlepiej, aby lista posiadała trzy oddzielne kategorie: zadania do wykonania w danym dniu, sprawy, które trzeba załatwić następnego dnia i wreszcie te, które musisz zamknąć do końca tygodnia.
5. Nie zajmuj się sprawami osobistymi.
Możesz czuć pokusę, aby w godzinach pracy załatwić prywatne sprawunki, jednak mieszanie spraw osobistych z pracą nie jest profesjonalne. W godzinach pracy unikaj też czatowania, przeglądania Internetu i wysyłania niepotrzebnych wiadomości sms – czynności te niesamowicie Cię spowolnią.
6. Nie pozwól, aby znajomi i rodzina kolidowali z harmonogramem pracy.
Znajomi i rodzina mogą nie rozumieć, że praca w domu oznacza „rzeczywistą pracę”. Poinformuj ich, że Twój harmonogram jest bardzo istotny i poproś, by dzwonili tylko wtedy, gdy jest to naprawdę ważne – tak, jak gdybyś pracowała w biurze. Planując harmonogram, zadbaj o to, abyś nie wykonywała pracy w czasie, w którym opiekujesz się rodziną.
7. Zmieniaj otoczenie, by pozostać skupioną.
Jeśli tak długo, jak masz przy sobie komputer, pracę możesz wykonywać wszędzie, spróbuj raz w tygodniu popracować w kawiarni. Miejsca takie jak kawiarnia czy biblioteka, w których pracuje więcej osób, mogą też sprawić, że poczujesz się częścią pracującej społeczności i mniej odizolowana od świata, co pozytywnie wpłynie na Twój stan psychiczny.
8. Rób przerwy i odpoczywaj.
Chcąc pozostać przy zdrowych zmysłach, musisz dbać o odpoczynek. Nie zamykaj się w pokoju na cały dzień. Po każdej godzinie pracy zrób sobie krótką przerwę – schrup jabłko, wybierz się na spacer lub poczytaj chwilę na świeżym powietrzu. Zobaczysz, że gdy wrócisz do pracy, będziesz bardziej skoncentrowana. Miej czas dla innych i nie dopuszczaj do sytuacji, w której czas przeznaczony dla rodziny poświęcasz na dodatkową pracę.
Praca w domu nie jest dla wszystkich. Wiele osób postanawia wynająć biuro lub wrócić na etat, jednak równie wiele świetnie się w niej realizuje, doceniając, że problem korków czy spóźniających się tramwajów ich nie dotyczy.
Joanna Długa, założycielka www.przedsiebiorcza.com