Jak LinkedIn może działać na Twoją korzyść?

Wykorzystaj LinkedIn w pracy freelancera

 

Masz już uzupełniony profil na LinkedIn, teraz czas na to, aby dopracować konto tak, aby działało na twoją korzyść. Dziś radzimy, jak zarządzać zaproszeniami do znajomych, jakie media podniosą atrakcyjność twojego profilu i dlaczego warto uaktualniać swoje statusy.

Jak LinkedIn może działać na Twoją korzyść?
Źródło obrazka: techcrunch.com

1. Aktualna praca

Jako freelancer nie pracujesz na etacie i być może nie widzisz sensu uzupełnienia aktualnego miejsca pracy, jednak jeśli rozważasz podjęcie pracy dla większej firmy jako mobilny specjalista, pole z miejscem zatrudnienia może zadziałać na twoją korzyść.

Jak zauważają specjaliści z Uniwersytetu w Waszyngtonie, jeśli uzupełniasz tylko dotychczasową historię zatrudnienia w podsumowaniu, a zostawiasz wolne miejsce na obecnym miejscu pracy, prawdopodobnie zostaniesz pominięty w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Ich podstawą jest najczęściej właśnie hasło aktualnego zatrudnienia, aby odfiltrować wszystkich, którzy w przeciągu ostatniej dekady określili się jako „graficy” lub „programiści”.

Aby nie podawać fałszywych danych, w nazwie firmy, w jakiej „pracujesz”, wpisz takie sformułowanie jak „Poszukuję” lub „Uczę się” (w anglojęzycznej wersji może to być „in transition” lub „Seeking new opportunity”).

2. Multimedia

Obrazy potrafią zastąpić tysiące słów – szczególnie, jeśli pokazują wyniki twojej pracy! Do LinkedIn możesz dodać zdjęcia, video, pokazy slajdów, a także skierować użytkowników do swojego portfolio. W podsumowaniu dobrze prezentują się także próbki zrealizowanych projektów. Wystarczy wejść w panel edycji profilu i skorzystać z przycisku „Dodaj multimedia” w sekcji podsumowania.

3. Umiejętności

W CV możesz wpisać niemal wszystko i liczyć na to, że umiejętności nie zostaną zweryfikowane. Umiejętności w LinkedIn są tym bardziej ważne, że mogą je potwierdzić inni użytkownicy. Dzięki temu zyskujesz na wiarygodności i budujesz swoją pozycję eksperta.

Na początek stwórz listę tych kompetencji, z którymi chcesz być kojarzony. Mniej ważna jest ilość – jeśli na twojej liście znajdzie się kilkanaście umiejętności, które nie stworzą całości, trudno będzie określić, w czym naprawdę jesteś dobry. Postaw na jakość: wystarczy 8-10 kompetencji, które może potwierdzić kilkunastu użytkowników.

4. Doświadczenie

Możesz dodać multimedia również do sekcji doświadczeń – wykorzystaj to, aby uzupełnić profil o zrealizowane projekty, linki do stron, które stworzyłeś, próbki tekstów, zaprojektowane przez ciebie elementy identyfikacji wizualnej.

5. Projekty dodatkowe, wolontariat, języki

To są wszystkie te rzeczy, które odróżniają cię od konkurencji, dlatego uzupełnij tę część profilu! Może znasz mało używany język? Możesz pochwalić się dodatkowymi kursami i certyfikatami? Jeśli w wolnym czasie udzielasz się jako wolontariusz i w ten sposób zdobywasz doświadczenia oraz kompetencje, które mogą okazać się cenne dla potencjalnego klienta, nie wahaj się o tym pisać!

6. Rekomendacje

Jeśli na koniec współpracy słyszysz, że byłeś świetny, poproś o napisanie kilka ciepłych słów o tobie i rekomendację na LinkedIn. Klienci mogą poczuć się wystraszeni koniecznością samodzielnego wymyślania komentarza, dlatego możesz podpowiedzieć, na czym chcesz, aby się skupili. Wystarczą dwa zdania o tym, co było najlepsze we współpracy z tobą. „X jest solidny, zmotywowany i kreatywny” to nie do końca to, co powinieneś otrzymać, ale „dzięki contentowi stworzonemu przez X ruch na stronie wzrósł o 20%” brzmi już znacznie lepiej.

7. Strategia rekomendacji

Jeśli już zadajesz sobie trud poproszenia o nie klienta, rób to z głową. Jeśli twoim głównym polem działania jest projektowanie stron, a tylko okazjonalnie przygotowujesz również zawartość strony, staraj się podkreślać w rekomendacjach tą istotniejszą część swojej pracy.
Pamiętaj także, że rekomendacje od osób, z którymi nie pracowałeś lub od zupełnie nieznanych ci osób są łatwe do zweryfikowania. Przyłapanie na takiej nieścisłości podważa zaufanie do ciebie!

Jeśli rekomendacja jest niechlujnie napisana, zbyt ogólnikowa albo dotyczy pracy, którą uważasz za poniżej swojego poziomu, możesz śmiało ją ukryć. Przecież to, z kim pracowałeś, świadczy też o twojej klasie!

8. Nagrody, osiągnięcia, wyróżnienia

Sekcja poświęcona osiągnięciom może doskonale pokazywać, co umiesz zrobić. Warunek jest jeden: jeśli chcesz przekazać jasny komunikat, musisz dobrze wiedzieć, o czym chcesz napisać i które wyniki podkreślić, aby stworzyć czytelny przekaz.

Sekret polega na tym, aby regularnie aktualizować sekcję swoich doświadczeń. Poszerzasz przecież zakres kompetencji, być może zmieniałeś również zawód i przyjmowałeś nowe zakresy obowiązków. Nie wahaj się wykreślić z listy rzeczy, które dawno przestały być aktualne i zostaw tyle te, z którymi chcesz być kojarzony. Jeśli projektowałeś strony dekadę wcześniej, a teraz zajmujesz się już tylko fotografią produktową, lepiej pominąć to pierwsze, aby nie zapamiętano cię jako programistę, który od dawna nie nauczył się niczego nowego.

9. Statusy i treści

Podobnie jak na Facebooku, na LinkedIn również możesz publikować statusy. Pamiętaj jednak, że to, co różni oba te portale, to sfery życia, jakich dotyczą. Prywatne szczegóły wstawiane na LinkedIn nie uczynią cię bardziej profesjonalnym. Zamiast szczegółów o tym, co zjadłeś, zaprezentuj napisany przez ciebie artykuł, informacje o ciekawym wydarzeniu z twojej branży lub podziel się linkiem do interesującego bloga czy wydarzenia. Dobrze jest także brać udział w dyskusjach lub odpowiadać na pytania osób, które proszą o pomoc.
Najlepiej, aby konto było uaktualniane raz na tydzień.

10. Blog

LinkedIn oferuje możliwość publikacji na ich platformie. Możesz tam zamieszczać swoje spostrzeżenia i uwagi o tym, co opublikowali twoi znajomi, dzielić się wiedzą, doświadczeniem i refleksjami dotyczącymi twojej branży.

Jeśli prowadzisz blog na WordPressie, możesz dodać go do źródeł RSS, aby informacja o nowych wpisach automatycznie pojawiała się na twoim profilu.

11. Grupy

Wykorzystaj potencjał, jaki mają grupy! Dzięki nim możesz oszczędzić sporo czasu – zapisują się do nich ludzie z twojej profesji lub ci, którzy… szukają takich specjalistów, jak ty! Przynależność do grupy sygnalizuje też twoje zaangażowanie w budowanie kariery i oddanie określonej dziedzinie.
Dzięki grupom będziesz też na bieżąco z dyskusjami i nowościami, które mogą cię dotyczyć.

12. Kontakty i wyświetlenia

Media społecznościowe to kontakty. Jeśli masz ich zbyt mało, możesz być postrzegany jako ktoś, kto unika nawiązywania nowych znajomości, jest wycofany albo – w najgorszym razie – nie potrafi biegle posługiwać się mediami społecznościowymi.

50 osób dodanych do znajomych to wystarczająca ilość kontaktów, aby twój profil wyglądał na coś więcej niż przypadkowo stworzone konto, a jednocześnie pozwoli ci utrzymać kontakt z ludźmi ważnymi dla twojej kariery.

Ilość znajomych powinna przekładać się również na ilość wyświetleń twojego profilu. Im więcej ich będzie, tym wyżej w wynikach wyszukiwania będzie się pojawiał twój profil i tym częściej będzie pojawiał się w zakładce najczęściej odwiedzanych profili.

13. Dodawanie nieznajomych

To nie jest najlepsze rozwiązanie: sztuczne nabijanie liczby znajomych nie przyniesie ci żadnych korzyści. Mało tego. Jeśli zbyt wiele osób odrzuci twoje zaproszenie i da do zrozumienia, że cię nie zna, LinkedIn może czasowo zablokować twoje konto.

14. Jakość, nie ilość

LinkedIn stwarza nieograniczone możliwości jeśli chodzi o kreowanie swojego „wirtualnego CV”. Nie musisz trzymać się sztywnych ram – maksymalnie dwóch stron CV i strony na list motywacyjny – ale ta dowolność niesie ze sobą ryzyko, że twój profil okaże się przeładowany.
Spróbuj popatrzeć na swoje konto okiem obcej osoby. Czy informacji jest za dużo? Czy tworzą spójny przekaz?

15. Prywatność

Jest to rada skierowana do osób już zatrudnionych na etacie, które szukają nowej pracy, dodatkowego zajęcia lub pojedynczych zleceń. LinkedIn ma ustawienia prywatności – i nie bez przyczyny.

Jeśli jesteś zatrudniony, twoi przełożeni mogą niechętnie patrzeć na to, że szukasz nowej lub dodatkowej pracy. Jeśli swoich kolegów z biura i współpracowników masz również w kontaktach na LinkedIn, dzięki ustawieniom prywatności możesz to przed nimi ukryć.

16. Kontakt

Podobnie jak w przypadku internetowego portfolio, na LinkedIn niezbędny jest również kontakt do ciebie. Jeśli nie chcesz pokazywać swojego adresu email, użyj linka do konta na Twitterze, lub do bloga. Najważniejsze, aby łatwo było się z tobą skomunikować.

Dobrze zarządzane konto na LinkedIn nie zagwarantuje ci natychmiastowego sukcesu jako freelancer, nie powiększy też z dnia na dzień przypływu zleceń. Jest to użyteczne narzędzie do długofalowej strategii do rozszerzania kontaktów zawodowych, networkingu i budowania spójnego przekazu twojej własnej marki. Warto zatem poświęcić mu choćby godzinę w ciągu tygodnia, aby zapewnić sobie szansę na ciekawsze zlecenia i nawiązaniu znajomości, które mogą zaowocować w przyszłości.

Więcej artykułów na ten temat:

LinkedIn, jak to ugryźć?
Skuteczne pozyskiwanie zleceń dzięki LinkedIn

 

Zapisz

Zapisz